נתניהו: דנתי עם פומפיאו בנושא סיפוח בקעת הירדן. האם זה באמת קרה?

ראש מחלקת המזרח התיכון, דייויד שנקר: נתניהו לא העלה את הנושא בפני פומפיאו

בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ
בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ

מחלוקת בין נתניהו למחלקת המדינה בוושינגטון. בשבועות האחרונים, אולי כחלק מקמפיין בחירות לקראת הכנסת ה-23, הגביר נתניהו את השיח הציבורי בנוגע לבקעת הירדן. לפני שיצא לפגוש את מזכיר המדינה פומפיאו בליסבון, ביום ד', אמר נתניהו כי נושא סיפוח בקעת הירדן יעלה על הפרק.

"השיחה הזאת, עם פומפיאו, תתמקד קודם כל באיראן ובעוד שני נושאים: ברית הגנה עם ארה"ב, שאני רוצה לקדם, וגם הכרה אמריקנית עתידית על החלת הריבונות הישראלית בבקעת הירדן. אלה נושאים חשובים מאוד, אנחנו מטפלים בהם כל הזמן. ויש גם נושאים אחרים שאני לא אפרט כאן", אמר נתניהו בעת ההמראה לליסבון.

סיפוח הבקעה הועלה לראשונה כהבטחת הבחירות של נתניהו, כשבוע לפני בחירות מועד ב', ב 17 בספטמבר. הבית הלבן לא התייחס באותו המועד לרעיון זה. כיומיים לפני הבחירות כינס נתניהו ישיבת ממשלה והכריז על הכרה בישוב מבואות יריחו הנמצא בדרום הבקעה, וזאת על אף התנגדות ראשונית של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. נתניהו, ביחד עם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, הציגו בפני מנדלבליט מידע לפיו הכרזת ההכרה ביישוב היא קריטית בשל מידע חדש הנמצא בידיהם, לכאורה כוונת הבית הלבן לפרסם את תוכנית המאה כמה ימים לאחר הבחירות בישראל, דבר שלא התרחש.

כאמור, ביום חמישי בערב, יממה אחרי פגישתו של נתניהו עם פומפיאו הוא תדרך את הכתבים הישראלים שליוו את טיסתו לליסבון ואמר להם: "דנתי עם פומפיאו גם בזה (סיפוח הבקעה- ט"ש), ברור שזה יותר קל אם תהיה ממשלה ולא בתנאי ממשלת מעבר שזה הרבה יותר מורכב, אנחנו מחפשים פתרונות".

אולם אתמול בוצע תדרוך במחלקת המדינה על ידי ראש מחלקת המזרח התיכון, דיוויד שנקר. לשאלת כתבים, אם נושא סיפוח הבקעה עלה בפגישה האישית אמר שנקר: "הפגישה בין האישים הייתה בארבע עיניים, אבל אני יכול לומר לכם שאני שוחחתי עם מזכיר המדינה ואפשר להגיד שלא הוצגה תוכנית סיפוח, מלאה או חלקית, לחלק כלשהו של הגדה המערבית. לא הוצגה תוכנית, לא על-ידי ישראל ולא על-ידי ארה"ב, בפגישה זו. עמדת ארה"ב, מזה שנים ארוכות היא שמצב הטריטוריה באזור, ייקבע בהסכמה בין הצדדים".