תביעה נגד שלמה אליהו: מתעלם מהסכם שכר-טרחה בעסקת נדל"ן

עו"ד גד ירדני ומשרד ירדני-אמיראס, שסיפקו שירותים משפטיים למגרש שמכר לאחרונה אליהו ב-305 מיליון שקל, טוענים כי אליהו והרוכשים של הפרויקט הפרו את הסכם שכר-הטרחה עמם • לטענתם, בחוזה מובטחים להם אחוזים מעסקת הענק ומהתמורה על הדירות שייבנו בו בעתיד

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

"לא 'רק' חוסר תום-לב וניסיון לעשיית עושר ולא במשפט, אלא גם הפרת חוזה של ממש, 'גרם הפרת חוזה' מהסוג הבוטה שניתן לחשוב עליו" - כך טוענים עו"ד גד ירדני ומשרד ירדני-אמיראס, בתביעה שהגישו לאחרונה נגד שלמה אליהו, בעל השליטה בחברת מגדל. התביעה הוגשה גם נגד חברת "פרויקט גן העיר" שבבעלותו, חברת "זהב על הפארק" שבבעלות אנשי העסקים הלל זוריבין ואשר סבג - אשר רכשה מהחברה שבבעלות אליהו מגרש בירושלים תמורת 305 מיליון שקל, וזוריבין עצמו.

עורכי הדין התובעים מבקשים מבית המשפט המחוזי בירושלים, בין היתר, כי יאכוף את הסכם שכר-טרחה שכרתו עם אליהו בקשר למגרש שנמכר, הסכם שמכוחו הם זכאים לטענתם לקבל מהנתבעים סכום השווה ל-1.5% מכל סכום שישולם בגין מכירת הזכויות במגרש שעבורו העניקו שירותים משפטיים לאורך השנים, כלומר כ-4.5 מיליון שקל. עוד הם טוענים בתביעתם כי לפי הסכם שכר-טרחה שאותו מבקשים לאכוף, למשרד ירדני מגיע תשלום נוסף שעתיד להיגזר משווי הדירות שיימכרו ואינו ידוע בשלב זה. לפי הערכות של גורמים הבקיאים בפרטים, הפרויקט שאמור לקום על המגרש עתיד להיות פרויקט מגורים יוקרתי, מהגדולים בירושלים, ואמור לכלול 170 דירות בהיקף מכירות מוערך של כ-700 מיליון שקל.

בתביעה שהגישו באמצעות עורכי הדין אברהם אברמן, יאיר עשהאל ואסף עולמי ממשרד אפרים אברמזון ושות', טוענים ירדני ומשרד ירדני-אמיראס כי הם סיפקו לאליהו ולפרויקט שירות משפטי במשך עשרות שנים מכוח הסכם שכר-טרחה שכרתו עם חברת "גן העיר" של אליהו ב-1996. ההסכם, שצורף לתביעה, קובע כי אם הפרויקט יימכר לצד שלישי, תעבור התחייבותה של החברה שבבעלות אליהו למי שירכוש את הפרויקט. אלא שבפועל, טוענים התובעים, מכר אליהו את הפרויקט למשקיעים, תוך הפרת ההתחייבות בהסכם שכר-טרחה שלפיה תנאי למכירה יהיה שהרוכש ייטול על עצמו את ההתחייבות לשלם שכר-טרחה לירדני.

באפריל 2019 חשף אריק מירובסקי ב"גלובס" את אחת מעסקאות הנדל"ן הגדולות שבוצעו בירושלים בשנים האחרונות, ובמסגרתה מכר אליהו מגרש ברחוב רבי עקיבא שבמרכז העיר ירושלים תמורת 305 מיליון שקל. המגרש, שממוקם בצמוד לפרויקט מגורי היוקרה "ירושלים של זהב" שיזם אליהו בעבר, נמכר כאמור לאנשי העסקים הלל זוריבין ואשר סבג, באמצעות חברת "זהב על הפארק" בע"מ. 

המגרש שנמכר ומאחוריו פרויקט 'ירושלים של זהב '/ צילום: יוסי זמיר
 המגרש שנמכר ומאחוריו פרויקט 'ירושלים של זהב '/ צילום: יוסי זמיר
המגרש שנמכר ומאחוריו פרויקט 'ירושלים של זהב '/ צילום: יוסי זמיר
 המגרש שנמכר ומאחוריו פרויקט 'ירושלים של זהב '/ צילום: יוסי זמיר

לטענת התובעים שייצגו את אליהו וחברת גן העיר שבשליטתו בענייני המגרש מאז רכש אותו בשנות ה-90, הנתבעים מסרבים להציג בפניהם את הסכם הרכישה. לטענתם, במסגרת העסקה למכירת המקרקעין שנכרתה לאחרונה בין אליהו לזוריבין, נעשה ניסיון לפגוע בזכותו האמורה של ירדני לתשלום שכר-טרחה בגין עבודה בת עשרות שנים, בפרט שרובה הגדול כבר בוצע.

עוד נטען בתביעה כי רוכשי הזכויות במקרקעין קיבלו פירוט, בכתב ומראש, לגבי זכויות משרד ירדני-אמיראס לפי הסכם שכר-טרחה, ואף הובהר להם כי אף אם יפעלו להתקשר עם אליהו בהסכם לרכישת המקרקעין ללא נטילת ההתחייבות לשכר-טרחה, יהיו גם הם אחראים לתשלום שכר-טרחה.

עוד טוענים התובעים כי הנתבעים הטעו אותם בכך שהציגו בפניהם מצג כי זכויותיהם לא ייפגעו כתוצאה ממכירת המקרקעין לרוכשים, ובדיעבד התברר כי מדובר היה במצג מטעה. ואולם, טוענים התובעים, הבטחות לחוד ומעשים לחוד: במהלך ספטמבר 2019, כחמישה חודשים לאחר שנחתם הסכם מכירת המגרש, הודיעו אליהו וזוריבין לירדני, במקביל ובאופן מתואם, כי הוא לא יוסיף וישמש כעורך הדין של הפרויקט.

משלמה אליהו, חברת "פרויקט גן העיר" וחברת "זהב על הפארק" לא התקבלה תגובה. הלל זוריבין סירב להתייחס לידיעה.