מתמודדים על תפקיד בתוך החברה? תהיו נחמדים ליריבים

המינוי של ג'ולי סוויט למנכ"לית ענקית הייעוץ אקסנצ'ר יכולה לסמן את האסטרטגיה לבכירים: מועצות מנהלים מעדיפות לקדם אנשים שמפרגנים לחבריהם לעבודה

ג’ולי סוויט, מנכ”לית אקסנצ’ר / צילום: רויטרס
ג’ולי סוויט, מנכ”לית אקסנצ’ר / צילום: רויטרס

ג'ולי סוויט זכתה באחרונה בהתמודדות הפנימית על ניהול ענקית הייעוץ Accenture מהרבה סיבות, אבל אחת הסיבות הייחודיות הייתה שהיא הצטיינה בפרגון ובהרעפת מחמאות על עמיתים שהתמודדו מולה על התפקיד, לפי מקור בחברה.

היכולת להסתדר עם עמיתים היא יתרון חשוב כשמתמודדים על תפקיד בכיר. הקריירה שלך עשויה להרוויח מכך גם אם הפסדת במרוץ. מצד שני, קשה לשתף פעולה ולהתמודד בו זמנית.

מועצות מנהלים רבות יותר בודקות כיום אם מועמד פנימי לניהול מסתדר עם עמיתיו, אומרים דירקטורים ויועצי ניהול. התמודדויות על כהונת המנכ"ל בעסקים גדולים כמו וולט דיסני, מורגן סטנלי וג'יי.פי. מורגן צ'ייס יכולות להיות לוהטות ולהימשך שנים.

כ-73% מראשי חברות מדד 500 P&S שנבחרו בשנה שעברה היו מועמדים מבפנים, לעומת 69% ב-2017, לפי ספנסר סטיוארט, חברה להשמת בכירים. ב.מ.וו, גלאסדור, שלומברגר וורטקס תרופות בחרו כולן בקיץ שעבר במועמדים פנימיים למנכ"לים.

המעסיקים מעדיפים לקדם בכירים שמשתפים פעולה עם עמיתים. "בימינו, הכללה ושיתוף פעולה הם הערכים המוצהרים של ארגונים רבים, מפני שהאיכויות הללו מדגימות הנהגה אפקטיבית", אומרת ג'ניס ווטרמן, מייסדת ומנכ"לית ווטרמן הרסט. חברה זו, המספקת שירותי קריירה לבכירים, מייעצת לעתים קרובות למנהלים איך לעבוד עם המתחרים על משרות בכירות.

סוויט מאקסנצ'ר ניהלה קודם לכן את החטיבה הצפון-אמריקאית של החברה, שאחראית לכמעט מחצית מהכנסותיה. בהתמודדות על כהונת המנכ"ל היא נשארה חיובית, למרות שצצה ביקורת מסוימת על תפקודה ועל תפקוד החטיבה שלה.

דוברת החברה סירבה להגיב, כמו גם סוויט עצמה, שמינויה נכנס לתוקף בחודש שעבר.

לפנות לפיל שבחדר

בכירים בחברות מגלים לעתים תכופות שיריבים שלהם במרוץ למשרה הבאה מנסים לפגוע בהם בצורה עקיפה, כמו טענות לקרדיט על הישגים שלהם. מומחי ניהול מציעים למועמדים לבקש מגורם בעל סמכות בחברה לאשר שהיריב אכן נוהג כך, ולדווח על כך למקבלי ההחלטות.

"המדריך שתומך בך יכול להיות הגורם שמנהל את הרגשות שלך", אמר נוח אייזנקרפט, חוקר בבית הספר לעסקים פוקואה באוניברסיטת דיוק. "לך יש המתח הכרוך בהתמודדות על קידום בניהול".

שיטה אחרת להפיג את המתח היא לתקשר עם העמיתים ולהסכים לא לפגוע זה בזה בהתמודדות על המשרה הבכירה. האסטרטגיה הזאת עבדה עבור כמה מנהלים שקיבלו ייעוץ מפול וויינום, היו"ר והמנכ"ל של חברת פיתוח כישורי הניהול RHR International.

"הפנייה לפיל שבחדר עשויה לנטרל חלק מהמתח שמגיע באופן טבעי במצבים תחרותיים כאלו", אמר ד"ר וויינום.

רייצ'ל מוניץ השתמשה בגישה אחרת כדי להתחרות בשיתוף פעולה עם עמית שלה בחברת HEI Hotels & Resorts, שמנהלת 83 בתי מלון, כאשר שניהם היו מועמדים למשרת סגן הנשיא לתפעול החברה.

מוניץ אמרה שהיא הצליחה להימנע מהרושם שהיא מחבלת בסיכויי יריבה בהתמודדות ביניהם. לדוגמה, היא עבדה על פרויקטים שלו ושל הצוות שלו, במקום להעביר אותם לידי אנשים שכפופים לה. "על ידי כך, וידאתי שהאזור שלו יקבל טיפול נאות", היא אמרה.

היא זכתה בקידום והחלה את עבודתה החדשה בינואר 2019. מוניץ קוראת לבכירים שאפתניים להתמקד ביצירת קשרים חזקים עם מתחרים פנימיים פוטנציאליים עוד לפני שמגישים מועמדות.

זה בדיוק מה שעשו צ'רלס אורביין וקספר ג'ייקובסון לפני שהם התמודדו על ניהול מיד ג'ונסון ניוטרישן, חברת מזון תינוקות שמוצריה כוללים את פורמולת החלב אנפאמיל. הצמד הזה עבד יחד משנת 1998, כשג'ייקובסון הצטרף לחברה כמנהל שיווק בדרג בינוני, ואורביין היה כבר מנהל מנוסה. "עזרתי לו למצוא את המקום שלו", אמר אורביין.

"כבוד הדדי שהתפתח אפשר לנו לפתח ידידות קרובה", אמר ג'ייקובסון. בהתמודדות על ניהול החברה, שניהם הבטיחו לעבוד עבור המנצח או לשמור על המפסיד בחברה. ג'ייקובסון התמנה למנכ"ל ב-2013. אורביין אמר שהוא חש מאוכזב אך לא עזב את החברה כי הא אוהב אותה, וג'ייקובסון הזדקק לו.

"מהניסיון שלי, מתמודדים על מנכ"לות כמעט לא נשארים מעבר לתקופת מעבר אלגנטית", אמר ג'יימס ציטרין, הממונה על היחידה הצפון-אמריקאית בחברת ספנסר סטיוארט. "הם בדרך כלל עוזבים לטובת ניהול עסק אחר או מפני שהם לא הסתדרו עם המנכ"ל החדש".

לפני ארבע שנים, ג'ייקובסון בחר באורביין כמנהל התפעול הראשי שלו. שניהם עזבו את מיד אחרי שהיא נרכשה על ידי קבוצת רקיט בנקיסר ב-2017.