האיחוד האירופי נגד גוגל ופייסבוק: מגביר לחץ על מדיניות הפרסום ופותח בחקירה חדשה

האיחוד האירופי מתמקד במדיניות איסוף ושמירת המידע האישי של הגולשים המשתמשים בשירותי פייסבוק וגוגל, ובפעילות הפרסום של שתי החברות המבוססת על מידע זה

פייסבוק / צילום: shutterstock
פייסבוק / צילום: shutterstock

האיחוד האירופי פתח בחקירה חדשה נגד גוגל ופייסבוק ומתמקד במדיניות איסוף ושמירת המידע האישי של הגולשים המשתמשים בשירותיהם, ובפעילות הפרסום של שתי החברות המבוססת על מידע זה; כך הודיעה היום הנציבות האירופית. ההודעה מאשרת דיווחים מסוף השבוע, לפיהם הנציבה לענייני תחרות, מרגרטה וסטאייר, "אינה מרפה" משתי החברות הללו, למרות שהן נמצאות במוקד מספר חקירות וכבר ספגו קנסות ואיומים בקנסות של מיליארדי אירו בשנים האחרונות.

במוקד החקירה, לפי הדיווחים, נמצאים עסקי הפרסום המקוון של גוגל ושל פייסבוק, וכיצד החברות "אוספות, מעבדות, משתמשות ומבצעת מונטיזציה (ניצול מסחרי) של מידע למטרות פרסום". לפי סוכנויות הידיעות, במרכז החקירה עומדים המנגנונים והאלגוריתמים שפיתחו החברות במטרה לייעל את הפרסום ולהגביר את האפקטיביות שלו. עסקים אלה, של פרסום מותאם-אישית, מכניסים לחברות מיליארדי אירו מדי שנה בשוק האירופי.

וסטאייר, פוליטיקאית דנית שבחמש השנים האחרונות סימנה את ענקיות הטכנולוגיה ופתחה בסדרת חקירות נגדן שהובילו לקנסות עתק, נבחרה מחדש לכהן כנציבת האיחוד לענייני תחרות בפרלמנט האירופי הנוכחי. החקירה החדשה היא אחת הפעולות הראשונות שלה תחת המנדט המחודש. סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי הנציבות אישרה ש"שלחה שאלונים כחלק מחקירה ראשונית לגבי הפעילות של גוגל בנוגע לאיסוף ושימוש במידע. החקירה הראשונית נמשכת".

דובר גוגל מסר לרשת "CNN" כי החברה "משתמשת במידע כדי להפוך את השירותים שלנו ליעילים יותר, ולהציג פרסום רלוונטי, ואנחנו מעניקים לגולשים את היכולת לנהל, למחוק או להעביר את המידע שלהם". הוא אמר כי החברה "תמשיך לשתף פעולה עם הנציבות האירופית". דובר פייסבוק סירב להגיב.

גוגל נקנסה עד כה ב-8 מיליארד אירו על ידי האיחוד האירופי, ופייסבוק עשויה להיקנס ב-1.5 מיליארד אירו.