מבקר המדינה החדש מרוקן מתוכן את הדוח על הגירעון

ל"גלובס" נודע כי מהדוח שצפוי להתפרסם בסוף החודש הוסרו פרקים שלמים, והוא לא יכלול אמירות אישיות שהופיעו בטיוטה, על התערבות פוליטית בעבודת הדרג המקצועי במשרד האוצר • בדיון בכנסת גילה המבקר כי הוא התערב באופן אישי במחלוקת שנוצרה במשרדו בנושא

שי באב"ד ומשה כחלון / צילום: ליאור מזרחי
שי באב"ד ומשה כחלון / צילום: ליאור מזרחי

מבקר המדינה מעקר את דוח הביקורת על הגירעון. ל"גלובס" נודע כי הדוח שצפוי להיות מוגש בסוף החודש עבר ריכוך מסיבי בשלב תגובות המבוקרים, והוא צפוי להיות רזה ותמציתי בהרבה ולא צפוי להכיל ביקורת פרסונלית על שר האוצר משה כחלון או על מנכ"ל משרדו שי באב"ד.

גורמים שנחשפו לפרטיו סיפרו ל"גלובס" כי חלק מהמבוקרים הצליחו לשכנע את המבקר כי הביקורת שהופיעה במקור לא הייתה מוצדקת, או לא חוסה תחת ההגדרות המצומצמות של נושאים שביקורת המדינה אמורה לעסוק בהם. יחד עם זאת, על פי הערכות מלבד החלקים שירדו מהדוח לאחר דין ודברים עם המבוקרים, יש חלקים נכבדים שרוככו בו כחלק מהגישה המקלה שבה נוקט המבקר החדש במוצהר. המבקר אמר היום כי המיקוד של הדוח צריך להיות בהמלצות כיצד לשפר את נוהלי העבודה באוצר בעתיד.

הגירעון בתקציב המדינה הוא אחת הסוגיות הכלכליות המורכבות והרגישות איתן מתמודד משרד האוצר בימים אלה. השאלה כיצד נולד הגירעון מפלגת את האגפים השונים במשרד האוצר כאשר בכירים באגף התקציבים אף העידו בפני המבקר על מה שהם תפסו כלחצים פסולים שהופעלו עליהם ועל מהלכים שבוצעו באגף החשב הכללי המקביל כדי "לסדר" את המספרים של הגירעון.

בנוסף שורר באוצר דם רע סביב האירועים שהובילו לפרסום תחזית הגירעון לשנת 2019. שר האוצר משה כחלון הסתייג מפרסום התחזית שצפתה כי הגירעון יחרוג בצורה משמעותית מהיעד, ולטענת גורמים באוצר אף פעל למנוע את פרסומה לפני הבחירות לכנסת ה-21. התחזית פורסמה לבסוף בינואר לאחר התעקשות הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור והיועץ המשפטי של המשרד עו"ד אסי מסינג.

האם האוצר ניסה לשפץ את נתוני הגירעון
 האם האוצר ניסה לשפץ את נתוני הגירעון

כחלון שכר עו"ד פרטי

נזכיר כי שר האוצר משה כחלון, שעל פי כל ההערכות צפוי לפרוש מהחיים הפוליטיים בימים הקרובים, אף שכר עו"ד פרטי שילווה אותו במגעים עם מבקר המדינה. מי שליווה את כחלון במגעים הוא עו"ד אלון גלרט, שייעץ בעבר ל'כולנו' ומתמחה בייצוג מבוקרים מול מבקר המדינה. הידיעה על שכירתו של גלרט פורסמה לראשונה על-ידי כתב "גלי צהל" ניתאי ענבי.

מנכ"ל האוצר שי באב"ד, מנהל רשות המסים ערן יעקב והחשב הכללי באוצר רוני חזקיהו הופיעו לבקשתם בפני המבקר והציגו את עמדתם בהתייחס לדוח. אנגלמן שנכנס לתפקידו לאחר הפצתה הטיוטה, ב-4 ליולי, כבר החליט בעבר לעכב את פרסום הדוח, מהלך שספג ביקורת לאור החשיבות של הדוח.

השאלה כיצד תבחר הממשלה החדשה, כשזו תוקם,לסגור את הגירעון אף העסיקה רבות את המערכת הפוליטית בחודשים האחרונים על רקע התנגדות והבטחות של חלק מהפוליטיקאים לא להעלות מסים.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן הופיע היום בכנסת ואמר כי הדוח עצמו יוגש בסוף החודש. במהלך דיון בוועדת הכספים על אישור תקציב משרד מבקר המדינה אמר אנגלמן כי במסגרת הדוח "עלה שההתנהלות של האגפים במשרד האוצר הייתה במסגרת החוק בסך הכול. היו ליקויים, והם יצוינו, זה נושא משמעותי וצריך לקחת אותו ברציניות המתאימה".

המבקר גילה כי התערב אישית בעבודה על הדוח על רקע חילוקי דעות פנימיים במשרדו. "באשר לממצאי הדוח והמלצותיו אומר כי במסגרת הדוח הייתה התלבטות לגבי סוגיות מסוימות, הצוות אמר כך, ייעוץ משפטי אמר אחרת, ואני הכרעתי בחלק מהסוגיות", אמר אנגלמן.

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר
 מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר

הדרג המקצועי באוצר התעקש לפרסם

בדיקת מבקר המדינה נפתחה בתחילת 2019 בעקבות חשד כי להתנהלות לא תקינה באוצר שהביאה לדיווח כי הגירעון הסופי בתקציב המדינה 2018 לא חרג מהיעד שנקבע לו (2.9%). החשד התחזק לנוכח העובדה שנתוני הגירעון השוטף של החודשים שלפני דצמבר 2018 ואחריו היו גבוהים מ-3%.

חלקה השני של בדיקת המבקר עסק בעיכוב בפרסום תחזית הגירעון ל-2019 - התחזית שהייתה אמורה להיות מוצגת לממשלה בנובמבר, אך התפרסמה בסופו של דבר בינואר, לאחר התעקשות הדרג המקצועי באוצר ולמרות התנגדות מצד שר האוצר משה כחלון. שני הנתונים - גירעון 2018 ותחזית הגירעון המעודכנת ל-2019 - התפרסמו לאחר שהוחלט על עריכת בחירות לכנסת ה-21.

טיוטת דוח הביקורת שהופצה למבוקרים ביוני וכללה אמירות בעייתיות מבחינת שר האוצר ובכירים במשרד, כך לפחות התרשמו גורמים שנחשפו לה. בין היתר עלה מהטיוטה כי אנשי המבקר חושדים כי כחלון וגורמים מטעמו התערבו בתהליכי עבודה מקצועיים באוצר ממניעים זרים. אנגלמן ציין בדבריו כי הדוח יתמקד בהפקת לקחים לעתיד - זאת על רקע הממצאים שעלו בטיוטה. נזכיר כי דוח קודם של המבקר שעסק בגורמים שהביאו לגירעון הגדול ב-2014 חולל שינויים מרחיקי לכת בהליכי העבודה המקצועיים באוצר.

אנגלמן השתתף היום בדיון ועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני, לעניין תקציב משרד מבקר המדינה, והשיב לביקורת מצד ח"כ מיקי לוי, על הימשכות ההליכים במסגרת דוח הביקורת לעניין תקציב המדינה בשנת 2018, ואופן הצגת הגירעון בתקציב המדינה בסוף שנה זו.

אנגלמן אמר בתגובה לביקורת כי "על כל הדוחות מתקיימת עבודה, גם דוחות שעברו מהמבקר הקודם, צוותים עוסקים ועובדים עליהם. הדוח המדובר עתיד להיות מוגש בסוף חודש זה, אחרי שהושלמה עליו העבודה, בסוף דצמבר".