עזריאלי מתרחבת בתחום המלונאות: רוכשת משלמה אליהו את מלון הר ציון בירושלים ב-275 מיליון שקל

עזריאלי מתכוונת להשקיע עוד 500-600 מיליון שקל בהרחבת המלון ובשיפוצו • העסקה, שהשלמתה צפויה בתוך כחודשיים, כפופה לתנאי מתלה – אישור הממונה על התחרות לביצוע העסקה

מלון הר ציון בירושלים לאחר ההרחבה המתוכננת  / הדמיה: לאה רובננקו אדריכלים בע"מ, View Point
מלון הר ציון בירושלים לאחר ההרחבה המתוכננת / הדמיה: לאה רובננקו אדריכלים בע"מ, View Point

ענקית הנדל"ן המניב קבוצת עזריאלי  נכנסת לתחום המלונאות. עזריאלי דיווחה הבוקר (ב') לבורסה כי חתמה על עסקה לרכישת מלון הר ציון בירושלים מידי שלמה אליהו בתמורה ל-275 מיליון שקל בתוספת מע"מ. המלון, שהניב ב-2018 הכנסות של כ-34 מיליון שקל, נמצא בבעלות אליהו, בעלי השליטה בקבוצת מגדל. עזריאלי מתכוונת להשקיע עוד 500-600 מיליון שקל בהרחבת המלון ובשיפוצו. העסקה, שהשלמתה צפויה בתוך כחודשיים, כפופה לתנאי מתלה - אישור הממונה על התחרות לביצוע העסקה.

מלון הר ציון בירושלים לאחר ההרחבה המתוכננת  / הדמיה: לאה רובננקו אדריכלים בע"מ, View Point
 מלון הר ציון בירושלים לאחר ההרחבה המתוכננת / הדמיה: לאה רובננקו אדריכלים בע"מ, View Point

במקביל, עזריאלי מקדמת פרויקטים נוספים בתחום המלונאות, הנמצאים בשלבי ייזום והקמה. בין השאר יוזמת הקבוצה הקמת מלון במודיעין ומלון נוסף בחלק מהקומות העליונות במגדל החדש ("הספירלה"), שעתיד לקום בצמוד למרכז עזריאלי בתל אביב.

קרוב לאטרקציות התיירות של ירושלים

מלון הר ציון שוכן בפאתי העיר העתיקה והוא משקיף אל מגדל דוד, הר ציון וגיא בן הינום. בית המלון נמצא במרחק הליכה קצר מהמוקדים התרבותיים, ההיסטוריים והדתיים של העיר. מאתר המלון עולה כי הוא מציע 117 חדרי אירוח, 20 סוויטות יוקרתיות במגוון סגנונות, ספא ומרכז כושר עם בריכה פתוחה, אולמות כנסים וגן אירועים. התפוסה הממוצעת בו עומדת על כ-70% - כמקובל בעיר הבירה. למלון תב"ע מאושרת לבניית עד 400 חדרים, 380 מקומות חנייה ואולמות אירועים. מלון הר ציון הוא אחת מהחזקותיה של חברת "גן העיר" שבבעלות אליהו, שהנכס המרכזי שלה הוא קניון גן העיר בת"א.

בכוונת קבוצת עזריאלי להמשיך ולהפעיל את המלון במתכונתו הנוכחית ובמקביל לבצע שיפוץ במלון ולפעול למימוש זכויות הבנייה הנוספות להרחבתו. השיפוץ יכלול שחזור ושימור של חלק מהמבנים הקיימים בנכס. בכוונת עזריאלי לנהל את בית המלון בעצמה. מניית עזריאלי הגיבה לדיווח בעלייה ומתחילת 2019 רשמה עלייה של 55%. שוויה של הקבוצה בבורסה הגיע לכ-33 מיליארד שקל.

עזריאלי רוצה לצמוח יחד עם התיירות

בקבוצה, שהתמקדה עד היום ברכישה והפעלה של נכסי קניונים, משרדים ודיור מוגן, נותנים אמון בענף התיירות, שזוכה לצמיחה לנוכח מספר התיירים שמגיעים לישראל: את שנת 2019 צפויה ישראל לסיים עם כ-4.5 מיליון תיירים, שיא של כל הזמנים. מספר חדרי המלון בישראל עומד על כ-55 אלף (עלייה של כ-2% לעומת שנה קודמת). שתי הערים שנהנות במיוחד מהגדול במספר התיירים הן ירושלים ותל אביב, שבשתיהן קיים מחסור בבתי מלון, בעיקר בדרגות אירוח בינוניות ונמוכות.

בקבוצת עזריאלי מדגישים כי "ענף המלונאות משיק לפעילות הליבה של הקבוצה בתחום הנדל"ן המניב ויאפשר לקבוצת עזריאלי, בין היתר, לנצל את יכולות הייזום הייחודיות של הקבוצה ולהרחיב את תמהיל הפעילות שלה ליצירת מנוע צמיחה חדש בתחום גדול ומשמעותי". במסגרת זו, רכשה הקבוצה בשנת 2018, מגרש במודיעין בו תקים פרויקט שיכלול גם מלון בוטיק בן 84 חדרים (שיתרונו הגדול יהיה הקירבה לנתב"ג יחד עם מלונות נוספים שצפויים לקום באזור). בנוסף, כאמור, מתכננת החברה לבנות בקומות העליונות של "מגדל הספירלה" (שצפוי להיות בגובה של 91 קומות) מלון של כ-250 חדרים.

בעזריאלי מבהירים כי בכוונת הקבוצה להרחיב את פעילותה בענף המלונאות באמצעות בניית מלונות כחלק מעירוב שימושים ושימוש בנדל"ן קיים שבבעלות הקבוצה, כמו גם באמצעות בחינת רכישת מלונות קיימים בעלי פוטנציאל למיצוב גבוה וייזום באמצעות רכישת מגרשים. לפני כ-8 חודשים צורף לקבוצה אלי מאור, שהגיע מענף המלונאות, כדי לנהל את התחום. יו"רית קבוצת עזריאלי דנה עזריאלי מסרה כי "עסקה זו משתלבת עם פעילות הדיור המוגן שאליה נכנסה הקבוצה ואל פלטפורמת האונליין של הקבוצה וכניסה לתחום ה-Data Centers בארה"ב".

עזריאלי דיווחה בחודש שעבר על שיפור של 9% ברווח הנקי שלה ברבעון השלישי, שהצטבר לסכום נאה של 289 מיליון שקל, לצד מגמה חיובית שהציגה בפרמטרים התפעוליים המרכזיים. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה קפצו רווחי עזריאלי בכ-30%, והגיעו ל-990 מיליון שקל. זאת לאחר שמוקדם יותר השנה נהנתה הקבוצה משערוכי נכסים ניכרים.

בסיכום הרבעון השלישי שוב בולטת לחיוב פעילות המשרדים הצומחת של עזריאלי, אשר לה מקדישה הקבוצה חלק ניכר ממשאביה, ואשר כיום, עם שטחי השכרה של 549 אלף מ"ר, מהווה כבר כ-45% מסך השטח, כשבאופק ממתינים לא מעט פרויקטים נוספים העתידים להרחיב פעילות זו בהמשך. פעילות המשרדים הייתה גם זו שתרמה את עיקר שערוכי הנכסים שרשמה עזריאלי מתחילת השנה, שעמדו על 175 מיליון שקל. ברבעון השלישי לא רשמה עזריאלי שערוכי נכסים משמעותיים. 

המוכרים יוצגו ע"י עורכי הדין אסף אילון, ענר חפץ ומיטל ספיבק ממשרד יגאל ארנון ושות', וקבוצת עזריאלי יוצגה ע"י עורכי הדין חגית בבלי וחן לניר ממשרד יגאל ארנון ושות' (שני הצדדים יוצגו על ידי אותו משרד בהסכמתם).