חג המולד | פיצ'ר

כמעט כמו באירופה: מרי כריסמס, ג’רוזלם

בימק"א ירושלים חוגגים חג מולד כמעט כמו באירופה - עם עץ, סנטה, יין חם וערמונים, אבל בטאץ' מקומי של אוכל מזרחי ומכונת שלג מלאכותי

בניין ימק"א עוטה חג / צילום: יותם יעקבסון
בניין ימק"א עוטה חג / צילום: יותם יעקבסון

רחוב המלך דוד בירושלים מעלה תמיד ניחוחות אירופיים, על אחת כמה וכמה בחודש המקדים את חג המולד. כמו רוב הערים והעיירות באירופה, גם ירושלים מתהדרת באופי הבינלאומי שלה, וחזיתו של בניין ימק"א מעוטרת כולה בשלל נורות ובמרכז חצרה מתנשא עץ חג מולד גדול ומנצנץ. בסוף השבוע הקרוב, 8-6 בדצמבר, (שישי 18:00-11:00, שבת 23:00-11:00, יום ראשון 23:00-11:00) ייערך הכריסמס-מרקט המסורתי של ימק"א. האירוע הצבעוני מושך אליו רבים - יהודים, נוצרים ומוסלמים, וגם תיירים. כמקובל באירופה, הוא יתקיים באוהלים מחוממים ויכלול מתחם מזון עם כל הקלאסיקה המתבקשת: ערמונים חמים, יין חם, קוקטיילים מיוחדים לחג ובטוויסט מקומי משמח - גם אוכל מסורתי מקומי, מעשה ידיהן של נשים ממזרח העיר.

במתחם המזכרות יוקמו זה לצד זה עשרות דוכנים שבהם עבודות יד של בעלי מלאכה ממזרח ירושלים בזיקה לחג: עצי אשוח קטנים, כובעי סנטה, פסלי איילים, נרות, סבונים משמן זית, בובות-סנטה, יינות, גבינות ושוקולדים, מאפים מסורתיים, עוגיות, דברי מתיקה ועוד. במתחם אחר ייערכו פעילויות לילדים (מדי יום בשעות 12:00, 14:00, 16:00) וכדי להשלים את האווירה, דמויות מחופשות לסנטה קלאוס ישוטטו במתחם ומכונה מיוחדת תיצור שלג שירד ברכות על עץ האשוח. השנה יתקיימו לראשונה במסגרת אירועי כריסטמס סיורי "עוד מעט נולד" בהדרכת אסתר סעד (שישי, 6.12 בשעה 14:30, שבת 7.12 בשעה 16:30, 100 שקל למשתתף). הסיורים יצאו מימק"א אל הרובע הנוצרי ויסקרו את ההכנות לקראת החג, סיורים בכנסיות וכמובן טעימות ממעדני החג.

במהלך ימי שוק חג המולד ייערכו גם סיורים שיכללו העפלה בכ-250 מדרגות אל מרומי מגדל הפעמונים, תצפית על הסביבה, מפגש עם נגן הפעמונים פרופ’ גבי שפלר ומפגן של כישוריו (שישי 6.12 בשעות: 12:30, 15:30, שבת 7.12 12:30, 15:30, 19:30, ראשון 8.12 12:30, 15:30, 19:30, 50 שקל למשתתף).

פרופ’ שפלר, מרצה לפסיכולוגיה, הוא גם נגן הפעמונים היחיד בישראל. ב-80 השנים האחרונות היה חסר פעמון במערכת הפעמונים הגדולה של המגדל. במסגרת שיפוץ שנערך בשנה שעברה נוסף הפעמון החסר, וכעת יש במערכת 36 פעמונים (במשקל שבין 8 ק"ג ל-2 טונות ברונזה). מערכת ענבלים וצירים וקפיצים מחוברת, בהתאמה, ל-36 כבלים הנמתחים דרך חריץ בתקרה עד הקומה השישית. הכבלים מחוברים למערכת של פינים ודוושות, שעליהם מנגן שפלר זה כ-40 שנה - פעולה הדורשת אגב כושר פיזי רב.

מערכת הפעמונים הייחודית. רק אדם אחד בארץ יודע לנגן בה / צילום: יותם יעקבסון
 מערכת הפעמונים הייחודית. רק אדם אחד בארץ יודע לנגן בה / צילום: יותם יעקבסון

בניין ימק"א נחנך בשנת 1933 על-ידי הגנרל הבריטי לורד אלנבי, בהשפעת "הבונים החופשיים". הבניין, שתוכנן על-ידי ארתור לומיס הרמון, מאדריכלי האמפייר סטייט בילדינג בניו יורק, הפך להיות חלק בלתי נפרד מקו הרקיע של ירושלים. המתחם, שאבניו נחצבו ממערת צדקיהו, המקום שבו קמה הלשכה המרכזית של "הבונים החופשיים" בירושלים, נועד להשכין שלום, להשכיח יריבות מדינית ודתית ולטפח אחדות ואחווה בין עמים. גם האדריכלות משקפת את הערכים הללו, ובימי היריד ייערך סיור בבניין ההיסטורי.

הבניין כולו מהווה מעין דרשה מפוסלת באבן. רומו צופה לעבר הר הבית ולכל פרט בו יש משמעות. 12 הברושים הנטועים בחזית, מציינים את 12 שבטי ישראל, את 12 השליחים ואת 12 האימאמים באסלאם השיעי. עוד בחזית: שלוש כתובות חרוטות המתייחסות לשלוש הדתות. בערבית - "אין אלוהים מבלעדי אללה"; "אני הדרך" בארמית ו"ה' אלוקינו ה' אחד" בעברית.

המתחם בכללותו נועד לסמל את מסעו הרוחני של האדם. אגפו הדרומי, שבו בריכת השחייה הראשונה שהוקמה בעיר ואולם ספורט, מסמל את גוף האדם. ברומו כתוב בגרמנית "המקדש היחיד בעולם הוא גוף האדם". האגף הצפוני, שבו אודיטוריום, מסמל את רוח האדם. על כותלו החיצוני נחקק באנגלית המשפט: "תן לי את הכוח לשנות את מה שאיני יכול לשנותו".

העיטורים ברוח סמלי כל הדתות / צילום: יותם יעקבסון
 העיטורים ברוח סמלי כל הדתות / צילום: יותם יעקבסון

המבנה המרכזי, השואף מעלה, מסמל את הדרך שבה, על-פי הבונים החופשיים, אדם צריך ללכת; ממצב של שפלות למצב של קרבה לאל. את השרף הגדול שעל חזית המגדל סיתת האומן זאב רבן, מאבות האמנות הארצישראלית מתקופת היישוב ומראשי "בצלאל", שהיה גם הוא חבר בארגון. בפתח המבנה עמודים המסמלים את עמודי בועז ויכין בבית המקדש, המופיעים בכל לשכה של בונים חופשיים ברחבי העולם.

באכסדראות הצדיות ארבעים עמודים, מספר טיפולוגי רב משמעויות בפני עצמו. ברום העמודים כותרות שבהן מפוסלים בעלי חיים ומוטיבים צמחיים. בעלי החיים מציינים שלל תכונות אנושיות (למשל: הטווס - יהירות, והשקנאי - הקרבה). בצד הדרומי מוצג רעיון האחווה על-ידי נמר עם כבש ואריה עם גדי. בצד הצפוני מוצגות דמויות אנושיות המובילות חיות. הן מסמלות את היכולת לשלוט בתכונות רעות. במקום פועל בית קפה נחמד.

בחדר שנמצא בקומת המרתף של המבנה קיים מזבח תפילה עשוי מ-12 אבני גוויל (לא מסותתות). ברום המגדל ישנו חדר ריק, שנועד לציין כי האלוהים חסר תואר ושם. מאחורי הדלת נכתב "אנחנו אוהבים את זה שאנחנו לא רואים". לחלל העליון כיפה כפולה: העליונה מסמלת שמיים, והתחתונה - שבמרכזה עין פעורה - מסמלת את הראייה. ניתן להעפיל בסולם אל "חדר ההתייחדות" שבו מסגרת ריקה שלתוכה יכול אדם לצקת את תכני אמונתו.

אירועי חג המולד בימק"א ייחתמו בקונצרט חגיגי שיתקיים בערב חג המולד (24.12, 19:30). בקונצרט ישתתפו 80 זמרים וזמרות וביניהם מקהלת הנוער הירושלמית, מקהלת אורטוריו ירושלים בניצוחו של מיקה הנדלר, נגנים מתזמורת הרחוב הירושלמית ומופע נגינה בפעמונים של פרופ' גבי שפלר.