בין טראמפ לטראמקה: דרמה כפולה בוושינגטון

הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים הכריז מלחמה על הנשיא – ומיד אח"כ חיבק אותו • המלחמה היא השלב הסופי של האימפיצ'מנט: העמדתו למשפט הסנאט • החיבוק הוא הסכם סחר חדש בצפון אמריקה, יותר מטריליון דולר • והאיש שאיפשר את ההסכם הוא מנהיג האיגודים המקצועיים ריצ'רד טראמקה, שהסיר את הווטו שלו

ריצ׳רד טראמקה ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס
ריצ׳רד טראמקה ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס

זה היה יום לא שגרתי בפוליטיקה האמריקאית: בתוך שעת בוקר אחת התרחשו בוושינגטון דבר והיפוכו.

אקט הפתיחה היה דרמטי וקודר: מנהיגי הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים הציגו רשמית את נוסח כתב האישום נגד הנשיא דונלד טראמפ. הוא יועמד להצבעה בימים הקרובים, תחילה בוועדת המשפטים ואחר כך במליאת הבית. אין עוד ספק שנשיא ארה"ב יועמד למשפט הסנאט בחודש הבא.

לא עברה אפילו שעה מהכרזת המלחמה על טראמפ, ומנהיגת הרוב הדמוקרטי ננסי פלוסי חזרה והתייצבה בפני המיקרופונים כדי להודיע על הסכמה היסטורית עם הנשיא: היא ועמיתיה הגיעו לעמק השווה בניסוח הסכם סחר חדש בין ארה"ב לשתי שכנותיה, מקסיקו וקנדה. זה הסכם הנוגע ליותר מטריליון (1,000 מיליארד) דולר של סחר, ומשפיע במישרים על חייהם של עשרות מיליונים בצפון אמריקה. הוא מחליף הסכם שאושרר לפני 25 שנה ויותר.

אין כל קשר בין שני המאורעות האלה, אלא במובן הזה שסמיכותם הוכיחה, כי לא נס ליחה של המערכת הפוליטית. הדמוקרטים היו מוכנים להעניק נצחון חשוב לנשיא שנוא-נפשם בעצם היום שבו הביאו את מאבקם נגדו אל שיא חדש.

הנשיא איים לקרוע לגזרים

זה לא היה מהלך ספונטני, כמובן. המשא־ומתן על הסכם הסחר התנהל במשך חודשים ארוכים. הבית הלבן חרק שיניים והאשים את הדמוקרטים בהכשלה מכוונת. אבל הדמוקרטים תיארו השבוע את המאמץ שהם השקיעו בשיפור ההסכם, על פי דרכם.

מנהיגי ארה"ב, מקסיקו וקנדה חתמו על ההסכם בדיוק לפני שנה. הוא הוגש לאישרור הקונגרס בתחילת הקיץ, ונתקע. הדמוקרטים בבית הנבחרים סירבו להיות חותמת גומי. הם רצו להכניס שינויים. הנשיא התעצבן, איים לקרוע את ההסכם לגזרים, ולנהל את יחסי המסחר עם השכנות באמצעות חומות מכס.

להלן קרה משהו לא-אופייני בממשל טראמפ: האיש שניהל את המשא־ומתן בשמו גילה מידה מופלגת של סבלנות. השר הממונה על סחר בין לאומי, רוברט לאייטהאייזר, הצליח לעשות משהו לא רגיל בבית הלבן: להתחבב על האופוזיציה. נקל לשער מה היה יכול לקרות אילו נשיא ארה"ב היה עושה עיניים ליריביו מבית במקום לגדף אותם, או ללעוג לצורתם החיצונית.

שגיאות בנות 25 שנה

הדמוקרטים רצו להימנע מן השגיאות שעשו קודמיהם לפני 25 שנה ויותר. אז, נשיא דמוקרטי, ביל קלינטון, וקונגרס עם רוב דמוקרטי סמכו את ידיהם על הסכם הסחר הקודם של צפון אמריקה, זה הידוע בשם נאפט"א (NAFTA). האיגודים המקצועיים, בעלי ברית קרובים של הדמוקרטים, התנגדו לנאפט"א. הם הזהירו שההסכם אינו כולל די ערובות להתנהגות טובה של השכנים. אם לא תימצא דרך בטוחה לאכוף עליהם נורמות עבודה גבוהות יותר בבתי החרושת שלהם לצד עמידה בתקנים סביבתיים, עלות הייצור אצלם תהיה כה נמוכה עד שמעסיקים אמריקאיים לא יעמדו בפיתוי ויעבירו את קווי הייצור שלהם דרומה מן הגבול.

הנשיא קלינטון וחלק ניכר של חברי מפלגתו בקונגרס התעלמו מן האזהרות. נאפט"א אושררה, ובשנים הבאות אכן נשאבו מקומות עבודה מארה"ב דרומה. נאפט"א הפכה שם נרדף לכל מה שהשתבש בסדרי הגלובליזציה בארה"ב. טראמפ קטף את הפירות ב­־2016, כאשר חזר ותיאר את נאפט"א כ"הסכם הסחר הגרוע ביותר בתולדות ארה"ב", והבטיח לשים לה קץ.

האיגודים עיקמו חוטם

טראמפ עמד בדיבורו. ב-30 בנובמבר 2018 הוא החתים את מקסיקו ואת קנדה על הסכם חדש, שניתנו לו ראשי התיבות של שמות חברותיו, USMCA.

האיגודים המקצועיים עיקמו את חוטמם. גם ההסכם החדש לא הציע להם ערובות להתנהגות טובה, שקודמיהם דרשו ב-1993. הפעם הדמוקרטים מלומדי הניסיון הודיעו, שלא יעשו שום דבר נגד רצונם המפורש של האיגודים המקצועיים. הכדור עבר במידה רבה אל מגרשו של ריצ'רד טראמקה, נשיא הפדרציה של האיגודים, הידועה בראשי התיבות של שמה CIO-AFL

טראמקה, עם בלורית כסופה ושפם עבות, הוא זאב קרבות ותיק. זה עתה מלאו לו 70, והוא בא מלב אמריקה האתנית, כחולת־הצווארון. הוא קתולי, בנם של אב פולני ואם אירית, יליד עיירה במערב פנסילווניה, ארץ הפחם והפלדה. בעבר ממקומות כאלה הדמוקרטים שאבו את כוחם הפוליטי, ועל תמיכתם יכלו לסמוך פעם אחר פעם. ב־2016, אמריקה האתנית של טראמקה פנתה להם עורף, והושיבה את טראמפ בבית הלבן. מי כטראמקה יוכל להציע משקל־נגד לטראמפ.

ואומנם, טראמקה פקח עין על כל פרטי המשא־ומתן. רק כאשר נחה דעתו שהדמוקרטים הצליחו להוסיף מכניזמים של הגנה על זכויות עובדים אמריקאיים הוא נתן את הסכמתו לאישרור.

בניגוד לקרבות קודמים על סחר חופשי, מימי רונלד רייגן ואילך, הנשיא הרפובליקאי מצא את עצמו בעמדה של הסכמה חלקית או ניכרת עם מנהיג איגודים. סוף סוף טראמפ הוא ששם קץ לנאפט"א, וחיסל באיבו הסכם סחר רב צדדי לאגן האוקיאנוס השקט. לא ברור כלל אם הילרי קלינטון היתה מרחיקה לכת במידה כזאת, אילו נבחרה לנשיאה לפני שלוש שנים.

ההסכם החדש נועד להחזיר עשרות אלפי מקומות עבודה לתעשייה האמריקאית, ויהיו בו אמצעים של בדיקה ובקרה. תרחף עליו הסנקציה האולטימטיבית של ביטול חד-צדדי.

השאלה הפוליטית היא מי יצליחו לתבוע עליו בעלות. התשובה תשפיע על דפוסי הצבעתם של רבבות, בייחוד במערב התיכון של ארה"ב.

הרדיקלים חרקו שיניים

רדיקלים במפלגה הדמוקרטים חרקו השבוע שיניים, או לפחות הרימו גבות. הסתייגותם היתה קשורה פחות בתוכן ההסכם ויותר בעובדה שמפלגתם העניקה מתנה פוליטית כזאת לנשיא בעיצומו של קרב הענקים לסיים את נשיאותו. אבל הדמוקרטים שיגרו השבוע מסר חשוב: בניגוד לטענותיהם החוזרות של הרפובליקאים, הם אינם מקריבים את פעולת החקיקה החיונית לטובת האימפיצ'מנט.

הסקרים מוסיפים להראות שאמריקה חצויה פחות או יותר בין מחייבי האימפיצ'מנט ומתנגדיו. הדמוקרטים אינם חדלים להתלבט איך להציג את טיעוניהם לטובת אימפיצ'מנט והדחה.

השבוע הם הגישו נוסח של כתב אישום, הנופל בהרבה משאיפותיהם המוקדמות ומדרישות קיצוניהם. הם החליטו למשל שלא לכלול בו את האישום החמור של "שיבוש הליכי משפט", והחליפו אותו ב"שיבוש הליכי הקונגרס". הסעיף העיקרי מאשים את הנשיא בניסיון לערב מדינה זרה במערכת הבחירות בארה"ב תמורת סיוע צבאי.

הדמוקרטים הסבירו השבוע את סירובם להאט את תהליך האימפיצ'מנט, ולחכות להופעתם של עדי־מפתח. העדים האלה סירבו להיענות לצווי־הבאה, ועניינם מתברר בבתי משפט. יושב ראש ועדת הביון, אדם שיף, הסביר שלא היה אפשר לחכות. "הטענה לטובת המתנה כמוה כהצעה שנניח לנשיא לרמות בבחירות נוספות. מדוע זה לא נניח לו לרמות רק עוד פעם אחת? מדוע לא נניח לו לקבל עזרה זרה עוד פעם אחת?"

מבחנו הציבורי של התהליך הוא בדיוק במידת הקבילות של הגיון שיף. הדמוקרטים צריכים לשכנע את רוב האמריקאים, שלא היה מנוס מהאימפיצ'מנט מפני שגורל הדמוקרטיה האמריקאית הונח על כפות המאזניים. זו משימה קשה מאוד.

______________________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny