דעה: הגיע הזמן לפרסם את דו"ח מקינזי על מפרץ חיפה

ההחלטה הכי גרועה היא היעדר קבלת החלטה בעניין זה • דעה

מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי
מפרץ חיפה / צילום: תמר מצפי

מהפרסומים האחרונים בתקשורת נדמה שלכולם במדינת היהודים יש דעה על עתיד מפרץ חיפה והמסקנות המפורטות (כביכול) בדו"ח מקינזי הקבור עמוק-עמוק במגירה כלשהי במשרד ראש הממשלה.

נזכיר, דו"ח מקינזי הוא אותו דו"ח שהזמינה המועצה הלאומית לכלכלה מחברת הייעוץ מקינזי כדי לבחון את עתידו של מפרץ חיפה ובפרט את המשך קיומה של התעשייה המזהמת בלב ליבו של המטרופולין.

לפני כשבועיים, החליט המשרד להגנת הסביבה לנקוט סוף סוף עמדה נחרצת באשר להמשך קיום התעשייה בלב המפרץ.

במכתב של מנכ"ל המשרד גיא סמט למשרד ראש הממשלה נכתב כי "המשרד תומך בפינוי יזום של המתחם הפטרוכימי והכימי במפרץ באופן הדרגתי ובפיקוח הדוק על אופן הפינוי".

ובתגובה מי בא להגנתה של התעשייה המזהמת? משרד הכלכלה. לאחרונה פורסם כי מנכ"ל משרד הכלכלה, פנה גם הוא למשרד ראש הממשלה עם עמדה המנוגדת.

ראשית, הוא תוקף את הדו"ח עצמו, לטעמו "התמיכה בסגירת המפעלים מתבססת על דו"ח מקינזי, אולם עבודת הייעוץ לא מבוססת וחלו בה כשלים מהותיים."

טיעונים אלו מוכרים. הרי לאחר שבתי הזיקוק קיבלו לידיהם העתק של הדו"ח הם החלו במסע השפעה על התודעה הציבורית. המסע הזה החל עוד בדיווח לבורסה שם נטען כי הבחינה הכלכלית בדו"ח היא "החלקית והמסויגת" וכי מדובר בניתוח על בסיס מידע ראשוני.

בנוסף לטענות "פרוצדוראליות", מפתיע לגלות שהמשרד האחראי על הצמיחה הכלכלית מתבסס על טיעוני איכות הסביבה.

לטענת משרד הכלכלה "קידום התוכנית הבוסרית יביא לפגיעה כלכלית ותעסוקתית כבדה, בד בבד עם הידרדרות סביבתית באזור מפרץ חיפה. קבלת החלטות פזיזות ובלתי מבוססות יובילו לפגיעה מיידית בתעשייה, בהשקעות הסביבתיות ובציבור הרחב".

נחמד אך גם קצת תמוה בהתחשב בכך שעמדה זו מנוגדת לעמדת המשרד להגנת הסביבה אשר אמון על איכות הסביבה בישראל, ואשר לאחר עבודת מטה סדור קבע שכדאי מבחינה סביבתית לפנות את המפעלים.

מעניין על בסיס מה טוען מנכ"ל משרד הכלכלה שפינויים של מפעלים פטרוכימיים בצורה מפוקחת ואחראית ממפרץ חיפה תביא להתדרדרות סביבתית באזור. זה במיוחד לאור החלטת בית המשפט העליון שהתקבלה לאחרונה ושם הוחלט לבטל את צ'ק הפתוח להרחבה שניתן לבתי וזיקוק והוחלט שכל מתקן בעל השפעה ניכרת על הסביבה יצריך תכנית מפורטת כדי להתקדם.

אבל מה בכל זאת עולה מכך? שלמשרדים המעורבים בנושא יש כבר עמדה מגובשת וברורה עם התייחסות פרטנית לדו"ח מקינזי ומסקנותיו וזה מבלי ששמע או התייעץ עם הציבור.

הרי גם היום, הציבור לא יכול להביע עמדה הנשענת על מסקנותיו של דו"ח מקינזי, כי הממשלה, ובפרט משרד ראש הממשלה והמועצה הלאומית לכלכלה ממשיכים להחביא אותו. תמוה, הרי כאמור לבתי הזיקוק כבר יש את הדו"ח מאמצע יוני.

למרות זאת, הבקשות שהופנו למשרד ראש הממשלה לקבל את הדו"ח וכך לאפשר דיון ציבורי אמיתי ורחב על מסקנותיו נענו בשלילה. ללא ברירה, אנו באדם טבע ודין עומלים על עתירת חופש מידע לשם פרסום הדו"ח.

כפי שעלה מפנייה של מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ההחלטה הכי גרועה היא היעדר קבלת החלטה בעניין זה.

ההחלטה המשמעותית על פינוי התעשייה המזהמת ממפרץ חיפה לא יכולה להתקבל מבלי מעורבותו של הציבור הרחב בבחינה ובקבלת ההחלטה.

כדי להתחיל את הדיון הזה, לכל הפחות, יש לפרסם לאלתר את דו"ח מקינזי לעיון הציבור.

הכותבת היא ראש תחום כלכלה, סביבה ומשאבי טבע באדם טבע ודין ייצגה את את הארגון בבית המשפט העליון בתביעה נגד הרחבת בתי הזיקוק בחיפה