מלון במקום משרדים ממשלתיים: נמכר בניין אנגלו פלשתינה בי-ם תמורת 110 מיליון שקל

לפני כעשור מכר בנק לאומי את הבניין לקבוצת אנשי עסקים תמורת 30 מיליון שקל • כעת הוא נמכר שוב ובעליו החדשים מתכננים להסב אותו לבית מלון כמו מבנים אחרים בסביבה • הבניין שממוקם בקרבת כיכר ספרא הוקם בסוף שנות השלושים ונחשב לאחד מרבי הקומות הראשונים

בנק אנגלו פלשתינה בירושלים / צילום: רפי קוץ
בנק אנגלו פלשתינה בירושלים / צילום: רפי קוץ

אחד מרבי הקומות הראשונים שנבנו בירושלים, בניין אנגלו פלשתינה, נמכר תמורת 110 מיליון שקל, כך נודע ל"גלובס". בעליו החדשים מתכננים להסב אותו לשימוש מלונאי.
המבנה שממוקם ברחוב יפו 21, סמוך לכיכר ספרא, נבנה לפני כ-80 שנה, ותוכנן על ידי האדריכל אריך מנדלסון, עבור בנק אנגלו פלשתינה, שברבות השנים הפך לבנק לאומי. הוא ממוקם על מגרש בשטח של 805 מ"ר, ושטחו הבנוי הוא כ-4,500 מ"ר. הבנק שעשה שימוש בעיקר בקומות התחתונות, מיקם בו בעבר את הנהלת המחוז, ולפני כעשור הוא העמיד אותו למכירה.

רח' יפו 21, ירושלים
 רח' יפו 21, ירושלים

מי שרכשה אותו תמורת 30 מיליון שקל הייתה חברת "הבניין ברחוב יפו 21 בע"מ", שבבעלות חברה אחרת בשם "אליסון נכסים בע"מ", שבשליטת משקיע בריטי. יחד איתו רכשו את הבניין אבי בנימין ועו"ד אריאל אזולאי. בעליו החדשים ביקשו להוציאו מרשימת המבנים לשימור, ולהוסיף לו עוד שלוש קומות, וכן להסב אותו למבנה מעורב של מגורים, מסחר ומשרדים, אלא שהדבר לא עלה בידם. בפועל, הושכר המבנה בשנים האחרונות למינהל הדיור הממשלתי, ושימש כמה משרדים ממשלתיים ובהם משרד המשפטים, האוצר והרווחה.

זה זמן שבעלי הבניין הציעו אותו למכירה, באמצעות סוכנות התיווך פרוספריטי. בסוף השבוע שעבר פורסם מכרז למכירתו, שנסגר תוך זמן קצר. הרוכשת היא חברה בשם "סידני וויליאם ואנה", שבה מחזיק איש עסקים ירושלמי.

בעליו החדשים שילמו תמורתו כאמור 110 מיליון שקל, לא כולל מע"מ, מחיר המשקף יותר מפי שלושה וחצי ממחיר הרכישה לפני כעשור. בחברה הרוכשת סירבו לנדב פרטים לגבי תוכניותיה, ואולם ההערכה היא כי הם יפעלו להסב את המבנה לבית מלון. בשנים האחרונות צצו בתי מלון רבים בסביבה, כמו הפוסט הוסטל, שמופעל גם הוא מבניין היסטורי ששימש את דואר ישראל, ושהוסב לשימוש מלונאי.

כאמור בניין אנגלו פלשתינה הוא מבנה לשימור, כך שמוטלות עליו מגבלות אדריכליות ועלויות התכנון והביצוע להסבתו לשימוש מלונאי צפויות להיות גבוהות מהרגיל. כבר היום קיימת תוכנית מתארית בסביבה, שמאפשרת את ייעוד המבנה למלונאות, כך שעיקר הפעילות התכנונית מול העירייה, יהיה בעניין קבלת ההיתרים לעבודות השימור וההסבה. אנשי נדל"ן בעיר מציינים כי מיקומו של המבנה מצוין בשל קרבתו למרכז העיר ולכיכר ציון, וגם לעיר העתיקה ובמרחק הליכה אל הכותל. את הרוכשים יצגו עו"ד אריאל אזולאי (שהוא אחד מבעליו הקודמים של הנכס) ודוד איסן ממשרד אזולאי אפיק אטינגר.