ביידן: נתניהו פונה ל"ימין הקיצוני" כדי לשמור על השלטון

"הפיכת השטחים הכבושים לשטחים מסופחים – טעות בסיסית, טעות רצינית" • טוען: שלילת סיוע מישראל – רעיון "מוזר"; זה כמו לומר לצרפת: נוציא אותך מנאט"ו כי יש ביננו חילוקי דעות

ג‘ו ביידן./ צילום: רויטרס Brian Snyder
ג‘ו ביידן./ צילום: רויטרס Brian Snyder

ג'ו ביידן, שנמצא בצמרת המתמודדים על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, מתח בשבת ביקורת קשה על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בגלל גלישתו ל"ימין הקיצוני", אך בה בעת הוא הכריז, כי לא ישתמש בחבילת הסיוע הביטחוני לישראל כאמצעי לחץ על ממשלתה למתן את עמדותיה כלפי הפלסטינים.

בכנס בחירות במדינת אייווה, אמר ביידן, כי "הפיכת השטחים הכבושים לרכוש מסופח תהיה שגיאה רצינית, שגיאה בסיסית", מפני שישראל לא תוכל להוסיף לקיים את אופיה הדמוקרטי אם תספח אליה אוכלוסיה ערבית, שתהיה רוב, אך לא יהיו לה זכויות.

ביידן הכריז, שנתניהו גולש ל"ימין הקיצוני... כיוון בלתי מועיל בעליל" כדי "להמשיך להחזיק בשלטון".

יחד עם זאת ניסה ביידן ללכת על חבל דק במאמץ להפגין עמדה נייטרלית. הוא הטיל על הפלסטינים את האחריות לכשלון בהשגת הסכם עם ישראל שהיה "מעניק להם 98% ממה שהם רצו" בתקופת ממשל אובמה (ביידן, כזכור, היה סגנו ושל אובמה היה מעורה במגעים עם ממשלת ישראל בתקופה זו).

"הפלסטינים התעקשו להתנגד לכל דבר שהיה ניתן להגדירו כיהודי", אמר ביידן. "הם הכריזו שלא יחתמו על הסכם שלום עם המדינה היהודית, לא יכירו במדינה יהודית, אפילו אם יעלה בידם להקים מדינה עצמאית".

הוא חזר על תמיכתו ברעיון שתי מדינות לשני עמים. כנשיא, אוסיף לדחוף את ישראל לקבל מדינה פלסטינית, אבל נמאס לי מכך שכולם (קרי: השמאל הדמוקרטי - ר.ד.) מוותרים לרשות הפלסטינית, כאילו שהיא אינה מתסיסה את כל ההתנגדות (להסכם), אמר ביידן.

סגן הנשיא לשעבר הדגיש שוב התחייבותו לא להשתמש בסיוע האמריקאי לישראל כאמצעי לחץ. לדבריו, איום בשלילת הסיוע לישראל, כפי שמכריז ברני סנדרס, הוא "מוזר"; זה כמו לומר לצרפת נוציא אותך מנאט"ו מפני שיש ביננו חילוקי דעות.

באוקטובר אמר ביידן - גם אז בכנס בחירות באיווה - שהוא מתנגד להתנחלויות, אך, לדעתו, התניית הסיוע בהסרתן מקוממת.

בתשובה על שאלה האם הוא יהיה מוכן להשתמש בסיוע כמכשיר לחץ לבלימת ההתנחלויות, אמר ביידן באוקטובר: "לא אני. הרקורד שלי מראה שהתנגדתי להתנחלויות כבר בשלב מוקדם מאוד, ואני חושב שההתנחלויות הן משגה. נתניהו יודע מה עמדתי בסוגיה זו. אבל הרעיון שנמשוך סיוע צבאי מישראל, ונתנה אותו בשינוי של מדיניות (ישראלית) ספציפית - לדעתי זה ממש מקומם".

"אני לא הייתי מתנה את הסיוע ואני חושב שכל התניה כזו היא שגיאה אדירה", הוסיף אז ביידן. "אני מקווה שמתמודדים דמוקרטים אחרים שדיברו נגד הסיוע נכשלו בלשונם או שדבריהם הוצאו מהקשרם".