כתב האישום הוגש: לנתניהו יש 30 יום לבקש חסינות. זו רשימת העדים המפתיעה

היועמ"ש מסר ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כתב אישום נגד רה"מ נתניהו, אשר שובצה בו רשימה של מעל 300 עדי תביעה • בין השמות רשימה ארוכה של אנשי תקשורת ועסקים, ביניהם עורכי "ידיעות אחרונות" לדורותיהם • נתניהו: "כשיש טענה אמיתית לא צריך 333 עדים"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מסר כתב אישום מתוקן נגד ראש הממשלה בתיקי נתניהו  ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין. בכתב האישום המתוקן התווספה רשימת עדי התביעה המלאה, אשר מונה לא פחות מ-333 עדים.

כמו כן, הובהר בכתב אישום זה כי הוא מוגש לבית המשפט המחוזי בירושלים בהרכב של שלושה שופטים, כפי שמתחייב על-פי חוק יסוד: הממשלה.

כתב האישום הוגש בשלב זה ליו"ר הכנסת עד להחלטה בדבר החסינות של נתניהו. במקרה שהכנסת תחליט שלא להעניק לנתניהו חסינות מפני העמדה לדין, הוא יוגש מיד לבית המשפט המחוזי בירושלים כאמור.

■ כתב האישום המלא נגד ראש ממשלה בנימין נתניהו

לטענת מנדלבליט במכתבו לאדלשטיין, כתב האישום המקורי שהניח בפניו מקיים את הוראות חוק חסינות חברי הכנסת ושבוודאי מקיים את תכלית החוק, על אף שלא כלל את רשימת עדי התביעה ואת בית המשפט המחוזי אליו בכוונתו להגיש את כתב האישום. "עם זאת, בשל פניות שהתקבלו בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, לרבות מסנגוריו של ראש הממשלה, ולמען הסדר הטוב של הדברים, החליט היועץ מנדלבליט להניח בפני יו"ר הכנסת נוסח כתב אישום הכולל את רשימת עדי התביעה, וכן צוין בו, על-פי כללי הסמכות המקומית הייחודיים לראש ממשלה מכהן, כי מקום הגשתו הוא בבית המשפט המחוזי בעיר ירושלים".

על-פי חוק, חבר כנסת רשאי לבקש מהכנסת את הותרת חסינותו המוקנה לו על-פי חוק בתוך 30 יום להודעת היועמ"ש כי החליט להעמידו לדין. היועמ"ש הבהיר כי יסכים לקבוע שמניין 30 הימים ייספר החל מהיום, ולא ממועד הגשת כתב האישום המקורי, "זאת על-מנת למנוע טענות בנושא ולמען ניקיון-הדעת".

בין עדי התביעה ניתן למצוא שורת חברי כנסת, שרים, רגולטורים, בכירי מערכת המשפט, ראשי זרועות מערכת הביטחון, עיתונאים ובעלי ממון. כך לדוגמה, יעידו מטעם התביעה נגד נתניהו השרים יריב לוין, זאב אלקין, צחי הנגבי וגלעד ארדן מהליכוד. מהצד השני של המתרס הפוליטי יעידו יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני וחבר הכנסת לשעבר איתן כבל.

בין בכירי עולם העיתונות שיעידו אפשר למנות את עורכי "ידיעות אחרונות" ו-ynet לשעבר, רון ירון וערן טיפנברון; וכן בעלי "ישראל היום", שלדון ומירי אדלסון. גם עורכי וואלה לשעבר אבירם אלעד וינון מגל יעידו, וכך גם עיתונאים נוספים שעבדה בוואלה בתקופה הרלוונטית כגון דב גיל-הר וטלי בן עובדיה.

גם בכירי עולם המשפט יעידו בתיק הדרמטי, וביניהם אפשר למנות את היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין, יועמ"ש הכנסת איל ינון, המשנה ליועמ"ש לשעבר אבי ליכט ואף יועמ"ש משרד ראש הממשלה שלומית פרגו-ברנע. גם סנגורו של נתניהו בתיקי 1000 ו-2000, עו"ד עמית חדד, זומן להעיד מטעם התביעה, וכך גם עו"ד דוד שמרון, מקורבו וקרוב משפחתו של נתניהו.

גם ראשי זרועות הביטחון כאמור יזכו להתייצב לשולחן העדים, וכך יעידו ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו וראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין על רקע קשרי נתניהו עם ארנון מילצ'ן, שיעיד גם הוא בתיק 1000 לאחר שמלכתחילה נחשד בפרשה. לרשימה זו יש לצרף עוד רבים ונכבדים כגון המיליארדרים רון לאודר, לן בלווטניק, לארי אליסון, ג'יימס פאקר ובעלי הון נוספים. גם בכירי בזק, ראשי חברות הסלולר והרגולטורים יעידו כחלק מתיק 4000 בפרשת הרפורמה הטלפוניה הקווית ומיזוג בזק-yes.

שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר, היא הפקידה הבכירה ביותר באוצר בין עדי התביעה. גרינברג, שמונתה לתפקידה הנוכחי בינואר 2019, שימשה בין השנים 2015 עד 2018 בתפקיד סגנית הממונה על התקציבים למשרדים הכלכליים - ובתוקף תפקיד זה הייתה אחראית בין היתר על משרד התקשורת ובזק. מבין הבכירים לשעבר בולט שמו של משה אשר, מנהל רשות המסים עד 2018.

מטעם התביעה יעידו 122 חוקרי משטרת ישראל וחוקרי רשות ניירות ערך. בין חוקרי המשטרה ניתן למצוא את החוקרים שאחראיים לתרגיל החקירה לעד המדינה ניר חפץ, שחולל סערה רבתי לפני מספר שבועות.

יש לציין כי על-פי חוות-דעת יועמ"ש הכנסת, לא ניתן לדון בבקשת החסינות כל עוד אין ועדת כנסת פעילה. ועדה כזו לא פועלת מאז פיזור הכנסת ה-20, והיא לא צפויה לחזור ולהתכנס מחדש עד להשבעת הממשלה. מסיבה זו, למרות שההחלטה להעמיד את השר לשעבר חיים כץ התקבלה לפני מספר חודשים, טרם העמידו היועץ המשפטי לממשלה לדין.

ראש הממשלה נתניהו הגיב היום לרשימת העדים שהתפרסמה עם כתב האישום. לטענתו, "כשיש טענה אמיתית לא צריך 333 עדים, וכשאין טענה אמיתית גם 333 עדים לא יועילו".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.