משה חוגג | בלעדי

נמחקה התביעה של משקיעי מובלי נגד משה חוגג בבית המשפט בת"א

ל"גלובס" נודע כי אתמול ביקשו בארי פרידמן ומרווין מרמלשטיין למחוק תביעה של 6 מיליון שקל שהגישו נגד חוגג והסטארט-אפ Mobli • מתוך שש התביעות שהוגשו נגד חוגג בשנה האחרונה, רק שתיים נותרו תלויות ועומדות בבתי משפט בארה"ב

משה חוגג, שותף בקרן ההון סיכון סינגולריטים / צילום: יונתן בלום
משה חוגג, שותף בקרן ההון סיכון סינגולריטים / צילום: יונתן בלום

תביעה נוספת של משקיעים נגד משה חוגג, מבעלי קרן ההון סיכון סינגולריטים ומועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, מסתיימת, ככל הנראה, בפשרה: ל"גלובס" נודע כי אתמול (א') ביקשו המשקיעים האמריקאים מרווין מרמלשטיין ובארי פרידמן וחברת BRF Capital למחוק תביעה של 6 מיליון שקל שהגישו נגד חוגג והסטארט-אפ Mobli בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, כפי שחשפנו ב"גלובס" ביולי.

על-פי בקשת התובעים, שהוגשה על דעתם ובהסכמתם של הנתבעים חוגג ומובלי, "לאור נסיבות חדשות שנוצרו בימים האחרונים לרבות סוגיית הפורום הנאות, בלי לוותר על כל טענה או עובדה או זכות, הם מושכים את התביעה. זאת, טרם שהחל הדיון בה, וטרם שהוגשו בה כתבי הגנה מטעם מי מהצדדים. התובעים שומרים על זכותם להגיש את התביעה מחדש בכל עת, ואין בהפסקת התביעה מעין ויתור על איזו מטענותיהם או זכויותיהם של התובעים. בתיק לא התקיימו דיוני קדם-משפט, ומבוקש למחקו על-ידי מגישו. אשר על כן, בית המשפט מתבקש בזאת להורות על מחיקת התביעה ללא צו להוצאות ולהורות על החזר האגרה בהתאם לתקנות בתי המשפט".

אף כי מחיקת התביעה נעשית בהסכמת הצדדים מבלי שהם מצהירים על כל הסכם ביניהם, משפטנים הבקיאים בפרטי התביעות האחרונות נגד חוגג מסרו ל"גלובס" כי סביר להניח שהתביעה נמחקת בעקבות הסכם פשרה בין הצדדים. יחד עם חוגג ומובלי נתבעו גם שותפו של חוגג בסינגולריטים, המיליארדר הקזחי קינס רקישב, וסמנכ"ל הכספים לשעבר של מובלי, ירון שלם.

בתביעה שנמחקה טענו פרידמן ומרמלשטיין - המיוצגים על-ידי עורכי הדין דוד פורר, אמיר אבני ושלומית הראל ממשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג, שנהב ושות' - כי רכשו מניות של מובלי בהיקף כולל של יותר מ-1.5 מיליון דולר בשנים 2014-2013 על סמך מצגים שקריים לכאורה, שהוצגו בפניהם על-ידי חוגג והחברה.

טענה דומה נגד חוגג ומובלי הועלתה בתביעה שהוגשה במרץ 2018 בבית משפט בקליפורניה על-ידי המיליארדר החרדי שלמה יהודה רכניץ. באותה תביעה, שעדיין תלויה ועומדת, טוען רכניץ כי מצגי-שווא של מובלי הובילו אותו להשקעה של 5 מיליון דולר במניות החברה.

הסטארט-אפ מובלי, שחוגג הקים ב-2010 יחד עם אחיו, עודד חוגג, פיתח אפליקציה לשיתוף תמונות במכשירים ניידים (בדומה לאינסטגרם). בשלוש שנותיו הראשונות של המיזם דווח כי הוא הצליח לגייס ממשקיעים בעולם 86 מיליון דולר.

משקיע מסיאטל תבע לפני שבועיים

לפני כשבועיים, כפי שפורסם באתר "גלובס", הוגשה נגד חוגג תביעה חדשה בארה"ב, הפעם בקשר להנפקת המטבע הקריפטוגרפי (ICO) של סטארט-אפ אחר שלו, Stox Technologies, שבה גויסו כ-30 מיליון דולר ביולי 2017. התביעה החדשה הוגשה בבית משפט פדרלי בסיאטל שבמדינת וושינגטון על-ידי אחד המשקיעים באותה הנפקה, שון שניידר (Sean Snyder). שניידר טוען כי לאחר שרכש את מטבעות הקריפטו של סטוקס על סמך מידע שהוצג ב"מסמך הלבן" (Whitepaper) לפני הנפקת המטבע, הציפו חוגג והחברה את השוק במטבעות שהנפיקו, ובכך "גרמו לירידת ערך המטבע באופן קיצוני ובלתי צפוי", כלשון התביעה. לטענתו, מעשיהם של סטוקס וחוגג גרמו לו באופן אישי נזק של 435 אלף דולר (כ-1.5 מיליון שקל).

התביעה בסיאטל היא תביעה שלישית בשנה האחרונה נגד חברת סטוקס של חוגג, לאחר ששתי תביעות קודמות בעניינה הוסרו לבסוף בהסכמת הצדדים. בשתי התביעות הקודמות, שהוגשו בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, נודע ל"גלובס" ממקורות הבקיאים במגעים בין הצדדים כי חוגג הגיע להסכם פשרה עם התובעים מחוץ לכותלי בית המשפט, אם כי חוגג הכחיש זאת. עורך הדין האמריקאי סטפן פאלי, שותף במשרד Anderson Kill מוושינגטון די.סי. המתמחה בתחום הבלוקצ'יין, ציין ביחס לתביעתו של שניידר כי לדעתו, "נראה סביר למדי שאם התיק הזה לא יגיע מיידית לידי פשרה, תוגש לבית המשפט בקשה לדחות את התביעה".

כתב התביעה שהוגש בסיאטל מציין כי הנפקת המטבע של סטוקס הייתה חלק מדפוס פעולה מתמשך של חוגג. התובע מזכיר, בין השאר, כי "בנובמבר האחרון השיק חוגג עוד הנפקה של מטבע קריפטו, בעבור מיזם המדיה BLOCKTV, בתקווה לגייס בעבורו 6 מיליון דולר". כפי שפורסם ב"גלובס", מטבע הקריפטו של בלוקטיוי נרשם למסחר ב-21 בנובמבר בבורסת הקריפטו Bittrex Global, הפועלת מליכטנשטיין.

הנפקת מטבע דיגיטלי באמצעות בורסת קריפטו נקראת Initial Exchange Offering, ובקיצור IEO. ב-IEO הבורסה משמשת מתווך בין החברה המנפיקה לבין המשקיעים, בניגוד לגיוס ICO - שבו חברה מנפיקה מטבע ישירות למשקיעים. מיזם בלוקטיוי נמצא בבעלות החברה הפרטית הישראלית Alignment Media, שהיא חלק מקבוצת אליינמנט. קבוצה זו נמצאת בבעלות מלאה של סינגולריטים, בראשותם של חוגג ושותפו רקישב.

חוץ משלוש התביעות הקשורות בסטוקס ושתי התביעות הקשורות במובלי, הוגשה השנה נגד חוגג תביעה בהיקף של 50 מיליון דולר בקליפורניה על-ידי יזם האינטרנט הקנדי אדם פרזו, שטען כי נושל מזכויותיו בסטארט-אפ invest.com. תביעה זו, שנחשפה ב"גלובס" באפריל האחרון, נדחתה כעבור חודשיים על-ידי בית המשפט בגין היעדר סמכות שיפוט.

בתגובה לפרסום ב"גלובס" על מחיקתה של התביעה אתמול בבית המשפט המחוזי תל-אביב, מסרו עורכי הדין מירב בר-זיק, טל שפירא וניב וניש, שייצגו בתביעה את ירון שלם, לשעבר סמנכ"ל הכספים של מובלי, כי הם "מברכים על מחיקת התביעה נגד שלם בשלב כה מוקדם. כבר ביום הגשת התביעה התרענו כי לשלם אין כל קשר עם הנטען בתביעה, וכי מדובר בתביעת סרק שתידחה על הסף, וכך אכן היה. למען הסר ספק, יובהר כי התביעה נגד שלם נמחקה על-ידי התובעים, ולא כחלק מהסכם פשרה כלשהו".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.