הקונגרס האמריקאי עושה שרירים מול סין: מבקש לחסום יבוא כלי תחבורה ציבורית מתוצרתה

אחרי האיסור שהטיל משרד המסחר על שימוש בטלפונים של וואווי, שיתוף-פעולה נדיר של מחוקקים משתי המפלגות מבקש לאסור שימוש בכספי הממשל הפדרלי לרכישת קרונות רכבת ואוטובוסים חשמליים • "הסיניים זוממים להשתלט על שוק כלי התחבורה הציבורית בארה"ב" • ובמקביל: ארה"ב פועלת לצמצום סמכויות האכיפה של ארגון הסחר העולמי

ארה"ב שוב עושה שרירים מול סין: בעוד המו"מ בין שתי המדינות על הסכם להסדרת מכסים מוסיף לדשדש, יוזמים מחוקקים משתי המפלגות הגדולות בקונגרס איסור על שימוש בכספי הממשל הפדרלי לרכש אוטובוסים חשמליים וקרונות רכבת מתוצרת חברות סיניות. החוק גם יגביל רכישת רחפנים מסין.

במקביל, פועלת ארה"ב לצמצום סמכויות האכיפה של ארגון הסחר העולמי (WTO) במאמץ שמשקף את שאיפת ממשל טראמפ לקעקע את יסודות מערכת הסחר הגלולבלית ולהשתחרר ממוסרות של אמנות, הסכמים ומוסדות בינלאומיים.

על פי דיווח ב"וול סטריט ג'רנל", הסכימו מחוקקים דמוקרטים ורפובליקאים להוסיף לחוק משרד ההגנה לשנת הכספים 2020 שורת סעיפים שנועדה לצמצם משמעותית כניסת כלי תחבורה ציבורית מתוצרת סין לשוק האמריקאי.

באקלים הפוליטי הנוכחי, נדירים מאוד שיתופי-פעולה בין מחוקקים משתי המפלגות, אך השאיפה למנוע כניסת רכבים ציבוריים סיניים לארה"ב גוברת על היריבות המרה בין הדמוקרטים לרפובליקאים סביב התנהלות ממשל טראמפ. מיזם החקיקה הדו-מפלגתי מעלה תהיות בארה"ב מאחר והחברות הסיניות מייצרות את האוטובוסים והקרונות במפעלים בארה"ב. הטלת האיסור על רכישת רכבי תחבורה ציבורית תפגע לבסוף בעובדים אמריקאים במפעלים בקליפורניה, אילינוי ומסצ'וסטס.

ציר בית הנבחרים ג'ון גראמנדי, דמוקרט ממקליפורניה, יו"ר ועדת המשנה לכוננות שליד ועדת השירותים המזוינים של הבית, אמר ל"ג'ורנל", כי הוא מודע לאפשרות שעובדים במפעל סיני לייצור אוטובוסים חשמליים בקליפורניה יפוטרו. מדובר במפעל בבעלות BYD Motors, חברה בת של היצרנית הסינית BYD. לדברי גראמנדי, הפיטורים הפוטנציאליים נחוצים מסיבות כלכליות ומסיבות של ביטחון לאומי.

"ברור מעל לכל ספק, שלממשלת סין יש תוכנית אסטרטגית וטקטית להשתלט על תעשיית רכבי תחבורה ציבורית, כלומר רכבות ואוטובוסים", אמר גראמנדי. "בייג'ינג כבר מימשה את התוכנית באוסטרליה, ועתה היא נמצאת בתהליך מימוש התוכנית בארה"ב".

לבד מחברת BYD, צפויה יוזמת החקיקה לפגוע גם ב-CRRC הסינית, שהצליחה לקבע נוכחות משמעותית בשוק קרונות הרכבת בארה"ב באמצעות החברה הבת CRRC Sifang.

שווי ההזמנות השנתיות בשוק הקרונות בארה"ב נאמד ב-18 מיליארד דולר. שוק האוטובוסים החשמלים צפוי לצמוח מ-745 מיליון דולר ב-2018 לכ-1.95 מיליארד דולר ב-2024.

הסינים זועמים

חוק תקציב משרד ההגנה צפוי להגביל גם רכישת רחפנים מתוצרת סין. על פי גרסת החוק שאושרה בסנאט ביולי, ייאסר שימוש ברחפנים סיניים לצרכים צבאיים. פקידי ממשל חוששים, שהישענות גוברת על רחפנים מתוצרת סין עלולה לסכן תשתיות ייצור חיוניות בארה"ב. הם אף מודאגים מהאפשרות שרחפנים כאלה עלולים לשדר מידע אלקטרוני לממשלת סין או להאקרים.

"רחפנים מתוצרת סין מהווים סכנה עצומה לביטחון הלאומי של ארה"ב", אמר הסנאטור כריס מרפי, דמוקרט מקונטיקט. "אנו צריכים לעשות כל מה שאפשר כדי לבלום חדירת רחפנים אלה ולתת עדיפות ליצירת מקומות עבודה חדשים בארה"ב ולאינטרס של הביטחון הלאומי".

ב-2017 הזהיר המשרד הפדרלי לביטחון המולדת, כי יצרנית הרחפנים הסינית DJI ממקדת את מאמצי השיווק שלה בארה"ב בסוכנויות ממשלתיות וחברות פרטיות שעוסקות בתחומים ביטחוניים כדי להגדיל את יכולתה להשיג מידע רגיש.

המאמצים לחסום שיווק רכבי תחבורה ציבורית ורחפנים עלולים להקשות עוד יותר על המו"מ בין סין לארה"ב ליישוב בעיית המכסים, במיוחד לאור העובדה שהסינים זועמים על ממשל טראמפ בגלל מאמציו להגביל שיווק של טלפונים ומוצרים אחרים של ענקית טכנולוגיית התקשורת וואווי בגלל חשש מסיכוני זליגת מידע.

אך מחוקקים וגורמים אחרים שתומכים בצעדים אלה אומרים שיש חשיבות לאומית למאמץ להגן על התעשיה האמריקאית מפני תחרות של חברות סיניות שנהנות מסובסידיות ממשלתיות.

"ניו יורק טיימס" דיווח אתמול, כי ממשל טראמפ מוסיף לכרסם באיתנות ארגון הסחר העולמי וביכולתו לאכוף את החלטותיו. בשנתיים שחלפו מונעת וושינגטון מ-WTO למנות חברים חדשים לוועדת הערעורים של הארגון, שפוסקת בסכסוכים בין שתיים או יותר מהחברות. עתה נותרו בוועדה שלושה חברים בלבד - המינימום הדרוש כדי לקבל הכרעות בערעורים שמובאים לפניה.

תוקף המינוי של שניים מחברי הוועדה עומד לפוג היום (ג') והיא לא תוכל להוסיף ולתפקד בגלל התנגדות ממשל טראמפ. גוויעת הוועדה עלולה לשים קץ לתהליך שקול של קבלת החלטות בעלות משמעות גלובלית ולתת דחיפה להצתת מלחמות כל בכל.