גדעון סער מבקש מחברי הליכוד: הורו על פריימריז לראשות המפלגה

אחרי שכשל הסיכוי להקמת ממשלת אחדות, בליכוד נערכים לפיזור הכנסת החל מ-11 בדצמבר, ובמפלגה דורשים לקבוע התמודדות על ראשות המפלגה • "קיום התמודדות אינה רק עמידה על זכותו של חבר התנועה, היא חובה החקוקה בחוקת התנועה", אמר סער

גדעון סער / צילום: טל שניידר, גלובס
גדעון סער / צילום: טל שניידר, גלובס

ח"כ גדעון סער נאם הערב (א') בפני מאות חברי מרכז הליכוד שזומנו להצביע על קביעת ההליכים בתנועה לקראת הבחירות לכנסת ה-23. אחרי שכשל הסיכוי להקמת ממשלת אחדות, בליכוד נערכים לפיזור הכנסת החל מיום רביעי, 11 בדצמבר (בחצות), ובמפלגה דורשים לקבוע התמודדות על ראשות המפלגה. סער מלין בימים האחרונים על מתקפות קשות נגדו, ברשתות החברתיות ובקבוצות ווטסאפ, כמו גם קריאות בוז נגדו הערב בגני התערוכה.

בנאומו בגני התערוכה סיפר סער על מספר התמודדויות שהיו בליכוד, של אחד מחברי המפלגה נגד יו"ר מכהן.

"קיום התמודדות אינה רק עמידה על זכותו של חבר התנועה, היא חובה החקוקה בחוקת התנועה", אמר סער. הוא הזכיר את ההתמודדות של אריאל שרון נגד יצחק שמיר לפני 35 שנה במרכז תנועת חירות. לאחר מכן דיבר על התמודדות בשנת 1999 לקראת הבחירות לכנסת ה-15, כאשר צה"ל היה עדיין בלבנון וממשלת נתניהו נפלה. ארנס התמודד נגד נתניהו, הפסיד לו ובמערכת הבחירות בשנת 1999 ניצח אהוד ברק: "משה ארנס התמודד מול נתניהו אבל הוא לא היה חתרן, ארנס לא עשה פוטש, הוא קיים את המסורת הדמוקרטית המפוארת של תנועתנו".

עוד הזכיר סער את ההתמודדות של נתניהו נגד שרון בשנת 2002 מיד אחרי מבצע חומת מגן ולקראת הבחירות לכנסת ה-16: "נתניהו לא תקע אז סכין בגבו של רה"מ, הוא מימש את זכותו הדמןקרטית להתמודד שהיא זכותם של החברים גם לבחור מי ינהיגנו".

סער ציין כי הניסיונות לעשות דה-לגיטימציה ולהכפיש את מי שמבקש להתמודד מנוגדות לאופי ולמסורת של הליכוד, "נחושה דעתי להתמודד על ראשות הליכוד מתוך הבנה שנחוץ שינוי ומפנה על מנת לחלץ את המדינה מן המשבר הפוליטי המתמשך ולהקים ממשלה בראשות הליכוד".

נתניהו הופיע מיד לאחר גדעון סער במרכז ואמר "איננו יודעים עדיין אם אנחנו נלך לבחירות, אנחנו עושים מאמץ אחרון לא ללכת לבחירות, אבל אם הן יכפו עלינו אנחנו נלך וננצח בגדול".

בסיום ההצבעה מרכז הליכוד החליט להורות על ביטול הפריימריז לרשימת הליכוד לכנסת ה-23 ולקדם את החוק הנורווגי (כלומר אישור פיטורי שרים והכנסת ח"כים נוספים מן הרשימה).

החלטה בעניין הפריימריז לראשות הליכוד תתקבל במרכז הליכוד, רק במידה ויצאו לבחירות אחרי יום רביעי בחצות.