דוח מחקר: הונאת פונזי של כ-3 מיליארד דולר הפילה את שוק הקריפטו

שער הביטקוין ירד אתמול אל מתחת ל-7,000 דולר, ומחיר מטבע הקריפטו את'ר נפל לשפל של תשעה חודשים • חוקרים מחברת Chainalysis סבורים כי הפושעים מאחורי המיזם הסיני PlusToken הנזילו בימים האחרונים מטבעות קריפטו גנובים במאות מיליוני דולרים

כריית ביטקוין / צילום: Shutterstock
כריית ביטקוין / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית נרשמת בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים מאז תחילת השבוע, עם ירידות בולטות במחיר המטבעות המובילים ביטקוין ואת'ר. שער הביטקוין (BTC) ירד השבוע ב-6% ונע הבוקר (ג') מתחת ל-7,000 דולר - מחירו הנמוך ביותר בשלושת השבועות האחרונים. שער האת'ר (ETH), המטבע השני בשווי השוק שלו אחרי ביטקוין, נפל ב-10% בשבוע האחרון ונע סביב 133 דולר - שפל של תשעה חודשים למטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום. מחיריהם של שני המטבעות המובילים בשוק נמוכים כעת ביותר מ-30% משהיו לפני שלושה חודשים, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

על-פי דוח שפורסם ביום שני על-ידי חברת Chainalysis, המתמחה במחקר בשוק הקריפטו, במגמה השלילית בשוק מילאה תפקיד מרכזי הקבוצה המעורבת בהונאת PlusToken. הדוח של צ'יינלייזיס חשף כי 20 אלף ביטקוין בשווי של 137 מיליון דולר ו-790 אלף את'ר בשווי של כ-102 מיליון דולר נשלטים על-ידי אותה קבוצה. כמו כן, הדוח מונה עשרות אלפי העברות של אותם מטבעות קריפטו, שבוצעו על-ידי חברי הקבוצה, לעשרות אלפי כתובות ברשת.

מיזם סיני שהתחזה לפרויקט בלוקצ'יין

הונאת PlusToken, שגרמה למשקיעים בעולם הפסדים המוערכים ב-2.9 מיליארד דולר, נחשבת לאחת מהונאות הפונזי הגדולות אי-פעם הקשורות לשוק הקריפטו. פלוס-טוקן, מיזם שהוקם בסין, התחזה לפלטפורמת בלוקצ'יין המציעה ארנקים למטבעות קריפטוגרפיים, והבטיח תגמולים נאים למשתמשים שישמרו באותם ארנקים את המטבעות שלהם. בפועל, המיזם שימש לגניבת מטבעות קריפטו בשווי מיליארדי דולרים מידי המשתמשים שהפקידו את מטבעותיהם בארנקי פלוס-טוקן.

מוקדם יותר השנה נעצרו והוסגרו לידי המשטרה הסינית שישה אנשים החשודים בקשר למזימה של פלוס-טוקן ברפובליקת ונואטו, מדינת איים קטנה בדרום מערב האוקיינוס השקט. עם זאת, אנליסטים רבים המתמחים בשוק הקריפטו הצביעו על כך שהמיזם הסיני ממשיך להונות משקיעים, ורמזו כי כמה מהמעורבים בהונאה עדיין לא נעצרו.

"אנו סבורים כי ייתכן שהפושעים מאחורי הונאת הפונזי של פלוס-טוקן הניעו את הירידה במחיר הביטקוין, כשהנזילו את מטבעות הקריפטו שגנבו באמצעות ברוקרים במסחר מעבר לדלפק (OTC)", נמסר בהודעתה של צ'יינלייזיס עם פרסום הדוח.

במבט על כלל שוק הקריפטו, המונה קרוב ל-5,000 סוגי מטבעות דיגיטליים, השוק איבד בשבוע האחרון 6% משוויו וירד לכ-187 מיליארד דולר היום, לפי נתוני CoinMarketCap. ביטקוין ממשיך להחזיק בנתח עיקרי של כ-67% משוויו הכולל של השוק.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.

האם ממציא הביטקוין יהיה איש העשור בעולם? הצביעו והשפיעו על בחירת הגולשים