סייט דיאגנוסטיקה קיבלה אישור שיווק בארה"ב לבדיקת ספירת דם הדורשת כמה טיפות דם בלבד

מכשיר ה-OLO של סייט לבדיקת ספירת דם, מאפשר בדיקת דם על ידי כמות מועטה של טיפות • האישור שהתקבל בארה"ב עדיין מאפשר להשתמש במוצר בבתי חולים וקופות חולים

מכשור רפואי / צילום: Shutterstock
מכשור רפואי / צילום: Shutterstock

חברת סייט דיאגנוסטיקה הודיעה היום (ד') כי קיבלה אישור מה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, לשיווק מכשיר ה-OLO לבדיקת ספירת דם, הדורשת טיפות ספורות בלבד של דם על מנת לבצע אינדיקציה.

סייט פיתחה מכשיר קטן אשר מאפשר לבצע בדיקות ספירת דם ללא תשתית מיוחדת, ועל בסיס דגימה של כמה טיפות דם, במקום מבחנה מלאה. האישור שהתקבל בארה"ב עדיין מאפשר להשתמש במוצר בבתי חולים וקופות חולים, ולא בבתי מרקחת או קליניקות פרטיות, כפי שמאפשר האישור שקיבלה החברה לפני שנה וחצי באירופה. אולם הכוונה היא להרחיב את האישור גם ליישומים אלה בהמשך.

מכשיר ה-OLO של סייט כבר מוצב בקליניקות ובתי מרקחת באירופה, אך החברה עדיין אינה מדווחת מהן ההכנסות מפעילות זו.

באילו סיטואציות צפויים בתי החולים להשתמש במוצר?

שרה לוי שרייר, סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה: "המוצר הוא קטן, פשוט מאוד לתחזוקה ופשוט מאוד לתפעול - אפשר ללמוד להשתמש בו תוך כמה שעות. בבתי החולים אפשר להציב אותו, למשל, במחלקות ילדים ובמחלקות אונקולוגיות, במקום לשלוח את הבדיקות למעבדה המרכזית, וכך לקבל את התשובות מהר יותר.

"עוד יתרון משמעותי של המוצר הוא היכולת לבצע את הבדיקה על בסיס טיפות דם ספורות, כאשר בילדים ובחולים שהוורידים שלהם לא נגישים, יש לכך משמעות אדירה. בדיקות ספירת דם הן מן הנפוצות במחלקות ילדים, והטראומה העיקרית מהאשפוז במיון הוא לרוב הקושי להפיק דם.

"מבחינת העלות, מצאנו שעבור גורמים שמבצעים רק כמה עשרות בדיקות בשבוע, ולא אלפי בדיקות, העלות של השימוש במכשיר שלנו דומה לשימוש במכשירי הענק", הוסיפה שרייר.

בתחילת דרכה, פיתחה החברה מכשיר לאבחון מהיר של מלריה. הוא פותח לפני המכשיר לביצוע ספירת דם, ובשלבים מסוימים בחייה של החברה נתפס כמעין הוכחת היתכנות לטכנולוגיה שלה, אך בסופו של דבר התגלה גם כבעל ערך עסקי. "היום המוצר הזה נמכר ב-24 מדינות, וזו יחידה עסקית מאוד רווחית", אומרת לוי שרייר.

סייט הוקמה ב-2010 על-ידי יוסי פולק, שהיה מנהל פרויקטים בחברת מובילאיי. הבדיקה של החברה מבוססת על עיבוד תמונה של טיפות הדם. לפני כשנה גייסה החברה 28 מיליון דולר' בהובלת Longliv Ventures ובהשתתפות הפילנתרופ ג׳ק ניקלאוס השני, סטיבן אסקריק והמשקיעים הקיימים - OurCrowd, Go Capital ו-New Alliance Capital.

חברת כלל ביוטכנולוגיה הנסחרת בתל אביב, מחזיקה כ-3.5% מהחברה בשרשור דרך "קרנות אנטומיה", קרן המכשור הרפואי שהקימה כלל ביוטכנולוגיה עם משקיעים מוסדיים ישראלים.