אלפי יח"ד בהמתנה: בהרצליה הקפיאו בניית דירות חדשות עד לקבלת תקציבים מהמדינה

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, הודיע בימים האחרונים כי בכוונתו לעצור בנייה חדשה, כיוון שלדבריו המדינה לא עומדת בהסכם-הגג • היום החליטה על כך העירייה רשמית • לפי בדיקת אתר מדלן, 260 פרויקטי בנייה ייעצרו מיידית • רמ"י: "הערמת קשיים מיותרת מצד העירייה"

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון / צילום: שלומי יוסף
ראש עיריית הרצליה, משה פדלון / צילום: שלומי יוסף

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הרצליה החליטה היום בבוקר, שלא לאשר בניית דירות חדשות. זאת עד שהעיר לא תחובר למערכת הביוב של השפד"ן. ההחלטה החריגה מגיעה ימים אחדים אחרי ששלח ראש העיר, משה פדלון, מכתב לשרי האוצר והבינוי ובו איים לעצור את הבנייה בהרצליה. זאת לדבריו כתוצאה מאי כיבוד הסכם-הגג שנחתם בעבר מול רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ובשל בעיות תשתיתיות חמורות בעיר.

במכתב פירט פדלון את שורת הכשלים בתשתיות העירוניות בהרצליה, שמרביתם היו אמורים להיפתר בהסכם-הגג שנחתם בין העירייה לבין רמ"י. הסכם שלדבריו לא מיושם, עקב חילוקי דעות לגבי עמידת הצדדים בהתחייבויותיהם.

בין היתר תיאר פדלון את תוכנית החיבור של מערכת הביוב העירונית לשפד"ן שאינה מקודמת, וכן את קידום בניית מחלף הרב מכר שאמור על פי התוכנית לקשר בין גליל ים לכביש החוף, כמו גם תוכניות להקמת בתי ספר וגני ילדים.

בתגובה למכתבו של פדלון ענו ברמ"י כי דווקא העירייה היא זו שמערימה קשיים על יישום הסכם-הגג. "עיריית הרצליה מזה כשנתיים בוחרת מסיבותיה הפנימיות להערים קשיים מיותרים בפני רוכשי מחיר למשתכן, היזמים והממשלה. העירייה מפרה פעם אחר פעם הסכמים עם המדינה, משנה את עמדותיה במוסדות התכנון, מעכבת פרויקטים מסיבות איזוטריות ועוד", נטען על ידם.

הסכם-הגג בהרצליה, נחתם בינואר 2016 ויועד לקידום כ- 8,000 דירות בעיר- 3,000 דירות בגליל ים, 3,000 דירות באפולוניה, ואת מתחם קריית שחקים שנמצא מערבית לקניון שבעת הכוכבים, שיהפוך למתחם עסקים עם 1,700 דירות. בתמורה נקבע, כי רמ"י תממן פיתוח תשתיות עירוניות.

ואולם מאז עברו אולי ארבע שנים, אבל גם הרבה דם רע זרם בין העירייה לבין רמ"י והאוצר. בממשלה זעמו לגלות כי עיריית הרצליה שימשה שותפה פעילה בעתירות שהוגשו כנגד אישור תוכנית אפולוניה בוותמ"ל, שהתקבלו אמנם בבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב, אך לפני כחצי שנה קיבל בג"ץ את ערעור המדינה והתוכנית חזרה לתוקף; תוכנית המתאר העירונית שכללה 52 אלף דירות חדשות, צומצמה ל-16,500 דירות בלבד, ואילו לתוכנית קריית שחקים שהתנהלה בותמ"ל העירייה הגישה שורה ארוכה של התנגדויות. ברמ"י אמרו גורמים שונים, כי ברור להם שבהרצליה רוצים את הסכמי-הגג רק כדי לזכות בתקציבים הכלולים בה, ולא כדי לתרום את חלקה בהסכם.

התוצאה היא, שמדי מספר חודשים פורצת התלקחות חדשה מכיוון העירייה, שמאיימת שלא תנפיק היתרי בנייה בעיר. בראשונה זה אירע בפברואר השנה, כשפדלון איים, כי יפסיק להנפיק היתרי בנייה לפרויקטים החדשים בגליל ים, בפעם השנייה זה היה ביוני, כשראש העיר אמר, כי עקב מחסור בקו מים לעיר, הוא לא יוכל להוציא היתרי בנייה לפרויקטים של התחדשות עירונית. ואילו עכשיו הוא מדבר על ענייני הביוב. בפועל, מסבירים בעירייה - הכל נכון, רק שהביוב הוא הנושא האקוטי ביותר.

היום דנה הוועדה המקומית במצב הבנייה והתשתיות העירוניות. בין היתר נשמעה עמדת תאגיד המים והביוב, כי הקיבולת המירבית של מכון הטיהור הקיים של העיר הרצליה עומדת על 25 אלף מ"ק של שפכים ליום. על פי חישובים שהוצגו לחברי הוועדה, ושכללו היתרי בנייה שהוצאו, וכן החלטות בדבר אישורים שבצנרת, נמצא שהתשתית מגיעה לשיא הקיבולת. לאור זאת הוחלט להקפיא מתן היתרי בנייה חדשים לפרויקט מגורים ופרויקטים אחרים שמגדילים את קיבולת הביוב.

בחברת מדלן מעריכים כי המשמעות המיידית של ההחלטה היא עצירה של כ-260 פרויקטי בנייה בעיר. מהם 148 פרויקטים בשלבי תכנון ובבקשות להיתר בנייה. וכן 112 פרויקטים של התחדשות עירונית בשלבי הסכמת דיירים. לדבריהם בסך-הכול מדובר בעצירה של כ-6,400 דירות, בהם מעורבים לפחות 127 יזמים, שההחלטה נוגעת להם ישירות.

איתן זינגר, מנכ"ל מדל"ן / צילום: דרור כץ
 איתן זינגר, מנכ"ל מדל"ן / צילום: דרור כץ

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו אמר בהמשך להחלטת העירייה היום כי, "כל ראש עיר הישר בעיניו יעשה ללא כל שליטה או בקרה תכנונית. זהו אות מסוכן לתחילתם של כאוס ואנרכיה בשוק הנדל"ן ובכלכלה בישראל".