גיימינג | פיצ'ר

"פעם, בשביל גיימינג היה צריך לשבת בחדר שעות. היום מספיק טלפון בכיס"

חברת המשחקים SciPlay עם השורשים הישראליים עברה כמה גלגולים עד למצבה הנוכחי • היום, כשחלק גדול מפעילותה בארץ, מדבר המנכ"ל ג'וש ווילסון על האתגרים לאחר ההנפקה בנאסד"ק ולאן פני תחום המשחקים: "הטלוויזיה תהיה הפלטפורמה הבאה, וגם המובייל לא ילך לשום מקום"

ג'וש ווילסון, מנכ"ל סייפליי / צילום: שלומי יוסף
ג'וש ווילסון, מנכ"ל סייפליי / צילום: שלומי יוסף

ב-2014 נרכש סטארט-אפ ישראלי מתחום הגיימינג, DragonPlay, על ידי Bally, חברה אמריקאית ותיקה, בתמורה ל-100 מיליון דולר. זמן קצר לאחר מכן, נרכשה Bally בעצמה בעסקת ענק של 5.1 מיליארד דולר על-ידי Scientific Games, והסטארט-אפ הישראלי הפך לחלק מ-Scientific Games. גלגול נוסף של החברה הגיע לפני מספר חודשים: Scientific Games החליטה לפצל את הפעילות הדיגיטלית שלה לחברה עצמאית, שתצא להנפקה בנאסד"ק - וכך הוקמה חברת SciPlay. כיום, סייפליי מעסיקה כ-150 עובדים בישראל מתוך כ-500 עובדיה ומישראל יוצאים 3 מתוך 7 משחקים שהיא מפתחת. מנכ"ל סייפליי, ג'וש ווילסון (43), מעיד על עצמו כמי שנמצא מחצית מזמנו בישראל: "אני שוכר דירת airbnb בת"א, יש לי מכון כושר שאני הולך אליו באופן קבוע, ואני מרגיש פה בבית", הוא אומר.

סייפליי מפתחת ומשווקת משחקים, בעיקר למובייל, כשהיא מתמקדת בתחום ה-Social Casino Games - כלומר, משחקי קזינו שבהם לא משחקים על כסף אמיתי (מכונות מזל, בינגו וכו') החברה הונפקה בנאסד"ק בחודש מאי, אך עד כה לא סיפקה הרבה נחת למשקיעים בה. שווי השוק שלה הוא  1.6 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 21% מההנפקה.

"הלקוח הממוצע - אישה בת 45"

ווילסון החל את הקריירה שלו בתעשיית הגיימינג ב-2001, כשהצטרף ל-Phantom EFX, שפיתחה משחקי קזינו. עשור לאחר מכן הם נרכשו על-ידי Scientific Games, שמיזגה אותם ואת דרגונפליי הישראלית. ווילסון כיהן כמנהל התפעול ב-Scientific Games עד לפיצול.

כמי שנמצא בתעשייה כמעט 20 שנה, מה היו השינויים הבולטים בה?

"התעשייה השתנתה משמעותית בשנים האלה. כשהתחלתי, עבדנו עם דיסקים, שנמכרו בוולמארט או טרגט. למשחק הייתה התחלה וסוף. סביב 2010, פייסבוק הגיעה ובין-לילה הכל הפך לדיגיטלי. אחרי כשנתיים, היה מעבר למובייל, וזה שוב שינה את כל העולם כי עלה הצורך להתאים את המשחקים למכשיר יותר קטן. באותה תקופה החיבור הסלולרי השתפר, לדור שלישי, רביעי והיום לחמישי , כשהיום הדגש הוא על מהירות. ומי יודע מה יהיה השלב הבא, אולי נשחק באמצעות השעון החכם. אני לא חושב שמישהו יודע, אבל צריך להיות מוכנים לשינוי".

מן הסתם אתם מנסים להעריך מה יהיה השלב הבא ולהיערך אליו.

"אני חושב שבסופו של דבר הטלוויזיה תהיה הפלטפורמה הבאה, כי היום כולם קונים טלוויזיות חכמות. במקביל, המובייל לא ילך לשום מקום. כל אחד קשור לטלפון הנייד שלו, ואפשר לשחק בו איפה ומתי שרוצים. פעם, בשביל גיימינג היה צריך לשבת בחדר שעות. היום, באמצע יום עבודה יש לך כמה דקות, אתה מוציא את הטלפון ומשחק".

מי הלקוח הממוצע שלכם?

"אישה בת 45. זה נכון לכל casual game (משחקים שמיועדים לקהל הרחב, כמו לדוגמה סוליטייר או קנדי קראש, בניגוד למשחקי נישה, ש.ח.ו). לדעתי, הסיבה לכך היא שנשים יכולות להתכוונן על משהו, לעשות אותו ולשים בצד. לכן זה סופר-חשוב שנהיה חברה מגוונת, משום שאני לא מכין משחק לעצמי, אלא למישהו אחר שאני צריך להבין מה הוא רוצה. תעשיית משחקי הווידאו תמיד נשלטה על-ידי גברים, ובשנים האחרונות זה השתנה. אצלנו יש היום 30% נשים".

אנליסטים צופים שסייפליי תסיים את 2019 עם הכנסות של 473 מיליון דולר. בשלושת הרבעונים הראשונים ההכנסות היו 353 מיליון דולר והרווח הנקי 64.9 מיליון דולר (הרווח המיוחס לסייפליי היה 28 מיליון דולר). כיום, כ-90% מההכנסות מגיעות מארה"ב, אך לדבריו החברה רואה הזדמנות גדולה בהתרחבות גלובלית ועובדת על פתרון בעיה טכנית שקשורה לנושא. רוב הכנסות החברה הן מהמובייל, וחלקן הקטן יותר מהווב. ווילסון מדגיש שכחברה עצמאית, סייפליי יותר אגרסיבית בחיפוש הזדמנויות רכישה וצמיחה אורגנית: "הכיוון הוא לצמוח - אין סיבה שלא נהיה חברה של מיליארד דולר הכנסות תוך 3 שנים". המתחרות המרכזיות של סייפליי הן פלייטיקה מישראל, זינגה, אריסטוקרט ו-DoubleU.

"החדשות הטובות הן שיש לנו הרבה עו"ד"

בהנפקה הראשונית בחודש מאי גייסה סייפליי 352 מיליון דולר לפי מחיר של 16 דולר למניה, שהיה הרף העליון של המחיר המבוקש בהנפקה. פחות מחצי שנה אחרי ההנפקה המניה צנחה לשפל של כ-9 דולר, אך מאז החלה להתאושש וכיום היא נסחרת במחיר של 12.8 דולר.

איך היחסים עם המשקיעים?

"מצוינים. Scientific Games היא עדיין המשקיעה הגדולה ביותר, ו-5 גופים גדולים מחזיקים במה שנשאר. חוץ מבדוחות הרבעוניים, המשקיעים די שקטים, וכל עוד אנחנו עובדים היטב הם מרוצים".

לסייפליי יש שני סוגי מניות, באופן שמאפשר ל-Scientific Games יתרון על המשקיעים האחרים בזכויות ההצבעה. היא מחזיקה ב-82% מהון המניות של סייפליי, אך בכ-97% מזכויות ההצבעה בה. "זה לא משפיע עלינו כלל", אומר ווילסון. "הם בעלי המניות הגדולים וחלק מהדירקטוריון, אבל אנחנו מנהלים את החברה באופן עצמאי. ההשפעה המשמעותית היחידה היא בכך שאין float (מניות שניתן לסחור בהן). לכן קשה למשקיע להגיד 'אני אקנה ב-50 מיליון דולר', כי אין. מבחוץ, זה נראה כמו החסם המרכזי. מצד שני, Scientific Games רואים בנו חברה שתמשיך לצמוח, אז למה שימכרו מניות?".

יש משקיעים שוויתרו על השתתפות בהנפקה בגלל מבנה ההחזקות?

"היו חברות השקעה שלפי הכללים שלהן לא יכלו להשקיע בנו, כי יש לנו בעל מניות שמחזיק מעל 95%. אבל ממילא היו ביקושי יתר בהנפקה, כך שלא הייתה בעיה".

איך אתה מסביר את התשואה השלילית מההנפקה?

"בתזמון לא טוב, אחרי ההנפקה הייתה לנו בעיה טכנולוגית שפגעה בלקוחות שלנו והפסדנו חלק מהלקוחות שלנו. זה היה רכיב של גורם חיצוני שפגע במהירות והקשה על המשתמשים לשחק. כל לקוח שהפסדנו זה נכס שהפסדנו, ולכן התחזיות המקוריות שלנו הופחתו. מאז, היה לנו רבעון טוב והמניה התחילה לעלות".

מי שנכנס לעמוד המניה ב-yahoo finance, רואה הודעות של משרדי עורכי דין שחוקרים האם החברה מסרה דיווחים כוזבים.

"החדשות הטובות הן שיש לנו הרבה עורכי דין. אני לא יוכל לומר הרבה בנושא, אבל זה לא בלתי שכיח אחרי הנפקות - עורכי דין מחפשים משקיעים ואומרים להם 'נתבע אם תבואו'. ציפינו לזה, ואנחנו עושים מה שאנחנו יכולים להגן על החברה".

אמנם רוב הכסף שגויס יועד לתשלומים שנוגעים לפיצול מהחברה-האם, אך חלקו זרם לקופת סייפליי, שבסוף הרבעון השלישי היו בה 81.3 מיליון דולר במזומן. לשאלה האם מתוכננות רכישות, ואם כן - האם בישראל - משיב ווילסון בחיוב. "אנחנו מאוד פעילים בישראל, ורוצים להתרחב משוק ה-Social Casino לשוק ה-Casual Market, שגודלו נאמד ב-85 מיליארד דולר. אנחנו מחפשים חברה שבנתה משחק טוב אבל חסר לה משהו ל-scale. אנחנו מחפשים גם בישראל, וגם ברחבי העולם. משחקים צצים בכל מיני מקומות מוזרים".

על הפעילות הקיימת בישראל והעובדים של סייפליי בארץ יש לו הרבה מילים טובות. "הגישה, האתיקה, הרצון לנצח ולפתור בעיות, זה משהו שלא ראיתי בשום מקום בעולם", הוא מהלל. "התרבות משפחתית ויש דאגה אחד להצלחת השני. בשנתיים האחרונות הכפלנו את הפעילות כאן ויש לנו מחויבות לצמוח בישראל". 

מי יהיו אנשי העשור בעולם? הצביעו והשפיעו על בחירת הגולשים