"בית המשפט העליון של פייסבוק": החברה משקיעה 130 מ' דולר בגוף שיעביר עליה ביקורת

פייסבוק תשקיע 130 מיליון דולר כדי להקים גוף עצמאי אשר מטרתו היא לבקר כיצד החברה מסננת את התוכן שלה

מארק צוקרברג / צילום: ג'ושוע רוברטס, רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: ג'ושוע רוברטס, רויטרס

פייסבוק תשקיע 130 מיליון דולר כדי להקים גוף עצמאי אשר מטרתו היא לבקר כיצד החברה מסננת את התוכן שלה. ההשקעה מראה שהחברה משקיעה מימון לטווח הרחוק בניסוי לשיטור טוב יותר ברשת החברתית. 

הכסף, אותו מגדירה פייסבוק כ"התחייבות ראשונית", אמור לכסות שש שנים של פעילות, כולל משכורות לבכירים, משרדים, וצוות שכולל עורכי דין ואנשי כוח אדם. הכסף מראה השקעה רצינית לתוך ארגון שעדיין לא קיים, אבל יכול לקחת חלק מהאחריות על ההחלטות מעוררות המחלוקת של החברה. בשנים האחרונות, פייסבוק הייתה נושא לביקורת ציבורית בנוגע לדרך שבה היא מתנהלת עם מיסאינפורמציה, הסתה ותוכן לא הולם. 

ביקורת דומה על נושאים דומים הושמעה כלפי גוגל, יוטיוב וטוויטר, אך פייסבוק היא הראשונה להקים ארגון חיצוני ולתת לו (בפוטנציאל) כוח שיכבול את ידי החברה בנוגע לדרך שבה תוכל להתנהל בנושאים אלה. 

הגוף, שזכה לכינוי "בית המשפט העליון של פייסבוק", יתפקד כמו בית דין לערעורים, עם פאנל של חמישה אנשים שישפטו החלטות מעוררות מחלוקת שעולות מהנסיונות של פייסבוק לאכוף את החוקים שלהם. בנוסף ליכולת שלהם לעשות החלטות כובלות על בסיס מקרה יחידני, הגוף יוכל להמליץ על שינויים בנוהלים שהחברה חייבת לתת עליהם דין וחשבון. כמו כן, בעוד שפייסבוק תבחר את ה-11 אנשים הראשונים שישבו ב"בית המשפט העליון" הזה, ה-11 הללו יבחרו את שאר הנציגים ואת הצוות בחברה. 

ההחלטה באה לאחר לחץ מארגוני זכויות אדם שדרשו מפייסבוק להקים גוף שכזה. לצד ההכרזה על מימון הגוף, פייסבוק פרסמה גם מסמך של 60 עמודים שטוען שהגוף צריך לבסס את החלטותיו על בסיס מסמך זכויות האדם של האו"ם, ושפייסבוק צריכה לתת פיצוי כספי לאנשים אשר נפגעו על ידי תוכן ברשת החברתית "במקרים בהם הנזק יכול להיעמד כלכלית". 

גילוי מלא: מאז פברואר 2019 פועלת המשרוקית של גלובס בשיתוף פעולה עם פייסבוק, כחלק מהמאבק של פייסבוק בהפצת חדשות כזב ומידע שגוי בפיד. במסגרת שיתוף הפעולה בודקת המשרוקית של גלובס מידע שנוטר וסומן על ידי גולשים כחדשות מזויפות. שיתוף הפעולה נוצר כחלק ממהלך כולל של פייסבוק המתבצע בשיתוף פעולה עם עשרות ארגונים לבדיקת עובדות בעולם שהוסמכו ואושרו בתקן הרשת הבינלאומית של ארגוני בדיקת העובדות - IFCN, והוא כולל תגמול.