מגובה בסל מטבעות ובנגיד לשעבר: סאגה משיקה מטבע קריפטו "יציב"

כמעט שלוש שנים לאחר שהוקם, השיק היום מיזם הבלוקצ'יין Saga, שנוסד על ידי משה חוגג ועידו שדה מן, מטבע דיגיטלי "יציב" • עם צוות היועצים של החברה נמנים הפרופסורים לכלכלה יעקב פרנקל, מיירון שולס ודן גלאי

פרופ' יעקב פרנקל. יפרוש בסוף החודש מתפקידו בג'יי פי מורגן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
פרופ' יעקב פרנקל. יפרוש בסוף החודש מתפקידו בג'יי פי מורגן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

כשהוא מגובה בסל מטבעות ריבוניים ובצוות יועצים מכובד, הכולל חתן פרס נובל לכלכלה ונגיד לשעבר של בנק ישראל, הושק היום (ג') המטבע הקריפטוגרפי Saga. לפי הודעתה של החברה שהשיקה את המטבע, Saga Monetary Technologies, סאגה נועד להיות מטבע דיגיטלי יציב לשימוש גלובלי. המטבעות החדשים, המבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין של את'ריום (בתקן ERC-20), ניתנים לרכישה באתר של סאגה ויירשמו למסחר בבורסת הקריפטו Liquid.

השקת המטבע "היציב" (stablecoin) של סאגה היא תולדה של מיזם בלוקצ'יין, שהוקם בתחילת 2017 על ידי עידו שדה-מן ושותפו משה חוגג, בעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים. חוגג, מייסד שותף ויו"ר קרן ההון סיכון סינגולריטים, מעורב בשנים האחרונות בלא מעט מיזמי בלוקצ'יין וקריפטו, ואף ניהל בעצמו שניים מהסטארט-אפים שהקים, Sirin Labs ו-Stox. שדה-מן, המכהן כיו"ר סאגה, היה בעבר שותף מייסד בקרן סינגולריטים ומנהל תפעול ב-Mobli, סטארט-אפ קודם של חוגג.

סאגה גייסה בתחילת 2018 סכום של 30 מיליון דולר בסבב השקעות ראשוני (seed), שבו השתתפו, בין השאר, קרנות ההון סיכון Mangrove Capital ,Vertex Ventures ו-Lightspeed Venture Partners. משקיעים אלה, שבעת הגיוס קיבלו אסימונים דיגיטליים "ראשוניים" של סאגה (SGM) בהתאם להיקף השקעתם, אמורים כעת לקבל מטבעות סאגה בתמורה לאסימונים אלה.

צוות היועצים של סאגה כולל רשימה מכובדת של כלכלנים בעלי שם, ובהם פרופ' מיירון שולס הקנדי, חתן פרס נובל לכלכלה; פרופ' יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר - שבסוף החודש יפרוש מתפקידו כיו"ר JPMorgan Chase International, החברה הבינלאומית של בנק ג'יי פי מורגן האמריקאי; ופרופ' דן גלאי, מהכלכלנים הראשונים שהציעו את הרעיון של "מדד פחד" (VIX) לתנודתיות בשוק ההון.

עידו שדה מן, מייסד ויו"ר Saga / צילום: יונתן בלום, גלובס
 עידו שדה מן, מייסד ויו"ר Saga / צילום: יונתן בלום, גלובס

בניגוד להכרזה של פייסבוק לפני כחצי שנה על השקת פרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה, ההשקה של סאגה התקבלה היום בשקט יחסי בשוק הקריפטו, ללא תנודות מיוחדות במחיריהם של מטבעות הקריפטו המובילים, ובראשם ביטקוין. בניגוד לפייסבוק, שהכריזה כי לא תשיק את המטבע הדיגיטלי לפני שתקבל לכך אישור מרגולטורים בעולם, סאגה לא חיכתה לרגולציה בהשקת המטבע שלה.

עם זאת, לדברי החברה, המטבע עדיין לא ניתן לרכישה בארה"ב. "אנחנו רוצים לפעול רק במקומות שבהם ברור שאנחנו מצייתים לרגולציה", אמר שדה-מן היום בראיון לרשת "CNBC" האמריקאית.

לדברי סאגה, ערך המטבע שלה (שסימולו SGA) צמוד לסל מטבעות, הכולל את הדולר האמריקאי, האירו, היואן הסיני, הין היפני והליש"ט הבריטית. זהו אותו סל מטבעות שעל שוויים ביססה קרן המטבע הבינלאומית (IMF) את "זכויות המשיכה המיוחדות" (SDR), שנועדו להחליף את הדולר בשמירת הנזילות של הבנקים המרכזיים בשמירת ערך המטבעות שלה. הגיבוי של סל המטבעות הזה, לדברי סאגה, יצמצם את התנודתיות של מחיר המטבע שלה. יחס הרזרבה של סל המטבעות שבו סאגה מגובה, אמור להצטמצם בהדרגה, ככל שיגבר אמון השוק במטבע ומחירו יתייצב.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.