ארה"ב מתירה סיוע צבאי ללבנון למרות התנגדות תומכי ישראל

ממשל טראמפ הפשיר את חבילת הסיוע שהוקפאה בעקבות התנגדות מחוקקים פרו-ישראליים משתי המפלגות, וגורמים אוונגליים שהביעו חששות מחדירת חיזבאללה לצבא לבנון • משרדי החוץ וההגנה: מתן הסיוע דווקא יסייע לבלימת ההשפעה האיראנית במדינה • מדיניות ישראל - אמביוולנטית

דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

 

ממשל טראמפ הסיר אתמול (ב') את העיכוב על מתן סיוע צבאי ללבנון, בשווי 105 מיליון דולר, שהוקפא מאז יוני השנה, כנראה בגלל התנגדות מחוקקים תומכי ישראל וגורמים אוונגליים שהביעו חששות מחדירת חיזבאללה לצבא לבנון.

הממשל לא סיפק הסבר רשמי להקפאת הסיוע, אך החלטת העיכוב התקבלה במשרד לתקציבים ומינהל (OMB) בתוך הבית הלבן, שבראשו עומד ניק מולווייני, נאמנו של דונלד טראמפ. מולווייני היה מעורב גם בעיכוב הסיוע הצבאי לאוקראינה. בשני המקרים, הקונגרס סמך ידו על הסיוע ולכן הקפאתו מנוגדת, למעשה, לחוק.

משרדי-החוץ וההגנה של ארה"ב התנגדו להקפאת הסיוע ללבנון. שני המשרדים טענו כי מתן סיוע אמריקאי לצבא לבנון דווקא יסייע לבלימת ההשפעה של איראן על המדינה וממילא יסכור הסתננות גורמי חיזבאללה לצבא. מאז 2006, הסתכם הסיוע הצבאי של ארה"ב ללבנון בכ-1.7 מיליארד דולר. ב-2018 קיבל צבא לבנון נגמ"שי בראדלי, מטוסים קלים, מסוקי תקיפה ומל"טים.

אך כמה בעלי ברית פוליטיים של טראמפ, ובהם הנוצריים האוונגליים שתמיכתם חיונית לבחירתו מחדש של הנשיא, השיקו קמפיין נמרץ נגד הסיוע. האוונגלים אינם רק תומכי ישראל. הם רואים עצמם כמגיני הקהילות הנוצריות בלבנון וטוענים שהתעצמות חיזבאללה מסכנת את הנוצרים במדינה.

ביוני השנה יזמו ארבעה מחוקקים - הסנטורים הרפובליקאים טד קרוז וקווין קריימר, הציר הרפובליקאי לי זלדין והצירה הדמוקרטית איליין לוריה - הצעת חוק לקיצוץ 20% מחבילת הסיוע הצבאי ללבנון אלא אם כן יאשר הבית הלבן שהממשל נוקט צעדים מספיקים לבלימת השפעתו של חיזבאללה בלבנון.

המבוא להצעת החוק מציין שהחלטה 1701 של מועצת הביטחון קוראת לממשלת לבנון ולצבאה למנוע מקבוצות מזוינות כחיזבאללה לפעול בדרום לבנון. המחוקקים מציינים, שבדצמבר 2018 חשפה ישראל שש מנהרות מתוחכמות שחפר חיזבאללה מלבנון אל תוך שטחה של ישראל, שיכלו לשמש להעברת לוחמים וציוד לצפון ישראל.

על פי הערכות אנליסטים, מודאגת ישראל מהרחבת השפעתו של חיזבאללה בלבנון. בחודשים שחלפו ערכה ישראל מסע לובינג במטרה להקפיא אלת הסיוע למדינה עד שצבא לבנון יטהר עצמו מחיזבאללה.

יחד עם זאת חוששת ישראל שהפסקת הסיוע עלולה לקעקע את יסודות השלטון האזרחי במדינה ולהחריף את אי-היציבות במדינה. לדברי גורמים בוושינגטון, דרשה ישראל מארה"ב ומדינות אירופה להתנות סיוע צבאי ללבנון במניעת תחמושות מדויקות מהצבא מחשש לזליגתן לארגוני טרור, ובסיכול יכולת חיזבאללה לייצר טילים במדינה.