עוד ארוכה הדרך לעצמאות חרדית

הצעירים החרדים מובילים ביוזמות עסקיות, וזה מצוין לכלכלה הישראלית, אך חוסר ידע וכלים מקצועיים גורמים לרבים מהם להיכשל - וחבל

חרדים / צילום: shutterstock
חרדים / צילום: shutterstock

מחקר שערכה לאחרונה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מלמד שחרדים רבים מתקשים לעבוד כשכירים בשל פערי ידע ומעדיפים לחפש את פרנסתם על ידי הקמת עסקים עצמאיים. המחקר הזה נחת אצלי על השולחן בדיוק בעיצומה של פגישה עסקית סוערת עם יזם חרדי נלהב, עם המון רצון טוב ותשוקה ואש בעיניים ועוד מהטוב הזה שמאפיינים יזמים ודומיהם.

לצערי הרב, במקרה הספציפי שלו נעשו כל הטעויות האפשריות: את העסק הוא פתח עם שותף שלא מבין כלום בעסקים, כשהסיבה לפתיחת העסק ולבחירת סוג ומאפיין העסק הגיעה דווקא מהמקום שבו הוא הצליח מאוד בתור שכיר. הרציונל שלו היה שאם הוא הצליח כשכיר, ברור שכיזם הוא ישכפל את ההצלחה שלו.

אך הדיסוננס שנוצר בין ההתנהלות שלו כעובד בעסק כשהוא לא היה ה"ביג בוס", לבין ההתנהלות העסקית כבעל עסק - רחב כמו האוקיינוס ההודי בשעת גאות.

היזמות החרדית מבורכת, במקרים רבים היא לוקחת אנשים ומצעידה אותם קדימה. היזם החרדי מלא ביצירתיות ובמקוריות שנוצרת פעמים רבות בגלל מגבלות, או בעצם בזכות מגבלות הפלטפורמה. היזמות החרדית תורמת מעולה לכלכלה הישראלית, מגוונת אותה ומוסיפה צבע, עניין ושינוי. אך דע עקא, כיון שלעיתים היא נוצרת מתוך כורח ולא מתוך לימודים מעמיקים של התחום או קטיפה של שלושה תארים, זה נראה בהתאם.

וכך יזמים עם רעיונות מעולים ועסקים שלכאורה עובדים נכון, מוצאים עצמם מדשדשים, והמושג לסגור את החודש ולהגיע למצב של רווח בעסק לא קיים לדידם.

למשל, מושג של נתינת שירות ונתינת מענה ללקוח לא תמיד נהיר כל צורכו. שמעתם פעם על עסק שפועל רק בין השעות 21:00-24:00? הנה עוד דוגמה מעולם הדיגיטל: מה שטריוויאלי לבעל עסק במגזר הכללי, לעיתים מסובך ליזם החרדי, הוא לא ממש מכיר את האינטרנט - בשבילו מושגים כמו ממומן, באנרים ודומיין ועוד מרעין בישין הם אינדונזית מצויה.

קהל היעד שלו לא נמצא שם וחלקו מעולם לא נחשף לעולם האינטרנט ברצון ובמודע, ומאידך יש קהל לקוחות פוטנציאלי שנמצא וחי ובועט ברשת ויכול להוות קהל יעד מושלם עבורו. אבל ריבונו של עולם איך הוא מגיע אליהם?

לא חסרים עוד המון אלמנטים שקיימים בעסקים רגילים שנפתחים כשורה לאחר שבעל העסק ידע בדיוק למה נכנס ולמד את התחום על בוריו. כאן - בחברה החרדית - הם פשוט חסרים. לא באופן גורף, אך מצוי ונוכח שיוצר פער ענק, בעיקר בערים החרדיות. נכון, אפשר לומר שלפעמים הקהל החרדי לא דורש את מה שמגיע לו או שפשוט לא מכיר עולמות נוספים, ונוצר כאן מצב של ביצה ותרנגולת וחוסר מקצועיות מציק.

אך הנה הבשורה הטובה: פגשתי במסגרת עבודתי מאות יזמים/יות שלכאורה התנהלו על פי כל סטריאוטיפ ועם מעט חשיבה מחוץ לקופסה, הקניית כלים נכונים והבנה של איך ומה נכון, גדלו והגיעו להישגים מרשימים בכל מקום.

כמו שליזמי סטארט-אפ מכל המגזרים יש "פינוקים" של אקסלרטורים, מאיצים והאקטונים מדליקים באישון ליל, הגיע הזמן לתת את כל הטוב הזה גם ליזמים שיכולים לתרום בענק לכלכלה הישראלית. כי ככל שיזמים חרדים יקבלו יותר לגיטימציה, כלים מקצועיים, הדרכות וגילוי עניין מצד משקיעים - כך כולנו נרוויח יותר בכל מובן ובכל פרמטר.

בחצי השנה האחרונה אני מנהלת פורום בצפון הארץ שמשתתפות בו יזמיות חרדיות מוכשרות. התכנים והסיורים ותשומת-הלב שהן מקבלות יצרו קשרים ושיתופי-פעולה יוצאים מהכלל. עסקים חדשים התחילו לזקוף ראש, היזמיות החלו להאמין בעסק/מוצר שלהן ובכלל בעצמן, וזה מרגש כל יום מחדש ומלמד כי בקונסטלציה המתאימה ועם רצון טוב - השמיים הם הגבול. 

הכותבת היא מלווה עסקים - מומחית אסטרטגיה שיווק ומכירות, יזמת ומרצה לתקשורת בינאישית