דוח: ישראל הידרדרה 18 מקומות בדירוג השוויון המגדרי העולמי - למקום 64

את המקומות הראשונים במדד תופסות מדינות סקנדינביה וגם ניקרגואה, שבה יותר ממחצית מהפרלמנט ומהממשלה מורכבים מנשים

סאנה מארין. מונתה לראש ממשלת פינלנד / צילום: רויטרס
סאנה מארין. מונתה לראש ממשלת פינלנד / צילום: רויטרס

ישראל צנחה בחדות במדד השוויון המגדרי שמפרסם הפורום הכלכלי העולמי (WEF), וניצבת נכון להיום במקום ה־64 בלבד בעולם, מתוך 153 מדינות הכלולות בו. ישראל צנחה 18 מקומות לעומת הדירוג בו ניצבה בשנה שעברה בדוח, המשקלל סוגיות כמו פערי שכר, ייצוג נשים בפוליטיקה ועוד. את המקומות הראשונים במדד תופסות מדינות סקנדינביה וגם ניקרגואה, שבה יותר ממחצית מהפרלמנט ומהממשלה מורכבים מנשים.

הדוח, שפורסם היום (ג'), בודק את הנעשה ב־153 מדינות בעולם לפי נתוני השתתפות נשים בכוח העבודה, נגישות לחינוך, נגישות לבריאות וגם אפשרות וקידום ייצוג פוליטי. לדברי עורכי הדוח, השנה הוא גם כולל תת־מדד שבו בדקו עד כמה נשים מועסקות בתחומי עבודה הנחשבים לכאלה הדרושים בעתיד, ולא רק בעבודת כפיים. הדוח קובע כי למרות שיפור מתמשך שנרשם בשנים האחרונות, לפי הקצב הקיים יעברו עוד כ-100 שנה עד ששוויון מגדרי יושג ברחבי העולם.

אחד התחומים בהם מתרכז הדוח הוא הייצוג הפוליטי. הוא קובע כי למרות שזהו התחום שבו נרשם השיפור הרב ביותר, הוא עדיין התחום בו יש את הפערים הגדולים ביותר בין נשים לגברים. הנושא עלה לכותרות בשבוע האחרון בעקבות מינויה של הפוליטיקאית הפינית בת ה־34 סאנה מארין לתפקיד ראש ממשלת פינלנד, כשהיא מובילה קואליציה שבה חמש מנהיגות מפלגות, ארבע מהן מתחת לגיל 40.

לא רק באירופה יש ייצוג נשי שווה בפרלמנט, אלא גם במדינות רבות באמריקה הלטינית. המדינה המובילה את העולם בשיעור המחוקקות בבית הנבחרים היא רואנדה עם 61.3%. בישראל, רק 23% מחברי הכנסת הנוכחית הם נשים.

הדוח גם מתייחס לבעיה המתמשכת של פערי השכר, שקיימים אפילו במדינות סקנדינביה, ולשיעור השתתפות נשים בכוח העבודה, שאינו עולה באופן משמעותי ברחבי העולם, לפי הנתונים. במבט גלובלי, רק 55% מהנשים עובדות, לעומת 78% מהגברים, לפי נתוני הדוח.

בנושא החינוך, ישנן 35 מדינות בהן יש שוויון מגדרי בנגישות לחינוך לנשים ולגברים, ביניהן ישראל. הדוח מציין כי חמש המדינות שרשמו את השיפור הרב ביותר בשנה החולפת הן מקסיקו, אתיופיה, מאלי, אלבניה וספרד. כל המדינות הללו נמצאות מעל ישראל בדירוג העולמי.

ניתוח הנתונים לגבי ישראל מראה כי בעוד היא השיגה כמעט שוויון מגדרי מלא בתחום החינוך, היא ניצבת באמצע הדירוג העולמי בגלל שני גורמים מרכזיים: חוסר ייצוג ומתן כוח פוליטי לנשים - המתבטא במספר נמוך של חברות כנסת, שרות בממשלה ומספר רב יחסית של שנים שבהן ראשי הממשלה היו גברים - ופערי שכר משמעותיים בין נשים לגברים לצד שיעור השתתפות נמוך של נשים בשוק העבודה.

מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים: "אנחנו מידרדרים כי לאף אחד לא אכפת. יותר ויותר מדינות משקיעות בשנים האחרונות משאבים רציניים כדי לצמצם את אי השוויון המגדריים, וישראל פשוט נשארת מאחור. בעשור האחרון פערי השכר בין עובדים ועובדות במשרה מלאה הצטמצמו בארה"ב בשיעור של כ-9%, בבריטניה ב-25%, בשוודיה ב-31%. ובישראל - באחוז אחד בלבד, בושה גדולה".