ה-SEC תובעת יזם בלוקצ'יין ישראלי על הונאה בגיוס 42 מיליון דולר

ערן אייל, מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ Shopin, שפעל באמצעות חברת UnitedData, מואשם ע"י רשות ני"ע האמריקאית כי הונה מאות משקיעים בהנפקת המטבע הדיגיטלי שביצע לפני כשנתיים • אייל הודה באישומים פליליים בתביעה קודמת שהוגשה נגדו בניו יורק

ביטקוין / אילוסטרציה: shutterstock
ביטקוין / אילוסטרציה: shutterstock

רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) הודיעה אתמול (ד') כי היא תובעת את ערן אייל, מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ האמריקאי Shopin, בגין הונאת משקיעים ב-ICO - הנפקה ראשונית של מטבע דיגיטלי.

לטענת הרשות, אייל בן ה-44, בעל אזרחות ישראלית ודרום-אפריקאית, שחי בברוקלין, ניו יורק, הונה מאות משקיעים ב-ICO כשגייס מהם סכום של 42.5 מיליון דולר, לאחר שהציג בפניהם מצגי-שווא, שלפיהם יש לו ולסטארט-אפ שלו שותפות עסקית עם אתרי קמעונות גדולים בארה"ב ועם יזם בלוקצ'יין מוכר מעמק הסיליקון.

כתב התביעה של ה-SEC, שהוגש אתמול בבית משפט מחוזי במנהטן, ניו יורק, מאשים את אייל ואת Shopin בעבירה על חוקי ניירות ערך הפדרליים. הרשות מבקשת מבית המשפט להוציא נגד אייל והסטארט-אפ שלו צו מניעה קבוע, שיאסור עליהם להשתתף בכל הנפקת מטבעות דיגיטליים בעתיד, ולהורות לאייל ולחברה להשיב כספים למשקיעים ולשלם קנסות אזרחיים. על-פי ה-SEC, המיזם Shopin של אייל פעל באמצעות חברת UnitedData Inc.

מה-SEC נמסר כי אייל גם הודה באישומים פליליים בתביעה שהוגשה נגדו על-ידי משרד התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס. על-פי דיווח באתר Coindesk, התובעת הכללית התחילה לחקור את החשדות נגד Shopin ואייל ביוני האחרון. כבר בתקופת כהונתה של קודמתה של ג'יימס בתפקיד, ברברה אנדרווד, נחקר אייל בחשד כי גנב 600 אלף דולר ממשקיעים בסטארט-אפ קודם שלו, Springleap.

בתביעה האזרחית שהוגשה אתמול נגד אייל והסטארט-אפ Shopin, טוענת רשות ניירות ערך האמריקאית כי אייל הציג בפני המשקיעים שרכשו את המטבעות הדיגיטליים ב-ICO מצגי-שווא, שלפיהם הכספים שהשקיעו מיועדים לפיתוח פלטפורמת בלוקצ'יין שתיצור בעבור המשתמשים בה "פרופיל רוכש אוניברסלי", שיעקוב אחרי עסקות של לקוחות ברחבי אתרי קמעונות באינטרנט וימליץ להם על מוצרים לרכישה בהתאם להעדפות שלהם.

עוד טוענת ה-SEC בתביעה כי אייל שיקר למשקיעים, כשהצהיר כי פלטפורמת Shopin נבחנה בהצלחה באתרי הקמעונות Bed Bath & Beyond ו-Ermenegildo Zegna, וכי Shopin קיבלה תשלומים חודשיים קבועים מכמה אתרי קמעונות, שהיו לכאורה שותפיה למיזם.

כמו כן, לטענת ה-SEC, הציגה Shopin באתר שלה באופן שקרי את שמו של יזם בלוקצ'יין ידוע מעמק הסיליקון כאחד מיועצי הפרויקט, עד שלאחר כמה חודשים דרש אותו יזם להסיר את שמו מהאתר. הרשות לא ציינה בהודעתה את שם היזם.

בתוך כך, על-פי כתב התביעה נגדו, אייל עשה שימוש בחלק מכספי המשקיעים ב-ICO לצורך תשלום על הוצאות פרטיות שלו, ובתוכם לפחות חצי מיליון דולר שהוציא על השכרת נכס, קניות פרטיות, תשלומים על בילויים פרטיים ואפילו על שירותי אתר היכרויות (דייטינג). לדברי הרשות, היא מנסה כעת להשיב רווחים שהושגו על-ידי אייל באופן בלתי חוקי.

על-פי התביעה, גיוס ההשקעות בעבור Shopin התבצע בין אוגוסט 2017 לאפריל 2018, ובמסגרתו נעשתה "מכירה מוקדמת" של מטבעות דיגיטליים למשקיעים בעלי הון, ולאחר מכן הנפקת מטבע דיגיטלי (ICO) לציבור הרחב.

בסוכנות הידיעות רויטרס דווח היום כי עורך דינם של אייל והחברה לא השיב עד כה לבקשה להגיב על הודעת התביעה.

ההודעה על תביעתה של הרשות נגד Shopin וערן אייל נמסרה יום לאחר שיו"ר ה-SEC, ג'יי קלייטון, אמר בוועדה של הסנאט האמריקאי כי הרשות מקדישה משאבים משמעותיים לתחום של נכסים דיגיטליים, מתוך כוונה לעודד חדשנות וגם להגן על המשקיעים בתחום. באפריל 2019 פרסמה SEC אזהרה למשקיעים, שבה הזהירה את הציבור מפני גיוסי הון באמצעות הנפקות מטבע דיגיטלי הנעשות ללא אישורה ופיקוחה של הרשות.

*** חזקת החפות: גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, עומדת לערן אייל חזקת החפות, כל עוד לא הורשע.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.