הצעירים נהרו בחגים לחתום על רכישת דירות במחיר למשתכן

אוקטובר 2019 ייחשב לחודש שיא מבחינת היקפי מכירת דירות חדשות, על אף חגי תשרי שנחגגו בו • זאת, עקב כמות גדולה של דירות במחיר למשתכן שנמכרו בחודש זה

שר האוצר משה כחלון, שרת הבינוי ד"ר יפעת שאשא־ביטון וראש עיריית שדרות אלון דוידי בחנוכת פרויקט מחיר למשתכן / צילום: דביר מלכה
שר האוצר משה כחלון, שרת הבינוי ד"ר יפעת שאשא־ביטון וראש עיריית שדרות אלון דוידי בחנוכת פרויקט מחיר למשתכן / צילום: דביר מלכה

על השאלה "מה עשיתם בחגים" יענו למעלה מ-1,000 זוגות צעירים, שהם רכשו דירות - כך לפחות עולה מנתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) שפורסמו היום (א').

מהנתונים עולה כי רכישת הדירות החדשות בעשרת החודשים הראשונים של השנה קפצה ב-45% לעומת עשרת החודשים הראשונים של 2018. הערים המרכזיות במכירת דירות בין אוגוסט לאוקטובר השנה היו באר יעקב, באר-שבע ושוהם.

השפעתה הרבה של תוכנית מחיר למשתכן על שוק הדירות בחודשים האחרונים, באה לידי ביטוי קיצוני בחודש אוקטובר האחרון: על אף שדובר בחודש שבו נפלו רוב חגי תשרי, ועל כן מכירת הדירות בו נחשבת לחלשה במיוחד באופן מסורתי, כמות הדירות החדשות שנמכרו בו הגיעה ל-2,711 והיא הגבוהה ביותר מאז 2007 לפחות. זה נובע, כאמור, מריבוי עסקאות שבוצעו במסגרת התוכנית הממשלתית.

כמות הדירות שנמכרה בעשרת החודשים הראשונים של השנה מגיעה ל-26,083 דירות, כאמור עלייה של 45% לעומת עשרת החודשים הראשונים של 2018, וכמות שגדולה יותר מכלל המכירות השנתיות של דירות חדשות בשנים 2017-2018, והיא עומדת להיחשב לאחת מהשנים הפוריות בעשור הנוכחי, מבחינת מכירת דירות חדשות.

בבאר יעקב נמכרו בחודשים אוגוסט-אוקטובר 475 דירות חדשות, חלקן הגדול במסגרת מחיר למשתכן; גם בבאר-שבע ובשוהם, שבכל אחת מהן נמכרו בחודשים הללו 338 דירות, הדבר נבע מכמות גדולה של מחיר למשתכן. גם מכירת דירות חדשות בערים שהגיעו למקומות נמוכים יותר, כמו חריש, ראשון-לציון, נתיבות ועוד, ניתן לייחס למחיר למשתכן.

לאחר כשנתיים שבהן הלמ"ס לא הצליחה לפרסם מידע אודות כלל הדירות החדשות שמוצעות למכירה, עקב בעיות בדיווחים של משרד השיכון, והיא הסתפקה בפרסום דירות חדשות למכירה מהמגזר הפרטי בלבד, שנותרו למכירה. כך פורסם היום כי בסוף חודש אוקטובר מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה הגיע ל-36,720, לעומת 37,560 בספטמבר.

כתוצאה מהמכירות המואצות במסגרת מחיר למשתכן, היצע הדירות החדשות הלא מכורות רשם ירידה של 13% מתחילת השנה, דבר שמעיד על קצב בנייה שנמוך מקצב המכירות.