עיריית ירושלים נפרדת מהכלים החד פעמיים בחלק ממוסדות הלימוד

עיריית ירושלים פותחת במהלך להוצאת הפלסטיק החד פעמי ממסגרות החינוך • בשלב זה, מוסדות החינוך החרדיים המהווים את רוב גני הילדים בעיר, ימשיכו להשתמש בכלים חד פעמיים • לפי העייריה, ההשקעה הראשונית במעבר עומדת על 6-7 מיליון שקל

כלים חד פעמיים / צילום: שאטרסטוק
כלים חד פעמיים / צילום: שאטרסטוק

עיריית ירושלים הודיעה היום כי היא תחל במהלך להוצאת הכלים החד פעמיים ממוסדות החינוך. מערכת החינוך הירושלמית צורכת מדי שנה 30 מיליון פרטי פלסטיק, ב-1673 גנים ובתי ספר, ו-42 אלף תלמידים. מתוכם, יעברו לכלים רב פעמיים 448 גני ילדים וצהרונים ו-84 בתי ספר, המהווים את כלל בתי הספר והגנים השייכים למגזר הכללי בעיר. גני המגזר החרדי, 600 במספר, לא יעברו בשלב זה לשימוש ברב פעמי בשל המורכבות הלוגיסטית, שכן לדברי העירייה נושא הכשרות מחייב בין היתר הצבה של שני מדיחים ושני כיורים בגנים. 120 גני הילדים במגזר הערבי גם הם לא יצורפו למהלך בשלב הראשון.

בתקופה האחרונה בוצע פיילוט ב-50 גנים בעיר, ועד תחילת שנת הלימודים הבאה יעברו 448 גני הילדים ו-84 בתי הספר הנכללים ביוזמה לכלים רב פעמיים. במסגרת המהלך, כל גן יטופל פרטנית באופן התואם את אופיו. בחלק מהגנים יוצבו מדיחים, בחלק ישטפו כלים, ובחלק הילדים ייקחו הביתה את הכלים הרב פעמיים לשטיפה ויחזירו למחרת היום. גם שינוע המזון על ידי הספק יעשה בכלי מתכת ולא במכלי פלסטיק. כחלק מהטמעת השינוי, עיריית ירושלים שקדה על תכנית חינוכית, וצוותי ההוראה בעיר קיבלו מערכי שיעור ייעודים בנושא חינוך לקיימות, שיועברו בכיתות ובמרכזים הקהילתיים. לדברי העירייה, "מהלך המעבר לשימוש ברב פעמי בשילוב מדיח כלים תורם רבות גם לחינוך הילדים וגם לבריאותו של הכדור עליו אנו חיים".

לפי עיריית ירושלים, ההשקעה הראשונית בתוכנית המעבר לרב פעמי עומדת על 6-7 מיליון שקלים, ועלות התחזוקה השנתית נאמדת כעת במיליון שקלים. העירייה מדגישה את היתרונות שבמהלך הרחב אותו היא מבצעת: שיפור בריאות הילדים על ידי צמצום החשיפה שלהם לחומרים מזיקים הנפלטים מן הפלסטיק והחד"פ, ניקיון ואיכות החיים במרחב הציבורי, הפחתה בכמויות הפסולת העירונית לאיסוף, טיפול והטמנה, הפחתה בצריכת פלסטיק שאינו מתפרק וגורם נזק סביבתי, הקניית הרגלי אכילה נכונים בסביבה נעימה וביתית (כלי אוכל יציבים ונוחים) וחינוך ליחס של כבוד למשאבי כדור הארץ תוך חיבור למסרים של קיימות וניקיון הנלמדים במערכת החינוך.

לדברי העירייה, המעבר לכלים רב פעמיים הוא חלק ממהלך הוליסטי רחב של הפיכת ירושלים לעיר שבה ערכי קיימות מוטמעים היטב. בגזרת הפלסטיק החד פעמי, גם לשכת ראש העיר נפרדה מהכלים הפוגעים בסביבה, והתוכנית היא להפסיק את השימוש בהם בכלל אגפי העירייה. "ירושלים חרטה על דגלה חינוך לקיימות, ניקיון ולשמירה על המרחב הציבורי. לצורך כך בשנה החולפת הושקעו מיליוני שקלים בחינוך ובביצוע על מנת לראות תוצאות", אמר ראש העיר ירושלים, משה ליאון, המוביל את המהלך. "היום אני שמח לבשר על כך שירושלים עולה שלב ועוברת לרב פעמי בכל גני הילדים והצהרונים במגזר הכללי בעיר, זהו צעד של ממש שמתווסף להשקעה הכוללת של מאות המיליונים שהשקיעה העירייה בשנה האחרונה בנושאים אלו. עוד נוסיף ונשתפר".

רק בשבוע שעבר, הפגינו כ-60 הורים מחוץ לעיריית ירושלים, ודרשו כי יוצאו הכלים החד פעמיים ממסגרות החינוך. "אנחנו מוצפים בפלסטיק. אוקיינוסים טובעים בו, בעלי חיים נחנקים ממנו, הוא מתעופף ברוח, מזהם את הרחובות והיערות, נמצא בכל מקום ולא הולך לשום מקום. למרות שיודעים את כל זה, לא מוותרים בקלות על קלות הקיום עם פלסטיק", אמרו המפגינים. "הפלסטיק הורס את הבריאות והעתיד של הילדים שלנו, וגם אם המהלך למעבר לרב פעמי הוא מאתגר, גודל האתגר לא צריך להרתיע את העירייה מלסלק את הכלים המזיקים ממסגרות החינוך". כעת, ההורים יכולים לשמוח על הצטרפותה של ירושלים לערים אחרות בישראל שמוציאות את החד פעמי מהגנים; כפר סבא, רעננה, תל אביב, הוד השרון, פרדס חנה-כרכור, ערד ועוד.

מהסניף הירושלמי של תנועת "המרד בהכחדה" שנאבק להוצאת החד פעמי, נמסר בתגובה: "אנחנו מברכים על ההחלטה החשובה ומחכים שהיא תורחב לכלל המסגרות החינוכיות בעיר, לרבות החרדיות והערביות. עיר בירה צריכה להיות מובילה במאמצים לבלום את משבר האקלים".