פרוטוקול הריבית של בנק ישראל חושף שינויים בקרב חברי הוועדה

אם בדיונים קודמים שני חברי ועדה תמכו בהורדת ריבית - בישיבה האחרונה, שבה הותיר הבנק את הריבית ללא שינוי, התמונה השתנתה

בניין בנק ישראל / צילום:Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
בניין בנק ישראל / צילום:Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

פרוטוקול הריבית של בנק ישראל מישיבתו האחרונה שפורסם היום (ב') חושף את השינוי בקרב חברי הוועדה בישיבה שבה הוחלט להותיר את הריבית ללא שינוי ולחזור להתערב בשוק המט"ח.

אם בדיונים הקודמים, לפני החלטות הריבית האחרונות, שני חברי ועדה תמכו בהורדת ריבית, אזי בישיבה האחרונה, שבה החליט בנק ישראל להותיר את הריבית ללא שינוי, בניגוד לתחזיות בשוק שצפו הורדה, נותר רק חבר אחד שתמך בהורדת ריבית.

"ארבעה חברי ועדה סברו שיש להותיר את הריבית ברמתה הנוכחית. שלושה מאותם חברים סברו שלאור העובדה שהמשק ממשיך לצמוח קרוב לקצב הפוטנציאלי, שוק העבודה נותר הדוק, האינפלציה צפויה להתחיל להתכנס אל תוך היעד החל מעוד שנה, ונראה כי הפדרל ריזרב וה-ECB הגיעו למיצוי הורדת הריבית בשלב זה, ניתן להותיר את הריבית על כנה לעת עתה, ולהשתמש בכלי מדיניות נוספים", לפי הפרוטוקול.

נזכיר כי לצד ההחלטה האחרונה בנק ישראל חזר להתערב באופן משמעותי בשוק המט"ח, ובסיכום חודש נובמבר היקף הרכישות הגיע ל-1.27 מיליארד דולר.

עם זאת חברי הוועדה הוסיפו כי הסיכונים לפעילות ולאינפלציה הם משמעותיים, לכן ייתכן שיהיה צורך להגביר את מידת ההרחבה של המדיניות המוניטרית בהמשך.

החבר הרביעי טען כי ברמת הריבית הריאלית הנוכחית המדיניות המוניטרית מאוד מרחיבה, ובהינתן תנאי הצמיחה והתעסוקה אין צורך בהרחבה נוספת.

חבר הוועדה היחיד שכן הצביע בעד הורדת הריבית לרמה של 0.1% סבר כי הייסוף המצטבר עלול לפגוע בפעילות הכלכלית ולפעול להמשך ירידה באינפלציה, שממילא נמצאת ברמה נמוכה. בנוסף, לפי אותו חבר ועדה, התמתנות הפעילות הכלכלית בעולם מהווה סיכון משמעותי, ומחייבת הגברה של מידת ההרחבה המוניטרית.