אלביט מדיקל חתמה על מזכר הבנות למכירת רוב מניותיה באינסייטק לפי שווי חברה של 720 מיליון דולר

אם תושלם העסקה למכירת מניות חברת הביוטכנולוגיה, היא אמורה לאפשר לאלביט מדיקל לפרוע חוב של 185 מיליון שקל למחזיקי האג"ח • הרוכש המיועד, ששמו עדיין לא נמסר, נמצא במקביל במו"מ להשקעה באינסייטק ולרכישת חלקם של בעלי מניות נוספים

חברת אלביט מדיקל , המחזיקה בחברות הביוטכנולוגיה גמידה סל  ואינסייטק, הודיעה אתמול (ב') כי נחתם מזכר הבנות למכירת רוב מניותיה באינסייטק (Insightec). החברה כבר דיווחה בעבר על משא-ומתן בעניין זה - וכעת, עם חתימת מזכר ההבנות, נוספו פרטים לגבי ההסכם.

על פי הדיווח הנוכחי, המשא-ומתן הוא על מכירת רוב מניותיה של אלביט מדיקל באינסייטק, בעסקה שתיעשה לפי שווי של 128.4 מיליון דולר לכל מניות אלביט מדיקל באינסייטק (18% בדילול מלא). 

חברת אינסייטק פיתחה ומשווקת מערכת לביצוע צריבה של רקמות באמצעות גלי אולטרסאונד ממוקדים בהנחיית MRI, לטיפול ברעד ממקור שאינו פרקינסוני ולשם פתיחת מחסום הדם-מוח. העסקה שבמסגרתה נחתם מזכר ההבנות, משקפת לחברה שווי של כ-720 מיליון דולר, אבל ייתכן כי בגלל מבנה העסקה, השווי בסופו של דבר יהיה שונה מעט.

משפחת קוך מחזיקה 17% מאינסייטק

בעבר, בדיווחיה של אלביט מדיקל לבורסה לגבי העסקה המתרקמת, ציינה החברה כי המכירה צפויה להיות בשווי גבוה מזה שבו בוצע סבב הגיוס האחרון באינסייטק, שבו גייסה החברה 150 מיליון דולר לפי שווי של 610 מיליון דולר, בהובלת משפחת קוך האמריקאית (עבור מניות בכורה בחברה, בעוד שבעסקה הנוכחית מדובר במכירת מניות רגילות). משפחת קוך ביצעה את השקעתה באינסייטק באמצעות קוך תעשיות - תאגיד נפט, גז וסחורות מוביל בארה"ב, בעל מחזור הכנסות שנתי של כ-100 מיליארד דולר. בעקבות אותו גיוס מחזיקה קוך תעשיות כיום ב-17% ממניות אינסייטק.

העסקה הנוכחית, אם תושלם, אמורה לאפשר לאלביט מדיקל לפרוע חוב של כ-185 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה מסדרה ג'. נוסף על כך, קיימת הסתברות גבוהה לכך שאם תושלם העסקה, תוכל אלביט מדיקל לסייע גם לאלביט הדמיה בפירעון התחייבויותיה למחזיקי אג"ח ט'. 

הרוכש המיועד, ששמו עדיין לא נמסר, נמצא במקביל במו"מ להשקעה באינסייטק ולרכישת חלקם של בעלי מניות נוספים, אבל העסקאות לא תלויות זו בזו. מלבד אלביט מדיקל ומשפחת קוך, גם קרן יורק היא בעלת מניות גדולה בחברה.

במקביל, חתמה גם החברה האם של אלביט מדיקל, אלביט הדמיה , על מזכר הבנות לא מחייב לעסקה נפרדת, שבמסגרתה ירכוש המשקיע את מלוא החזקתה הישירה באינסייטק (שברירי אחוז) בתמורה לסכום של 1.2 מיליון דולר (כ-4.2 מיליון שקל). אלביט הדמיה מחזיקה ב-61.8% ממניות אלביט מדיקל, והיא נדרשת לפרוע את יתרת התחייבויותיה למחזיקי האג"ח שלה מסדרה ט' בסכום של 139 מיליון שקל. החוב אמור היה להיפרע כבר בחודש שעבר, אבל הפירעון נדחה בהסכמה לסוף פברואר 2020.

בעקבות ההודעה על חתימת מזכר ההבנות, נסחרת הבוקר אג"ח ט'  של אלביט הדמיה בעלייה של 4.2%, בעוד אג"ח ג'  של אלביט מדיקל עלתה ב-3.8%. במקביל, זינקה מניית אלביט הדמיה ב-70% לשווי חברה של 42 מיליון שקל, ואילו מניית אלביט מדיקל עלתה בכ-14%, למחיר המשקף לחברה שווי של כ-250 מיליון שקל.

מוטי זיסר תלה תקוות בחברת הביוטק

בעבר אמר מנכ"ל אינסייטק, מוריס פרה, כי האקזיט הצפוי בחברה יהיה "הרבה יותר גדול מזה של מזור", שנמכרה ב-1.64 מיליארד דולר, ואף נקב במספרים סביב 50-60 מיליארד דולר כפוטנציאל. נציגי אלביט הדמיה כבר ציינו באותו מועד כי לא בהכרח ימתינו לאקזיט "חלום", וכי הם עשויים להיפרד ממניותיהם קודם לכן בדרך זו או אחרת. ואכן, נראה כי זוהי כוונתם כעת.

אינסייטק הוותיקה הוקמה כחלק מאלביט הדמיה המקורית, כשזו עוד עסקה בתחום ההדמיה הרפואית. כשמשקיע הנדל"ן המנוח מוטי זיסר השתלט על החברה, והפך אותה לחברת נדל"ן הפועלת במזרח אירופה, הוא נאלץ, על פי תקנון החברה, להמשיך ולהחזיק את אינסייטק פעילה, אבל בהמשך "התאהב" בחברה - והיא נהפכה לאחד הנכסים שבהם תלה זיסר את התקוות הגדולות ביותר בפורטפוליו שלו.

בהמשך, תחת שליטת זיסר, נקלעה פעילות הנדל"ן של אלביט הדמיה לחובות, וב-2014 בוצע בה הסדר חוב ענקי, שבמסגרתו נכנסה קרן יורק לחברה. עוד לפני כן, ב-2010, פוצלו החזקות אלביט הדמיה בחברות הרפואיות אינסייטק וגמידה סל לפעילות בורסאית נפרדת - אלביט מדיקל, שבה מחזיקה כיום אלביט הדמיה 61%.

ברבעון השלישי של 2019 רשמה אינסייטק הכנסות של 7.3 מיליון דולר - קיטון של 10% בהכנסותיה לעומת הרבעון המקביל ב-2018, לראשונה אחרי רבעונים רבים של צמיחה. בתשעת החודשים הראשונים של 2019 צמחו הכנסות החברה ב-10% לכ-22 מיליון דולר. ההפסד הנקי ברבעון השלישי הסתכם ב-14 מיליון דולר, לעומת 9 מיליון דולר ברבעון המקביל, ואילו בתשעת החודשים הראשונים של השנה מדובר בהפסד של 37 מיליון דולר, לעומת 31 מיליון בתקופה המקבילה.

לאינסייטק כ-77 מיליון דולר במזומן בקופתה נכון לסוף הרבעון השלישי. קצב שריפת המזומנים של החברה היה 40 מיליון דולר בתשעה החודשים הראשונים של 2019. על פי קצב זה, יספיק המזומן שלה לעוד כשנה וחצי.