מה יודע בני גנץ על המחבל מגשר לונדון?

המחבל מגשר לונדון אוסמן חאן היה טרוריסט אסלאמי, אבל פיצוץ בית כנסת? הפרט הזה שאמר יו"ר כחול לבן בני גנץ נולד מטלפון שבור • המשרוקית של גלובס

 

בני גנץ, כחול לבן / צילום: איל יצהר, גלובס
בני גנץ, כחול לבן / צילום: איל יצהר, גלובס

בטורנו היום נראה איך שברי פרטים יכולים להצטרף בהדרגה לתמונה כוזבת, אם הסיפור שהם יוצרים מסבר את האוזן. הדובר הוא בני גנץ, והרקע - פיגוע הדקירה בגשר לונדון ביום שישי שעבר. למחרת הפיגוע פרסם גנץ תגובה בטוויטר שבה הביע "זעזוע עמוק" מהאירוע, שבו אדם בשם אוסמן חאן הרג שניים ופצע שלושה, ואז נורה למוות. "לפי דיווחים", כתב גנץ, "מדובר באדם שבא מתוך האסלאם הרדיקלי ושנכלא בעבר בשל ניסיון לפוצץ בתי כנסת. עם מחבלים צריך לנהוג ביד קשה וללא מידת הרחמים". הגרסה האנגלית של הפוסט הייתה חד-משמעית יותר: "המפגע היה אסלאמיסט קיצוני שישב בכלא על ניסיון פיגוע בבית כנסת".

אבל כפי שהגיבו כמה מקוראי הפוסט באנגלית, חאן מעולם לא ניסה לפוצץ בית כנסת. אסלאמיסט תומך אל-קאעידה? חבר בחוליית טרור? בהחלט, לפי בית המשפט שהרשיע אותו ב-2012 בעסקת טיעון. אבל סיפור בית הכנסת הוא תוצאה של טלפון שבור.

נעשה סדר. בסתיו 2010 עצרה המשטרה הבריטית תשעה מוסלמים קיצונים בחשד לתכנון פיגועים במדינה. הם נחלקו לשתי חוליות עיקריות - חמישה מלונדון ומקרדיף, בירת ויילס, וארבעה מסטוק-און-טרנט במרכז אנגליה. חאן השתייך לשנייה. שתי החבורות נפגשו כמה פעמים וחלקו רעיונות, אבל התמקדו בתוכניות שונות.

מפסק הדין המקורי, ומהערעור שהוגש ב-2013, עולה שהקבוצה ה"דרומית" מלונדון וקארדיף תכננה סדרת פיגועי ראווה בלונדון, ובראשם הבורסה לני"ע. כמו כן הם שקלו לפגוע בכמה אנשי ציבור, וברשימה שהכינו מוזכרים, לצד בוריס ג’ונסון ואחרים, גם שני רבנים. עוד רעיון שהגו - וזנחו, לפי פסק הדין - היה משלוח מעטפות נפץ ליעדים שונים בדואר או ב-DHL.

חברי הקבוצה של חאן רצו להקים בפקיסטן, על קרקע של משפחתו של חאן, מחנה לאימוני טרור, וגם העלו רעיונות, שלא הבשילו, להטמין מטענים במועדונים, בין היתר של ארגון ימין אנטי-מוסלמי. האישומים נגד חאן, כפי שאישרו לנו ממשרד התובע הכללי הבריטי, לא כללו ניסיון לפוצץ בית כנסת.

גנץ לא אשם בטעות, כי היא כיכבה בכלי תקשורת מרכזיים בארץ. "רצה לפוצץ בתי כנסת - ושוחרר", הכריזה הכותרת ב-ynet. "המחבל היה חבר בחוליה שתכננה פיגוע בבתי כנסת בבירה הבריטית", נאמר בפתח ידיעה ב"ישראל היום". בתוך הידיעות מוזכר מקור המידע - אתר הצהובון הבריטי "דיילי מייל". הידיעה ב"מייל" מציינת רק שבתי כנסת היו ברשימת היעדים למעטפות נפץ, יוזמה שכאמור נזנחה, ולא באה מהקבוצה של חאן.

■ בשורה התחתונה: דברי גנץ חצי נכונים. המפגע מלונדון הורשע בעבר בתכנון פיגועים, אבל בניגוד לדיווחים בישראל, לא בניסיון לפוצץ בית כנסת. חוליה אחרת שאיתה עמד בקשר תכננה לשלוח מעטפות נפץ לרבנים.

תחקיר: אוריה בר־מאיר ויפתח בריל