יסתפקו בפחות? מדיניות ההתחדשות העירונית בת"א עולה מחר לדיון

אחרי שדיון קודם בנושא נדחה במפתיע, צפויה הוועדה המקומית לדון מחר במדיניות ההתחדשות העירונית החדשה בעיר • בתוכנית – תוספת של עד 12 מ"ר בלבד לדירות ששטחן 60 מ"ר ומעלה

הצפון הישן של תל אביב/  צילום: גיא ליברמן
הצפון הישן של תל אביב/ צילום: גיא ליברמן

 

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של ת"א-יפו צפויה לדון מחר בגרסה מתוקנת של מסמך מדיניות ההתחדשות העירונית, שישרטט את התחום בשנים הקרובות. כחלק מהתוכנית המוצעת דירות במתחמים שייקחו חלק בתוכניות שכאלה, יגדלו ב-12 מ"ר במקסימום. לדירות ששטחן קטן מ-60 מ"ר תעשה השלמה ל-60 מ"ר בלבד.

כבר בסוף ספטמבר האחרון תכננה העירייה לדון במסמך המדיניות אותו היא גיבשה ואולם, מסיבות לא ברורות, הדיון נדחה ברגע האחרון. מטרת המסמך שצפוי לעלות מחר לדיון היא "לגבש מדיניות כוללת של הוועדה המקומית לקידום תוכניות להתחדשות עירונית תוך הגברת הוודאות התכנונית ויצירת תהליך עבודה שקוף וברור לכל הגורמים המעורבים", כך נכתב בו.

עוד נכתב כי יעדי המדיניות היא "חידוש המרחב הציבורי, יצירת מלאי מגורים איכותי, שמירה על מגוון חברתי ע"י השארת האוכלוסייה הוותיקה ועידוד הנסיעה באמצעים חלופיים לרכב פרטי". חשוב להדגיש שכוונת מחברי המסמך נוגעת אך ורק לפרויקטי התחדשות עירונית הכוללים פינוי ובינוי של מתחמים ולא לפרויקטים נקודתיים של תמ"א 38.

המסמך קובע שכשלב ראשון יערך נספח חברתי, במימון העירייה, שיבחן את צרכי התושבים. על פניו, התכנון שיוצע יצטרך להתחשב גם במסקנות הסקר החברתי. כמו כן, כנראה בגלל ניסיון רע של יזמים שפשטו רגל, היזם יידרש להציג תחשיב כלכלי ליוזמה. סעיף שצפוי לעורר מחלוקת הוא כאמור תוספת השטח לדירה הקיימת. בניגוד למצב כיום, במסמך יש מגבלה למקסימום תוספת, וזאת לפי פרמטרים שונים. תוספת התמורה המותרת לכל דירה, ששטחה המינימלי מעל 60 מ"ר, יהיה 12 מ"ר בלבד, כך לפי ההצעה. מאידך, הבשורה החדשה, שלא הופיעה בגרסה הקודמת של מסמך המדיניות, היא שניתן יהיה להגדיל דירות קטנות עד לגודל של 60 מ"ר.

תא"ל במילואים רועי אלקבץ, שמונה לאחרונה כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א-יפו, מסביר שהמסמך שעליו דובר בחודש ספטמבר לא היה בשל, ושמאז, נערך מקצה שיפורים: "הגרסה הקודמת של המסמך לא הייתה בשלה. עשינו סוג של תיקון וערכנו הליך שיתוף ציבור שכלל שיתוף מקצועי בתוך העירייה. וגם במסגרת ועדת התחדשות עירונית, בראשותי, שבה היו נציגי שמאים, קבלנים, אדריכלים וגם נציגי שכונות. ניסינו להגיע למסמך הכי מאוזן ומדויק בנסיבות הקיימות".

לפני כמה שבועות כשפורסמה המדיניות של העירייה בנוגע להגבלה של תוספת השטח נשמעה ביקורת. אתה יכול להבין את זה?

"אי אפשר לרצות את כולם, אבל לדעתי, גם אצל היזמים יש עכשיו הבנה ש-12 מ"ר מייצרים ודאות ותיאום ציפיות מול כל השחקנים. אני חושב שהתגובות היו פזיזות. יש את כוחות השוק, אבל, חשוב לנו שבדרום ומזרח העיר, היכן שצפויה ההתחדשות העירונית הרבה ביותר, האנשים יישארו במקומם".

רועי אלקבץ יור ועדה מקומית תל אביב / צילום: דוברות עיריית תל אביב
 רועי אלקבץ יור ועדה מקומית תל אביב / צילום: דוברות עיריית תל אביב