"אני פועלת במערכת שלא מנוהלת בצורה שיכולה להביא לצדק"

החלומות של אבא של עו"ד ויקי ונטורה דחפו אותה ללמוד ולהצליח. היום היא מייצגת חברות ואנשי עסקים בכירים | 40 המבטיחים מתחת לגיל 40

ויקי ונטורה מעידה שמאז שהיא זוכרת את עצמה ידעה שתלמד משפטים ותהיה עורכת דין. "לא היה לי בכלל ספק בכך שאעבוד כעורכת דין. הייתי ילדה עקשנית, וכחנית ודעתנית, ותמיד זו נראתה לי הדרך הכי טובה לעזור לאנשים לעשות שינוי. להשיג עבורם צדק", היא אומרת.

אישי: בת 32, נשואה + 1, מתגוררת בתל אביב

השכלה: תואר ראשון במשפטים וניהול מאוניברסיטת ת"א

"היום אני מבינה שזה הרבה יותר מורכב מזה", היא אומרת. "אני אומנם מנסה לייצר צדק עבור הלקוחות, אבל אני פועלת בתוך מערכת שלא מנוהלת בצורה שיכולה להביא לצדק. עינוי הדין שנגרם לחשודים ולנאשמים, מביאים לכך שרוב התיקים לא מסתיימים בפסק דין, אלא בהסדר טיעון. אפילו בתביעות אזרחיות התיקים נמשכים שנים וכמות התיקים שנגמרים בפסקי דין היא זעומה. גם בהליך הפלילי וגם באזרחי, הרבה פעמים נאשמים או בעלי דין נאלצים לסיים את ההליך המשפטי גם במחיר של אי עשיית צדק מלא מבחינתם".

"מחדלי חקירה מכאן ועד לונדון"

אחד הלקוחות היותר מוכרים שונטורה מייצגת הוא שי ברס, לשעבר מנכ"ל מע"צ (נתיבי ישראל), שהסתבך בשלוש חקירות שחיתות גדולות שהתנהלו כאן בשנים האחרונות. ברס נחקר בתיק 242, המכונה תיק "ישראל ביתנו", ובהמשך בפרשת השחיתות בחברת נתיבי ישראל (נת"י) (618), שהסתעפה ממנה. הוא נחקר בחשד לקבלת שוחד מחברות שעבדו עם נת"י ובחשד להפרת אמונים בכך שהורה לכפופים לו בנת"י להעסיק את הלוביסט ישראל יהושע. אם לא די בכך, ברס נאשם גם במתן שוחד לקצין המשטרה ערן מלכה באמצעות עו"ד רונאל פישר.

"ליווינו את שי בחקירה ובשימוע בפרשת נתיבי ישראל. הוא נחקר בחשד לשוחד ואנחנו הצלחנו להביא לכך שחשד השוחד הוסר עוד לפני השימוע. אחרי השימוע שבו גליה ואני ייצגנו בפני מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד דן אלדד, הוחלט לסגור את התיק נגד ברס. זה היה הישג גדול מבחינתנו".

במקביל להליך הפלילי נגד ברס, הוגשה תובענה ייצוגיות נגדו ונגד ובכירים נוספים בגין אותם אירועים. "ייצגנו אותו גם שם, והבאנו לדחייה על הסף של הבקשה הייצוגית לאחר ששכנענו כי לא היה קשר סיבתי בין הנזקים לבין ההתנהלות שלו", אומרת ונטורה. "באותו עניין טיפלנו בברס גם בקשר לבקשות לקבלת חומרים בעניינים מנהליים שלוו להליכים האלה ומנענו הגשת עתירה מנהלית נגדו. וכך, עבור אותה פרשה נתנו לברס פתרון כולל ותוצאה אופטימלית".

אבל ברס מסובך, כאמור, גם בפרשת עו"ד רונאל פישר, שם הוא עומד לדין בגין מתן שוחד לערן מלכה באמצעות פישר. ונטורה אומרת ש"שי עוד לא עלה לדוכן העדים ועוד לא התחילה פרשת ההגנה במשפט ואני לא יכולה לדבר על כך".

תיק רונאל פישר נמשך המון זמן. ברס הוא רק אחד מהנאשמים.

"כל החקירה בתיק הזה, שנעשתה על-ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), נעשתה בצורה עקומה. יש שם מחדלי חקירה מכאן ועד לונדון בכל אספקט שהוא. מסמכים נעלמו, מסמך הבנות שקדם להסכם עד המדינה של ערן מלכה נעלם, יש שם אינספור בעיות. כל דיון מתגלה פשלה אחרת".

לכם זה טוב.

"בסוף, עינוי הדין שנגרם פה לברס הוא בלתי מתקבל על הדעת. כתב האישום הוגש לפני ארבע שנים וחצי, במאי 2015, וסוף המשפט עוד לא נראה באופק. העלויות המשפטיות של התיק הזה גדולות. כל העומס בבתי המשפט והתארכות ההליכים מביאים לכך שחשודים מגיעים לפשרות או להסדרי טיעון. היכולת הנפשית של נאשם לעמוד בהליך פלילי כזה כמעט ולא קיימת. נאשמים מגיעים להסדרי טיעון גם כשהם חפים מפשע".

ונטורה מייצגת בימים אלה גם את יהודה ברוך, מנהל בית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל שמואשם בקיום יחסי מין עם מטופלת, מיה ברגר. במאי 2016 התראיינה ברגר לחדשות 2 וסיפרה על היחסים שהיו בינה לבין ברוך, לדבריה, בזמן שהייתה מטופלת שלו ונמצאה במצב נפשי קשה - שלטענתה הוא ניצל.

"אנחנו כופרים בכל המיוחס לברוך בכתב האישום. אנחנו טוענות שברוך לא היה מטפל של המתלוננת וכי התקיימה ביניהם מערכת יחסים אישית, רומנטית ואינטימית", אומרת ונטורה.

איך אפשר להוכיח את זה?

"למשל, הם תכננו לעבור לגור ביחד והוא תכנן לעזוב את הבית. אם לדוגמה הם היו מתחתנים, האם היה מוגש כתב אישום? אני לא חושבת".

"עוד 20 שנה, אולי אהיה שופטת"

ונטורה גדלה בפתח תקווה, שאותה היא מגדירה כ"עיירה מנומנמת שנתקעה בשנות ה-70", כאחות בכורה לחמישה אחים. אביה עלה לארץ בגיל 9 מטורקיה ויש לו עסק מצליח לפרסום ואביזרי שילוט ש"בנה בשתי ידיים". אמה היא תדמנית (מייצרת גזרות לבגדים) ועקרת בית, שעזרה לאב בעסק.

היא מעידה שאביה דחף אותה ואת אחיה ללימודים אקדמיים ולהצלחה בחיים. "לאבא שלי היו חלומות מאוד גדולים, למשל, להיות בתפקיד בכיר בצבא, ואני מרגישה שהוא דחף אותי כדי שאני אצליח במקומות שבהם הוא לא יכול היה להצליח. היו לו קשיי קליטה בארץ וזה מה שדרבן אותו להכניס בנו כל הזמן מוטיבציה להצלחה".

כיום היא מתגוררת בתל אביב, נשואה לאיש העסקים ניל בן דרור, ויש להם פעוט בן שנה בשם רני. את ניל היא הכירה בזמן השירות הצבאי. "הייתי רלש"ית של מח"ט הבקעה דאז, יגאל סלוביק, וניל היה הקשר מח"ט. אנחנו ביחד כבר 13 שנה".

אחרי הצבא ונטורה הלכה להגשים את מה שכאמור ידעה תמיד שתעשה, ונרשמה ללימודי משפטים בתל אביב. את שנה א' היא סיימה כמצטיינת דיקן. במסגרת הלימודים התנדבה בעמותת "לב" ונתנה סיוע משפטי למעוטי יכולת. "שם הבנתי שזה הייעוד שלי - לייצג אנשים ולעזור להם".

ונטורה התמחתה במשרד עורכי הדין של אביגדור (דורי) קלגסבלד, משרד בוטיק מוביל בליטיגציה. עו"ד גליה כהן הייתה אז שותפה של קלגסבלד ואחראית על גיוס המתמחים. "הייתה לי ולגליה שיחה מאוד טובה בראיון הקבלה, והיה ברור לי שהיא הבן אדם שאני רוצה לעבוד איתו, ובאמת התקבלתי". בתקופת ההתמחות עסקה ונטורה, בין היתר, בתיק עלס דוברונסקי, שנתבע על נכסים שרכש בשנת 1983 מנשים צ'יליאניות שהתעוררו ב-2008 וטענו כי הנכסים לא שייכים לו. "זה היה תיק מעניין שבסופו דחה בית המשפט העליון את תביעת הצ'יליאניות".

ב-2014 קלגסבלד הציע לה להישאר לעבוד כעו"ד במשרדו וזאת הייתה הצעה שלדבריה אי אפשר היה לסרב לה. אבל כעבור שנתיים, אחרי שגליה כהן פרשה ממשרד קלגסבלד והקימה משרד עצמאי, היא פנתה אל ונטורה והציעה לה להצטרף. "באותו שלב הרגשתי שאני רוצה לנהל תיקים בצורה יותר עצמאית. דורי נתן לי את ברכת הדרך", היא אומרת. "לי ולגליה יש מערכת יחסים קרובה. אנחנו מבינות זו את זו בלי לדבר. בשנת 2018 הפכתי לשותפה".

בתקופה האחרונה אנחנו עדים למתקפות חריפות על הפרקליטות, בעיקר על רקע תיקי ראש הממשלה נתניהו. כמי שמייצגת חשודים ונאשמים מול הפרקליטות, מה דעתך על הטענה שהפרקליטות "תופרת תיקים"?

"הטענה שהפרקליטות ‘תופרת תיקים' היא מרחיקת לכת. הפרקליטים הם בני אדם ולפעמים יכולה להיות סיטואציה שבן אדם מתבצר בעמדה שלו, לא ממקום של לתפור תיק אלא ממקום של רצון לנצח בהליך שהוא מנהל".

איפה את רואה את עצמך בעוד 10 ו־20 שנה?

"בעוד עשר שנים אני רוצה לעשות את מה שאני עושה היום, אבל יותר טוב. בעוד עשרים שנה, אולי אהיה שופטת".