המעקב סיני, החומרה אמריקאית: השוק הרווחי של ענקיות הטכנולוגיה

הרשויות במחוז שינג'יאנג שבסין יצרו מערכת ניטור דיגיטלי, שמזינה רשת של מחנות מעצר למוסלמים באזור • את ציוד התשתית שמשמש למעקב מספקות חברות ענק אמריקאיות, בהן אינטל, ווסטרן דיגיטל, סיגייט ואחרות - שמטפחות את התעשייה ומרוויחות ממנה

מגדל שמירה במרכז חינוכי לכישורים מקצועיים במחוז שינג'יאנג שבסין./ צילום: רויטרס, Thomas Peter
מגדל שמירה במרכז חינוכי לכישורים מקצועיים במחוז שינג'יאנג שבסין./ צילום: רויטרס, Thomas Peter

לחלקים קריטיים במערכת המעקב האדירה של "האח הגדול" הסיני יש מכנה משותף: הם מתוצרת אמריקה.

כמה מהשמות הגדולים ביותר בטכנולוגיה האמריקאית מספקים רכיבים, מימון וידע לתעשיית המעקב הסינית ששווייה מיליארדי דולר רבים. הממשלה הסמכותנית הסינית משתמשת בכלים הללו כדי לעקוב אחרי מיעוטים אתניים, דיסידנטים פוליטיים ואחרים שהיא רואה בהם איום על כוחה. כך למשל במחוז שינג'יאנג, שבו הרשויות יצרו מערכת ניטור דיגיטלית שרואה הכול ומזינה רשת של מחנות מעצר למוסלמים במחוז הזה.

חברות מארה"ב, כולל סיגייט (Seagate), ווסטרן דיגיטל, אינטל ו-HP מחזרות אחרי תעשיית המעקב בסין, מטפחות אותה ומרוויחות ממנה - וכמה מהן מעורבות עוד משלבי ההקמה של התעשייה הזו.

הקשרים האמריקאים הללו עלו על פני השטח באוקטובר כאשר ממשל טראמפ הוסיף שמונה חברות מעקב ופיקוח כאלו לרשימת הגופים הסינים שאסור למכור להם טכנולוגיה, במסגרת המאמץ הרחב יותר למנוע העברת טכנולוגיה אמריקאית לידי סין. החברות הסיניות הללו מילאו תפקיד בהפרת זכויות אדם ב"מסע הדיכוי" בשינג'יאנג, לפי מחלקת המסחר של ארה"ב.

הדיכוי שמתבסס על נתונים דיגיטליים במחוז הזה, שמיועד לדכא את הזהות המוסלמית בו, מגונה על ידי ממשלות מערביות ומומחים של האו"ם. בעידן של פיקוח מוגבר על התנהגות של חברות, חברות אמריקאיות עלולות לסבול מנזק תדמיתי אם הן מאפשרות משבר זכויות אדם ששר החוץ האמריקאי מייק פומפאו מתאר כ"כתם של המאה". החברות הללו גם יאבדו עסקים משמעותיים אם ממשל טראמפ יהדק את העיצומים על תעשיית המעקב אחרי אזרחים בסין.

החברות הללו טוענות מצידן שאפשר להשתמש במוצריהן בכל מיני דרכים, וכי שרשראות אספקה מורכבות מגבילות את ההבנה והשליטה שלהן בשימוש במוצרים הללו.

ההשתתפות בשוק המעקב הדיגיטלי בסין מציעה לחברות ולמשקיעים הזדמנות לקבל נתח בתחום פורח וחדש, ולשפר את מוצריהן. שוק מעקבי הווידיאו הסיני הגיע לשווי של 10.6 מיליארד דולר ב-2018, כאשר הממשלה מהווה כמחצית מהרכישות הללו, לפי חברת המחקר IDC.

מבין 37 חברות סיניות שצוינו לשבח בנובמבר 2018 על ידי ההתאחדות הממלכתית לתעשיית האבטחה וההגנה כתורמות גדולות לתעשיית המעקב בסין, 17 חברות דיווחו בפומבי על קשרי מימון, מסחר או אספקה עם חברות טכנולוגיה בארה"ב. לכמה חברות סיניות יש יחסים עם יותר מחברה אמריקאית אחת.

חברת HP Enterprise (או HPE) מחזיקה 49% מחברת New H3C Technologies (או H3C), שמספקת מפסקים, מערכות בקרת רשתות מעקב ומחשוב ענן לכוחות ביטחון בסין. לפי אתר החברה, לקוחת קצה אחת של המפסקים שלה היא העיר אקסו במחוז שינג'יאנג, שבה קיים מעקב רחב על התושבים במרחבים ציבוריים. תמונות לוויין מראות שבעיר קיימים כמה מחנות מעצר.

HPE מכרה ב-2015 החזקת שליטה בחברה הזו לחברת צינגואה מבייג'ינג, שנהנית מגיבוי ממשלתי, ובכך העניקה ל-H3C גישה טובה יותר לשוק הקניות הממשלתיות המוגבל בסין.

דובר של HPE אמר ש-H3C אישרה שציוד רב שימושי שלה נמכר לרשויות ממשלתיות במחוז שינג'יאנג, אך החברה לא הייתה מעורבת בפריסת הטכנולוגיה שם. לפי הדובר, החברה בודקת כעת את המכירות הללו.

זיהוי של יותר מ-24 אלף "חשודים" בשבוע אחד

הרשויות בשינג'יאנג מכחישות את קיומם של מחנות מעצר במחוז, ומגנות את "השמועות וההשמצות" על כך. הן מדברות על מרכזיים חינוכיים למטרת השכלה שבהם נלמדת מנדרינית ומוקנים ידע משפטי וכישורי קריירה כדי להילחם בטרור ובקיצוניות בשינג'יאנג

המעקב של הרשויות במחוז הזה כולל רשת של מצלמות לזיהוי פנים, סורקי כרטיסי זהות, קוראי טלפונים חכמים וכלים נוספים למעקב אחרי מוסלמים - במיוחד 12 מיליוני האויגורים (קבוצה אתנית) במחוז. ממשלת המחוז מסרה בהודעה כתובה שניטור המרחבים הציבוריים נעשה למטרות ביטחון ב"בהתאם לנהלים בינלאומיים מקובלים". הרשויות המקומיות מחליטות באלו מוצרים להשתמש בהתבסס על הצרכים הללו.

מסמכים ממשלתיים פנימיים שהודלפו מהמחוז ופורסמו באחרונה על ידי ארגון העיתונאים החוקרים הבינלאומי מוושינגטון חשפו פרטים חדשים על תפעול מערכת המעקב המחוזית. על פי אחד המסמכים, תדריך מסווג מיוני 2017, פלטפורמת המעקב זיהתה יותר מ-24 אלף "חשודים" בשבוע אחד באותו חודש, ויותר מ-15 אלף מהם נשלחו למחנות החינוך מחדש. ה"ניו יורק טיימס" דיווח בנפרד על 403 עמודים של מסמכים ממשלתיים שהודלפו ומתארים את המעצרים. לפי הדלפה אחרת, החוקר לענייני סין אדריאן צנץ (Zenz) העריך ש-1.8 מיליוני בני אדם נעצרו מתחילת 2017.

אף אחת מהחברות האמריקאיות שמעורבות בתעשיית המעקב הסינית לא עשתה עסקים ישירים עם שינג'יאנג מאז שתוכנית המעקב של המחוז צברה תאוצה לפני שלוש שנים. חברות חומרה אמריקאיות רבות מוכרות בסין באמצעות קבלנים או מתווכים והן אומרות שאין להן פרטים על השימוש במוצרים שלהן בכל פרויקט.

במסע רחב יותר נגד חברות טכנולוגיה סיניות, ממשל טראמפ טוען שהן מסייעות לריגול של ממשלת סין. לפי תקנה אמריקאית, חברות מארה"ב חייבות לקבל היתר למכירת מוצרים ושירותים לוואווי, ענקית הרשתות שהיא גם יצואנית גדולה של מערכות מעקב סיניות.

נשים אויגוריות במרכז בו מועברים שיעורים פוליטיים במחוז שינג'יאנג / צילום: רויטרס
 נשים אויגוריות במרכז בו מועברים שיעורים פוליטיים במחוז שינג'יאנג / צילום: רויטרס

מנסות לעקוף את הרשימה השחורה

חברות אמריקאיות מצאו דרכים להמשיך למכור מוצרים לוואווי מאז שהיא הוכנסה לרשימה השחורה במאי, כולל משלוח מוצרים שיוצרו מחוץ לארה"ב. הרגולציות מאפשרות משלוח של חלקים שיוצרו במדינות אחרות כל עוד הרכיבים שמקורם מארה"ב מהווים פחות מ-25% מערך המוצר.

מחלקת המסחר האמריקאית הוסיפה יצרניות מצלמות וכמה סטארט-אפים סיניים של מעקב עם בינה מלאכותית לרשימה השחורה שלה באוקטובר, מה שמגביל יצוא אמריקאי טכנולוגי מסוים לסין. אותן חברות סיניות יוכלו לרכוש ציוד אמריקאי רק מספקים שיקבלו פטורים מיוחדים.

אחת החברות הללו היא Hangzhou Hikvision לטכנולוגיה דיגיטלית, היצרנית הגדולה בעולם של מצלמות מעקב. החברה זכתה בחוזים בשווי 256 מיליון דולר לבניית מערכות מעקב בשינג'יאנג מאז 2016, כולל במחנה מעצר, כך לפי האתר שלה. דוברת של החברה אישרה שהיא עשתה פרויקטים במחוז, כולל פרויקט ב"מרכז חינוך והכשרה".

צירופה של Hikvision לרשימה השחורה האמריקאית עשויה לטרפד עסקאות עם ספקיות טכנולוגיה אמריקאיות בהיקף הקרוב למיליארד דולר בשנה, לפי מקור שמכיר את החברה.

סיגייט ו-ווסטרן דיגיטל מכרו בעבר כוננים קשיחים ישירות ל-Hikvision, שהכניסה אותם למוצרי המעקב של חברות סיניות. Hikvision מוכרת מוצרי מעקב למגוון של שימושים, כולל ניטור שטחים מסחריים כגון קניונים, אם כי המשטרה וסוכנויות ממשלתיות נוספות בסין הן הקונות המקומיות הדומיננטיות של המערכות המתוחכמות יותר שלה. רבים מאותם כוננים קשיחים מיוצרים מחוץ לארה"ב, ואין להם את הטכנולוגיה המתקדמת יותר שמוגבלת על ידי הרשימה שחורה.

בספטמבר הצביע הסנאט האמריקאי לטובת הצעת חוק שמעודדת את מחלקת המסחר להטיל איסור נוקשה יותר על מכירות טכנולוגיה אמריקאית לרשויות בשינג'יאנג. בית הנבחרים שוקל הצעת חוק דומה.

ווסטרן דיגיטל וסיגייט אומרות שהן מצייתות לכל החוקים ועוקבות בעצמן מקרוב אחרי המחוז הסיני. "אנחנו מבינים את חומרת ההאשמות שנוגעות למעקב במחוז שינג'יאנג", מסרה ווסטרן דיגיטל, והוסיפה שהיא אינה מוכרת מוצרים ישירות לממשלת סין.

Hikvision אומרת שהיא מכבדת זכויות אדם ומתנגדת בתקיפות להחלטת מחלקת המסחר האמריקאית. החברה ציינה שהיא שכרה דיפלומט אמריקאי לשעבר בסין כיועץ לנושא זכויות אדם. היא מתקינה את הכוננים הקשיחים של ווסטרן דיגיטל וסיגייט בכל מערכות המעקב שלה, ולא רק באלו שהמשטרה משתמשת בהן, מסרה הדוברת.

החברה משתמשת בשבבים שניתנים לתכנות מתוצרת חברת Xilinx מקליפורניה, שנרכשים ממתווכים. דוברת של Xilinx מסרה שהחברה אינה שולטת בדרך שבה הלקוחות משתמשים או מוכרים את מוצריה. היא הוסיפה כי החברה מתייחסת ברצינות לנושאי זכויות אדם ומצייתת לכל הדרישות הממשלתיות במקומות שבהם היא פועלת.

עד שהוכנסה לרשימה השחורה, Hikvision רכשה שבבים מאנבידיה לצורך אימון האלגוריתמים שלה ועבור שימוש במצלמות ושרתי בינה מלאכותית. דובר של אנבידיה מסר שהיא מצייתת לכל חוקי היצוא האמריקאים.

סיגייט עובדת עם Hikvision משנת 2005, כששתי החברות פיתחו יחד את מה שסיגייט תיארה ככונן הקשיח הראשון בעולם שתוכנן מלכתחילה למשימות מעקב.

כוננים קשיחים באותה תקופה לא עוצבו לטיפול בכמויות גדולות של סרטוני וידיאו שרצים סביב השעון, ולכן סיגייט שיגרה לסין צוות מהנדסים מיוחד כדי שיתכנן כונן כזה בהתאמה לדרישות, מסרה החברה בפוסט באתר שלה שהורד במאי השנה. מהחברה לא נמסרה תגובה.

הכוננים הללו הם בסיס מערכות המעקב שבהן משתמשות מחלקות המשטרה בסין. הם מציעים אחסון במחיר זול מספיק לצורך רכישה בכמויות הגדולות שנחוצות לאחסון וניתוח קטעי הווידיאו, ולסין אין יצרנים של מוצר מקביל, אמר קווין קסידי, אנליסט עצמאי מווירג'יניה.

באוקטובר 2018 העניקה סיגייט חסות לטקס הענקת פרסים שכלל את וואווי ו-Hikvision בתערוכת הביטחון הציבורי הגדולה הראשונה בבייג'ינג. סיגייט גם שיווקה את הכוננים הקשיחים שלה עבור מעקב בדוכן גדול בתערוכה.

המכירות לסין מהוות היום כ-12% מהמכירות העולמיות של סיגייט, שהם 11.2 מיליארד דולר, וכחמישית מההכנסה השנתית הכוללת של ווסטרן דיגיטל בגובה 16.6 מיליארד דולר, אמר קסידי.

הסינים לא קונים ציוד מעקב מתוצרת סין

החברה הסינית SenseTime, אחת מחברות הסטארט-אפ הגדולות בעולם בתחום הבינה המלאכותית עם שווי שוק של מעל 7.5 מיליארד דולר, נהנתה כבר בשלב מוקדם מהשקעה של ענקית השבבים קוואלקום. קוואלקום מחזיקה עדיין בהחזקה שהיקפה לא ידוע בחברה הזו.

גם SenseTime צורפה לרשימה השחורה האמריקאית באוקטובר. החברה מסרה שהיא מאוכזבת מההחלטה והוסיפה כי היא מפתחת קוד אתי שיבטיח שמוצריה יהיו בשימוש אחראי. קוואלקום לא נענתה לבקשת ה"וול סטריט ג'ורנל" לתגובה.

חברת אינטל סיפקה את הון שלב הסיד וכן שבבים ופתרונות טכניים לחברה הסינית NetPosa, שמשרתת את מחלקות המשטרה של בייג'ינג, שנחאי ועוד כ-60 ערים, וכן את המשרד הסיני לביטחון הציבור. NetPosa מוטמעת במחוז שינג'יאנג ומספקת מערכות ניהול וידיאו מבוססות ענן וניידות מעקב למשטרה, לפי אתר החברה. היא לא נמצאת ברשימה השחורה האמריקאית.

אינטל קפיטל, זרוע ההשקעות של ענקית השבבים האמריקאית, הפכה לבעלת העניין החמישית בגודלה ב- NetPosa ב-2010. כשאינטל מכרה את ההחזקה שלה ב-2016, שנתיים אחרי ההנפקה של החברה הסינית, השווי של NetPosa עלה פי שישה לפחות.

אינטל ממשיכה לספק ל-NetPosa שבבים מתקדמים, אותם החברה הסינית מנצלת להנעת מערכות מעקב הווידיאו מבוססות הבינה המלאכותית שהיא משווקת למשטרה. לפי אינטל, המוצרים שלה משמשים לקוחות בכל העולם במגוון של יישומים.

לצורך פרויקט מעקב בהיקף של 34 מיליון דולר בשינג'יאנג, קבלן סיני בחר מוצרים של ווסטרן דיגיטל וסיגייט, לפי מקור בצוות המהנדסים של הקבלן. המוצרים האמריקאים יסייעו לאחסן ולעבד את שטף צילומי הווידיאו. הקבלן הוא חברה בת מקומית של PCI-Suntek הסינית, שמספקת זיהוי פנים וכלי מעקב נוספים. "בדרך כלל אלו סיגייט או ווסטרן דיג'יטל, אנחנו לא קונים תוצרת סינית", אמר המקור.

חברת קבלנות סינית בשם Chengdu Xiwu Xinan שבונה פרויקט "עיר בטוחה" בטצ'נג שבצפון שינג'יאנג, מסתמכת אך ורק על הכוננים של סיגייט ו-ווסטרן דיגיטל, כך לפי מקור במחלקת הרכש של החברה. ערים בטוחות הן מונח השיווק של חברות המעקב הסיניות לתיאור מערכות מעקב ריכוזיות ברמת עיר לשיטור וביטחון שמתבססת על זיהוי פנים וטכנולוגיות מתקדמות נוספות.

מסמכי רכש ממשלתיים הנוגעים לפרויקט הזה מעלים דרישה לכ-1,700 כוננים קשיחים לשימוש עם יותר מ-3,400 מצלמות וידיאו HD וטכנולוגיית זיהוי פנים. כל כונן צריך להיות מסוגל לבדוק בזמן אמת פנים של 24 עוברים ושבים מול מאגר של חצי מיליון פנים.

"אנחנו בוחרים אותם בגלל האיכות שלהם, ולפעמים המותג מבוקש על ידי הקונה עצמו", אמר המקור. החברה לא הגיבה לבקשות ה"וול סטריט ג'ורנל" להגיב.