אכזבה וכעס במשרד התקשורת על העתירה נגד מכרז הדור החמישי

סלקום, גולן טלקום ואקספון הגישו עתירה לעיכוב מכרז הדור החמישי בסלולר, ובמשרד התקשורת מתכוונים להתנגד לכך במלוא המרץ

דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר
דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

אכזבה מהולה בכעס במשרד התקשורת בעקבות הגשת העתירה של סלקום, גולן טלקום ואקספון לעיכוב המכרז לדור החמישי בסלולר. במשרד העריכו כי תוגש עתירה נגד המכרז וזאת על רקע חילופי המכתבים בין החברות למשרד והעובדה שהמשרד דחה את רוב טענות החברות נגד אופן קיום המכרז.

אתמול הגישו החברות עתירה נגד המשך המכרז וביקשו לעכבו עד שלא יוכנסו בו שינויים מהותיים. החברות טוענות שהמכרז נבנה בשיטה בעייתית שעשויה לגרום להאמרת מחירים לא רציונלית. 

לדברי החברות, מכרז זה עתיד להכריע את אופן התפתחות ענף הסלולר בישראל בשנים הבאות, כאשר במסגרתו תקבע זהות המפעילים שיעניקו לכלל הלקוחות בישראל שירותי העברת נתונים בקצבים מהירים שעתידים לשנות את פני הטכנולוגיה. אלא שדווקא במכרז דרמטי ורגיש זה, שהשפעתו לשנים הבאות על כלל המשק בישראל היא עצומה, בחר המשרד לנסות שיטת מכרז חדשה ומורכבת המכונה "מכרז שעון קומבינטורי" אשר מעולם לא נוסתה בישראל, נזנחה במדינות רבות בעולם, וכאשר על-פי חוות-דעת מומחים מהארץ ומהעולם המודל המרכזי כלל אינו מתאים לתנאי המשק בישראל - ועשויה לפגוע באורח קשה ביותר בעקרון השוויון והתחרות ולהוביל לתוצאות אבסורדיות של ממש.

החברות הציגו חוות-דעת של מומחים ולטענתם הזוכים במכרז הם אותם מציעים אשר יגישו הצעה הכוללת את תשלום דמי הרישיון הגבוהים ביותר למדינה עבור התדרים השונים. עם זאת, אף שהזוכים נבחרים על-פי הצעותיהם, בפועל דמי הרישיון אינם נקבעים בהתאם להצעות שהוצעו, אלא בהתאם לנוסחאות מתמטיות מורכבות הנכללות בתנאי המכרז ואשר משקללות את יתר ההצעות שהוגשו. בדרך הזו, וכפי שהוכח במסגרת חוות-דעת המומחה מטעם פרופ' אילון סולן - מומחה לתורת המשחקים באוניברסיטת תל-אביב - קיימת סבירות גבוהה לכך שהמכרז יסתיים בתוצאה הכוללת פערים של פי 100 בין דמי הרישיון שישלם מתחרה שינקוט בטקטיקה "פוגענית" ובין יתר המתחרים. כך, ייתכן לדוגמה כי בגין אותו ממכרז ממש ישלם אחד המתחרים 1 מיליון שקל, ואילו האחר ישלם כ-100 מיליון שקל.

גורם במשרד התקשורת מסר כי עצם הגשת העתירה לא הפתיע אותנו . לדבריו העתירה שהוגשה נועדה אך ורק למשוך זמן, דבר שיביא לדחייה בפריסת הטכנולוגיה המתקדמת של דור 5 לאזרחי מדינת ישראל ולפיגור מול מדינות העולם. המשרד מעוניין ודוחף להביא קידמה למדינת ישראל ולהציבה בחזית הטכנולוגית העולמית ומהלך מהסוג הזה גורם לעיכוב ופיגור ביחס למדינות העולם, פער שיהיה קשה לסגור .

המשרד נחוש להמשיך במכרז על פי לוחות הזמנים שהוגדרו ולעמוד ביעדים.

שיטת המכרז מקובלת בעולם ומושתתת על עקרון של תמרוץ משמעותי לחברות העומדות ביעדי המכרז- עד כדי חצי מיליארד שקלים. המשרד דן בנושאים שעלו ומצא להן פתרונות במסגרת וועדת המכרזים, מטבע הדברים לא ניתן לפרסמם.

שר התקשורת דודי אמסלם הורה לאנשי המשרד להמשיך בעבודה על מכרז ולהתנגד לצו הביניים. תגובת המדינה תוגש ביום חמישי הקרוב.