ליברמן: אתמוך בחנינה לנתניהו תמורת פרישתו - אך לא בחסינות

לדברי ליברמן, אמש ניסו שרים בליכוד, ובהם יריב לוין, לשכנע את נתניהו לוותר על חסינותו כדי להקים ממשלת אחדות • "נתניהו הפך לנטל. אף אחד לא רוצה לראות אותו בכלא, אבל אף אחד גם לא רוצה לראותו במערכת הפוליטית, וכולם מוכנים לתת לו לצאת בכבוד"

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, מצהיר כי יתמוך במתן חנינה לראש הממשלה בנימין נתניהו תמורת פרישה שלו מהחיים הפוליטיים, אבל לא יתמוך בחסינות. בראיון לאולפן ynet אמר ליברמן, בין היתר, כי אמש (ד') היו ניסיונות של שרים בליכוד לשכנע את נתניהו לוותר על חסינותו כדי להקים ממשלת אחדות.

"מי שהגיע לנתניהו בלילה מטעם כל שרי הליכוד היה לא אחר ממי שעומד בראש צוות המשא-ומתן שלהם, שר התיירות יריב לוין, עם דרישה שנתניהו יוותר על החסינות. נתניהו התפרץ. אני חושב שכל מי שהסתובב הרגיש את תחושת המיאוס", אמר ליברמן.

לדבריו, "נתניהו הפך לצערי לנטל. אף אחד לא רוצה לראות אותו בכלא, אבל אף אחד גם לא רוצה לראות אותו במערכת הפוליטית. וכולם מוכנים באמת לתת לו אפשרות לצאת בכבוד. אם תבוא אפילו לצורך זה יוזמת חקיקה בכנסת, אין לי ספק שתהיה הסכמה מקיר לקיר. בסופו של דבר לנתניהו באמת הייתה תרומה חשובה למדינת ישראל".

לשחרר את נתניהו בלי כלא?

ליברמן: "לשחרר אותו הביתה בכבוד".

בלי משפט, בלי כלום?

"אף אחד, כולל אותי, לא רוצה לראות אותו בכלא. אף אחד לא רוצה לראות שום ראש ממשלה בכלא. אבל אתה יודע, כמו בכדורגל, כל כדורגלן הכי טוב צריך לדעת מתי לתלות את הנעליים. אני חושב שבאמת כולנו פה בתחושה שהאיש תרם לא מעט, וצריך לשחרר אותו בכבוד הראוי, אבל אף אחד כבר לא רוצה לראות אותו".

איך תנהג אם נתניהו יגיש בקשת חסינות?

"כל מי ששמעתי אתמול בכנסת, אומר שצריך למצוא פתרון שישחרר אותו בכבוד הראוי".

אתה אתה מציע משהו אחר, לא חסינות.

"לא יהיה לו רוב לחסינות, גם בתוך הליכוד יש לא מעט התנגדויות".

כלומר, לא חסינות אלא פרישה?

"פרישה בהסדר כזה או אחר. צריך כרגע לתת לו אפשרות לפרוש בכבוד".

דברי ליברמן מעידים על כך שגם אם נתניהו ינסה לבקש חסינות מהכנסת, הוא יתקשה לקבל רוב ללא ליברמן, שבעבר לא התנגד לכך, ורק אם לגוש הימין-חרדים יהיה רוב של מעל 60 חברי כנסת, המהלך יצלח.

הסוגיה השנייה שעולה מדברי ליברמן היא הלך הרוחות בתוך הליכוד, הבא לידי ביטוי, בין השאר, בפנייתו של יריב לוין לנתניהו שיוותר על אפשרות החסינות. ב"גלובס" כתבנו כי זהו המכשול העיקרי לאחדות, שאפשר ליאיר לפיד להתמיד בהתנגדותו לממשלת אחדות.

אחד משרי הליכוד אמר אמש בשיחת מסדרון בכנסת כי מצד אחד לנתניהו עומדת זכות בקשת החסינות, כפי שיש לו זכות לקחת עורך דין, ולכן זו החלטתו בלבד, וזו דרישה לא לגיטימית מצד כחול לבן. מנגד הוסיף אותו שר כי זה משחק על כל הקופה, ואם לא נצליח להגיע ליותר מ-61 בגוש, מה אז? ההימור גדול מדי ויקר מדי, כך לדבריו. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.