מעבירה מידע פרטי לסין? תביעה ייצוגית נגד טיק טוק בקליפורניה

לטענת התובעת טיק טוק מעבירה מידע פרטי על המשתמשים לשרתים בסין, למרות התחייבויות החברה כי היא אינה עושה זאת

אפליקציית טיק טוק / צילום: דא קינג , רויטרס
אפליקציית טיק טוק / צילום: דא קינג , רויטרס

סטודנטית מקליפורניה בשם מיסטי הונג הגישה תביעה ייצוגית נגד אפליקציית טיק טוק, בה טענה כי החברה מעבירה מידע פרטי על המשתמשים לשרתים בסין, למרות התחייבויות החברה כי היא אינה עושה זאת. טיק טוק טענה בעבר כי היא מאחסנת את כל המידע על המשתמשים בארה"ב, עם גיבוי בסינגפור. טיק טוק פועלת מחוץ לסין בלבד, אך נמצאת בבעלות סטארט-אפ הענק הסיני בייטדאנס.

לפי דיווחים בחו"ל, הונג טוענת בתביעה כי הורידה את האפליקציה באפריל 2019, אך לא השתמשה בה מעולם. לטענתה, לאחר מספר חודשים היא גילתה כי טיק טוק יצרה עבורה חשבון ללא ידיעתה, ואספה מידע פרטי אודותיה, הכולל מידע ביומטרי שהוצא מסרטונים שיצרה אך לא פרסמה באפליקציה.

בנוסף, היא טוענת כי החברה אוספת על משתמשיה כמויות גדולות של מידע פרטי שמאפשר זיהוי שלהם, הכולל מידע על מכשיר המשתמש ואתרים בהם הוא ביקר, וכי נעשה שימוש במידע כדי "לזהות, ליצור פרופילים ולנטר משתמשים בארה"ב.

עוד נטען כי החברה מעבירה את המידע לשני שרתים בסין, אשר נמצאים בבעלות ענקיות טכנולוגיה סיניות: bugly.qq.com שנמצא בבעלות טנסנט, ו-umeng.com, ששייך לעליבאבא, וכי קוד מקור ששייך לענקית טכנולוגיה סינית נוספת, ביידו, משולב באפליקציית טיק טוק, וגם קוד מתוך שירות הפרסום הסיני Igexin, שחוקרי אבטחה מצאו ב-2017 שאפשר למפתחים להתקין תוכנה זדונית על טלפון של משתמש. כתב התביעה לא סיפק הוכחות לטענות שהועלו.

לפי דיווחים, בארה"ב מתקיימת חקירה ממשלתית נגד טיק טוק במטרתה לבדוק האם היא מאחסנת את המידע בסין והאם היא מחילה צנזורה על תכנים פוליטיים או רגישים, באופן שפוגע בבטחון הלאומי של ארה"ב.