לראשונה בכהונתה, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מבקרת באושוויץ

מרקל צפויה לבקר  באושוויץ, בו תחלוף מתחת לשער הכניסה הנושא את הסיסמא הנאצית "Arbeit macht frei" ולהניח זר ליד "קיר המוות", ששימש להוצאות להורג • לאחר מכן תקיים גם סיור בבירקנאו הסמוך

אנגלה מרקל צילום: רויטרס, Hannibal Hanschke
אנגלה מרקל צילום: רויטרס, Hannibal Hanschke

בפעם הראשונה בכהונתה הארוכה, קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מבקרת היום במחנה העבודה וההשמדה אושוויץ-בירקנאו. מרקל צפויה לבקר סמוך לשעה 12:00 (שעון ישראל) באושוויץ, בו תחלוף מתחת לשער הכניסה הנושא את הסיסמא הנאצית "Arbeit macht frei" ולהניח זר ליד "קיר המוות", ששימש להוצאות להורג. לאחר מכן תקיים גם סיור בבירקנאו הסמוך. במחנות המוות אושוויץ-בירקנאו נרצחו 1.1 מיליון בני אדם, מהם כמיליון יהודים.

לפני הביקור הודיעה קאנצלרית גרמניה על תרומה של 60 מיליון אירו נוספים לקרן העוסקת בשימור אושוויץ-בירקנאו. הקרן מממנת את מאמצי השימור של הפריטים השונים באושוויץ, ביניהם המבנים עצמם ושאריות הצריפים והארובות בבירקנאו, המזוודות של הנרצחים, החפצים שנמצאו בתוכם ואפילו כדי החלפת התיל בגדרות המקיפות את המחנות, שמחליד מדי כמה שנים בגלל האקלים. מדובר בקרן שבה יותר ממאה מיליון אירו, המשקיעה באגרות חוב, ותקציב השימור של אושוויץ נגזר מהתשואה השנתית שהיא רושמת על ההשקעות. היא נוסדה לפני כעשור.

הביקור בשידור חי:

מרקל מלווה במהלך הביקור בראש ממשלת פולין, מתיאוש מורבייצקי. פולין מנהלת בשנים האחרונות קמפיין לשנות את התפיסה המקובלת על היסטוריונים לגבי היקף שיתוף הפעולה של האוכלוסייה המקומית בהשמדת יהדות פולין ובשיתוף פעולה עם הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה. הקמפיין כולל תביעות מתוקשרות נגד היסטוריונים במדינה, מסעות פרסום ברשתות החברתיות ועוד.

מרקל הציבה את המאבק באנטישמיות גבוה על סדר יומן של שלוש הממשלות שבראשן עמדה. בנאום בכנסת אמרה כי שמירה על ביטחונה של ישראל היא חלק מ"סיבות הקיום" של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית. היא נחשבת על ידי דיפלומטים ישראלים ופוליטיקאים למי שמונעת באופן אישי מהצורך להגן על ביטחונה של ישראל. אחרי ניסיון הפיגוע בקהילה היהודית בהאלה באוקטובר האחרון התייצבה מרקל מול בית הכנסת הישן באורניינבורגר שטראסה, הסמוך לדירה שבה היא מתגוררת, לאות סולידריות עם הקהילה היהודית.

זו הפעם הראשונה שמרקל מבקרת באושוויץ, לאחר 14 שנות כהונה. הפעם האחרונה שבה קאנצלר גרמני ביקר באושוויץ היה ב-1995, אז הלמוט קוהל ביקר בו, ואמר כי "המראה של המקום, שאי אפשר לתאר במלים, חייב להיחוות באופן פיזי". ב-1977 ביקר באושוויץ הקנאצלר הלמוט שמידט. מרקל תהיה הקאנצלרית השלישית בסך כל המבקרת במקום. יו"ר הקהילה היהודית בברלין, יוזף שוסטר, אמר כי הביקור הוא "מסר מאוד חשוב" לציבור הגרמני, במיוחד העובדה שהוא מתקיים חודשיים אחרי ניסיון הפיגוע בקהילה היהודית בהאלה, שגבה את חייהם של שני עוברי אורח גרמנים.