וול סטריט ננעלה בעליות; המשקיעים נרגעו - הריבית לא צפויה לעלות ב-2020

יו"ר הפד פאוול לא הפתיע את השוק והותיר את הריבית בארה"ב ללא שינוי; רומז: לא יחולו שינויים בריבית גם בשנה הבאה • מניית ארמקו הסעודית, החברה בעלת השווי הגבוה בעולם, זינקה ב-10% ביום המסחר הראשון שלה בריהאד

סוחרים צופים בנאומו של יו"ר הפד ג'רום פאואל לאחר החלטת הריבית / צילום: Brendan McDermid, רויטרס
סוחרים צופים בנאומו של יו"ר הפד ג'רום פאואל לאחר החלטת הריבית / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

המסחר וול סטריט ננעל הערב (ד') בעליות שערים. מדדי S&P 500  ונאסד"ק  רשמו עליות של 0.3% וב-0.4%, בהתאמה, או 9 נקודות ו-38 נקודות. הדאו ג'ונס  טיפס בכ-0.1%, או 28 נקודות.

הפד הודיע כי לא ישוב להעלות את הריבית ב-2020, והרגיע את המשקיעים שחששו כי הבנק יחזור על הטעות משנה שעברה ויהדק את המדיניות המוניטרית בטרם יבשילו התנאים לכך.

22:30

המניות בארה"ב מתחזקות לאחר שהפדרל רזרב הודיע כי אינו צופה שינויי ריבית בעתיד הנראה לעין. מדדי S&P 500  ונאסד"ק  עולים ב-0.3% וב-0.4%, בהתאמה. הדאו ג'ונס  מטפס בשיעור מזערי של 17 נקודות, פחות מ-0.1%.  

הבנק המרכזי בארה"ב, שהותיר את הריבית על כנה בהתאם לציפיות, רמז גם כי אינו מצפה לשינויים כלשהם במדיניות לפחות עד סוף 2020.

ירידות נרשמו בתשואות אג"ח ארה"ב. האג"ח ל-10 שנים נסחרת בתשואה של 1.781%, וזו לשנתיים ירדה  לתשואה של 1.611%.

ג'רום פאוול, יו"ר הפד, אמר במסיבת העיתונאים כי הבנק המרכזי מצפה לראות עלייה עקבית באינפלציה בטרם יעלה את הריבית שוב.

21:00

הבנק המרכזי בארה"ב (הפד) הותיר הערב את הריבית ללא שינוי ברמה של 1.75%-1.5%, וזאת בהתאם לתחזיות בשווקים. המדדים נסחרים בינתיים ללא שינוי משמעותי: דאו ג'ונס מאבד 0.1%, נאסד"ק עולה בכ-0.3% ו-S&P 500 מוסיף 0.2%.

20:00

המסחר בוול סטריט מתנהל ללא שינויים גדולים במדדים המרכזיים, ככל שמתקרב מועד הכרזת הריבית של הפד, בשעה 21:00 שעון ישראל. מדד דאו ג'ונס  מאבד 55 נקודות, או קרוב ל-0.2%, בהובלת מניית בואינג  שיורדת בכ-1%. S&P 500  והנאסד"ק  מתחזקים בשיעורים מינוריים של כ-0.05% ו-0.1%, בהתאמה.   

ירידה קלה נרשמת בתשואות אג"ח ארה"ב, והאג"ח ל-10 שנים נסחרות בתשואה של 1.814%, ואילו תשואת האיגרות לשנתיים ירדה ל-1.642%.

הפדרל ריזרב צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, אולם יו"ר הפד, ג'רום פאואל, צפוי גם לאותת כי הבנק המרכזי ינקוט את הצעדים המתאימים לשמור על נזילות גבוהה ועל ריבית יציבה של הלוואות לטווח קצר עד סוף השנה. 

18:38

המסחר באירופה ננעל בנטייה לעליות, כך מדד הדאקס טיפס ב-0.6%, הקאק עלה ב-0.2% והפוטסי ללא שינוי לקראת הבחירות מחר לממשלה בבריטניה. 

בוול סטריט המדדים נסחרים ביציבות לקראת הודעת הריבית של הפד הערב, כאשר הצפי הוא כי הריבית תיוותר ללא שינוי ברמה של 1.75%-1.5%.

מחיר הנפט יורד ב-1.5% על רקע נתונים מפתיעים מהמלאים בארה"ב. בשבוע שהסתיים ב-6 לדצמבר מלאי הנפט האמריקאי עלה ב-600 אלף חביות, בעוד שהתחזיות היו לעלייה של 2.8 מיליון חביות נפט בשבוע החולף.

מנייתה של The Children's Place צוללת ביותר מ-20% לאחר שהחברה פספסה את תחזיות האנליסטים בשוק והנמיכה תחזיות להמשך. החברה צופה הכנסות בטווח של 509-504 מיליון דולר לרבעון הרביעי, על רווח מתואם של 1.68-1.48 דולרים למניה, הרבה מתחת לציפיות האנליסטים בשוק למכירות של 555.1 מיליון דולר על רווח מתואם של 2.06 דולרים למניה.

16:30

המסחר בניו יורק נפתח במגמה מעורבת בהמתנה להודעת הריבית של הפד. הנאסד"ק וה-S&P 500 מטפסים ב-0.2%, הדאו ג'ונס ללא שינוי.

16:00

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים על יציבות בפתיחה, בהמתנה להודעת הריבית של הפד הערב בשעה 21:00 (שעון ישראל). לפי מרבית התחזיות בשוק, הפד צפוי להותיר את הריבית בארה"ב ברמה של 1.75%.

מדד המחירים לצרכן (ליבה) בארה"ב עלה בחודש נובמבר ב-0.2%, בהתאם לתחזיות. בחישוב שנתי מדובר בקצב עלייה של 2.3%.

ביומה הראשון למסחר בריאד, חברת הנפט הסעודית ארמקו מזנקת בשיעור המקסימלי של 10%, ורושמת היסטוריה בהנפקה הגדולה בעולם. חברת הנפט הסעודית הינה החברה בשווי שוק הגבוה ביותר בעולם, מעל השווי של חברת הטכנולוגיה אפל.

14:00

לקראת הבחירות מחר בבריטניה, סטפן מונייה, מנהל השקעות ראשי בבנק השוויצרי לומברד אודייה, צופה כי "ממשלת רוב שמרנית תוביל את השלב הבא בתהליך הברקזיט, ובכך עשויה להביא לצמיחה גבוהה יותר. במסגרת הסקירה נבחנים שני תרחישים עיקריים: תרחיש שבו (75%) ג'ונסון ישאר בתפקידו והפרלמנט יצטרך לאשר את הברקזיט והיציאה מהאיחוד צפויה להתרחש בסוף ינואר 2020, תרחיש שני (25%)- פחות סביר שהלייבור יצליחו להרכיב ממשלה בכוחות עצמם והאלטרנטיבה היחידה אל מול השמרנים היא חיבור בין הלייבור לדמוקרטים הליברליים שינסו לקדם את האג׳נדה השמאלנית ביותר מזה 40 שנה. תחת תרחיש זה התוצאה הסבירה ביותר תהיה משאל עם שני".

סטפן מסכם, כי "כלכלת בריטניה צריכה דחיפה כדי להימלט מההשלכות של אובדן גישה מועדפת לשווקי הסחר הגדולים שלה. מאז ההצבעה על הברקזיט, הסטרלינג ירד בשיעור של 10% מול הדולר האמריקני והאינפלציה עלתה מ-0.5% ל-1.5% משנה לשנה. הברקזיט עלה למשק הבריטי בין 1.7 ל-2.5% מהתמ"ג. לטווח הארוך, מרבית המחקרים האקדמיים מצביעים על כך שההשפעה הכלכלית עשויה להיות גדולה עוד יותר, והברקזיט עלול לגרום להפסד תוצר של בין חמישה לעשרה אחוזים".

12:15

המסחר באירופה ממשיך להתנהל במגמה מעורבת, תוך שינויים קלים במדדים. מדד סטוקס אירופה 600  רושם ירידה של 0.2%. עלייה קלה נרשמת בפרנקפורט 

מניית טולו אויל  ממשיכה להתאושש לאחר שהתרסקה ב-70% שלשום, ומטפסת בכ-4%. עליות של יותר מ-3% נרשמות במניית חברת הכימיקלים הגרמנית K+S  ן-SSP GROUP  הבריטית מוסיפה כ-4.5%.

מניית JD Sports  צונחת לאחר שבעלת המניות העיקרית בה, Pentland, הודיעה כי היא חותכת את החזקתה בענקית מוצרי הספורט הבריטית, אך נשארת בהחזקת רוב.

10:00

פתיחת מסחר זהירה נרשמת בבורסות אירופה, תוך שהמשקיעים ממתינים להחלטת הריבית הערב בארה"ב ועוקבים אחר ההתפתחויות בחזית הסחר בין ארה"ב לסין.

מדד סטוקס אירופה 600  נסחר ללא שינויים משמעותיים סביב רמת הפתיחה. מזגזר המשאבים הבסיסיים רושם עלייה של 0.6%, ומגזר הטלקום מאבד 0.4%.

בבריטניה מצביעים סקרים סופיים לקראת הבחירות מחר על התהדקות משמעותית במרוץ בשבועות האחרונים, וכעת נראה כי קטנו הסיכויים שראש הממשלה בוריס ג'ונסון ישיג רוב חזק בפרלמנט. בתגובה צנחה הליש"ט מול הדולר.     

בערב הסעודית, ענקית האנרגיה ארמקו זינקה מעבר לציפיות ביום המסחר הראשון שלה בבורסה הסעודית, אחרי הנפקת המניות הגדולה ביותר בעולם. מניות חברת הנפט שבשליטת המדינה הגיעו למגבלת העלייה היומית שנקבעה, 10%, וזינקו למחיר של 35.2 ריאל (9.38 דולרים) למניה במסחר המוקדם בריאד, לאחר מחיר התחלתי של 32 ריאל סעודי, והן משקפות לה שווי של 1.88 טריליון דולר.

הופעת הבכורה הציבורית של ארמקו, שרשמה 1.5% ממניותיה בבורסה הסעודית, היא הגדולה ביותר שנרשמה אי פעם, מעל ל-25 מיליארד דולר שגויסו בהנפקת עליבאבא בספטמבר 2014.

הנפקת המניות הראשונית של ענקית הנפט עברה את ההערכה ההתחלתית של 1.7 טריליון דולר, שעליה הוכרז כשתמחור המניה נסגר בשבוע שעבר בטווח העליון של ציפיות השוק. אולם השווי של 1.88 טריליון דולר עדיין נמוך מהיעד המקורי של הממלכה, ונשען במידה רבה על משקיעים מקומיים, לאחר ביטול מהלכי רוד שואו בינלאומיים בעקבות חוסר עניין מצד משקיעים זרים.  

09:15

בורסות אסיה ננעלו במגמה מעורבת, לקראת הודעת הריבית של הפד היום. בורסת שנחאי  טיפסה ב-0.24% ושנזן צנחה ב-0.64%. מדד הנג סנג  בהונג קונג טיפס ב-0.78%.

ביפן ירד מדד ניקיי  בשיעור מינורי של 0.08%, ואילו בקוריאה הדרומית עלה הקוספי  ב-0.36%.

מדד S&P/ASX 200  באוסטרליה נעל את יום המסחר בעלייה של 0.68%. 

היום בערב (שעון ישראל) תתפרסם הודעת הריבית בארה"ב והפד צפוי להשאיר את שיעור הריבית ללא שינוי.

07:00

המסחר בבורסות אסיה מתנהל היום במגמה מעורבת, תוך שהמשקיעים מצפים להודעת הריבית של הפד בארה"ב הצפויה היום.

עליות קלות של כ-0.1% נרשמות בשנחאי , וירידות של כ-0.5% בשנזן. מדד הנג סנג  בהונג קונג מתחזק בכ-0.3%. 

ירידה קלה של 0.15% נרשמת בטוקיו , ואילו בקוריאה הדרומית מטפס מדד קוספי  בכ-0.5%. באוסטרליה מתחזק מדד S&P/ASX 200  בקרוב ל-0.6%. 

היום ימסור הפד את החלטת הריבית האחרונה שלו השנה, והציפיות הן כי לא יחול שינוי בשיעור הריבית.

המשקיעים עוקבים גם אחר התפתחויות בחזית הסחר בין ארה"ב לסין, ככל שיום ראשון, 15.12, מתקרב, אז אמורים להיות מוטלים מכסים נוספים על סין. אתמול דיווח וול סטריט ג'ורנל כי ארה"ב מתכננת לדחות את הטלת המכסים על סין. עם זאת, היועץ הכלכלי לבית הלבן, לארי קודלו, אמר אתמול בעקבות הדיווח כי התוכנית עדיין לא השתנתה.

עוד דווח כי נציגי ארה"ב ביקשו מסין להתחייב מראש לכמות רכישה של תוצרת חקלאית לפני הגעה לעסקה, וסין לעומת זאת מעוניינת כי הרכישות החקלאיות יהיו יחסיות למכסים שארה"ב תבטל.

אמש בוול סטריט, לאחר יום מסחר שבו נעו המדדים המובילים מעליות לירידות סביב רמות הפתיחה, הם עברו בשעת המסחר האחרונה לירידות שערים ושלושת המדדים המובילים ננעלו בירידות של כ-0.1%.