רגע לפני טקס הכניסה לתפקיד: בג"ץ מעכב את מינוי אורלי בן-ארי למ"מ פרקליט המדינה

(עדכון) - התנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר לבג"ץ נגד המינוי, בטענה כי קיים חשש כבד שהחלטת שר המשפטים אמיר אוחנה מונעת משיקולים זרים • לטענת התנועה, "השיקולים בבסיס ההחלטה עניינם החלשת גורמים במערכת אכיפת שלטון החוק הקשורים לתיקי נתניהו"

שר המשפטים אמיר אוחנה ומ"מ פרקליט המדינה הנכנסת, עו"ד אורלי בן-ארי גינזברג / צילום: דוברות משרד המשפטים
שר המשפטים אמיר אוחנה ומ"מ פרקליט המדינה הנכנסת, עו"ד אורלי בן-ארי גינזברג / צילום: דוברות משרד המשפטים

בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון, בג"ץ הקפיא הבוקר (ד') את מינויה של עו"ד אורלי בן-ארי גינזברג לתפקיד ממלאת-מקום פרקליט המדינה. זאת, רגע לפני טקס הכניסה לתפקיד שאמור היה להיערך היום. 

לפי הודעת בג"ץ, "ניתן בזה צו ארצי המעכב את מינוי המשיבה 4 (בן-ארי) כממלאת-מקום פרקליט המדינה והשהיית כניסתה לתפקיד". 

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "התנועה מברכת על ההחלטה החשובה של בית המשפט ונערכת למאבק המשפטי. אנו קוראים לשר אוחנה למשוך ידיו ממינוי זה ולחסוך את ההליך המשפטי". 

"שיקולים זרים" 

ההחלטה ניתנה, כאמור, לאחר שהתנועה לאיכות השלטון עתרה הבוקר לבג"ץ נגד מינוי המשנה לפרקליטת מחוז מרכז, עו"ד אורלי בן-ארי גינזברג, לתפקיד ממלאת-מקום פרקליט המדינה. לטענת התנועה, קיים חשש כבד שמדובר במינוי המונע משיקולים זרים של שר המשפטים אמיר אוחנה.

בעתירה נכתב כי קיים חשש כבד כי המינוי של עו"ד בן-ארי גינזברג לתפקיד ממלאת-מקום פרקליט המדינה הוא חסר סבירות קיצוני ומונע כולו משיקולים זרים, מחוסר ניקיון-כפיים ומחוסר תום-לב. לטענת התנועה, השיקולים בבסיס ההחלטה עניינם החלשת שומרי הסף וגורמים במערכת אכיפת שלטון החוק הנוגעים וקשורים לתיקי החקירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

התנועה הגישה בנוסף בקשה למתן צווי ביניים וצווים ארעיים על-מנת למנוע את כניסתה של עו"ד בן-ארי גינזברג לתפקיד.

נציין כי היום בשעה 11:00 צפוי להתקיים טקס החלפת פרקליט המדינה, וכעת ניצב סימן שאלה גדול האם בן-ארי תזכה לקבל את התפקיד, או שמא יוצא צו ביניים המקפיא את מינויה.

כזכור, הן היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, והן נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ', התנגדו למינוי. לטענת מנדלבליט, מדובר במינוי לא סביר באופן קיצוני, שהוא אינו יכול להגן עליו. 

"עשו סיבוב על הגב של בן-ארי"

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד ד"ר אליעד שרגא, מסר היום: "השר אוחנה עשה מהלך חמור ביותר. באמצע הליך משפטי שמנוהל על-ידי הפרקליטות נגד הנאשם נתניהו - מי שמינה את השר אוחנה לתפקידו ושלח אותו לצורך המאוד מסוים וספציפי הזה, קרי לבצע חיסול ממוקד של משרד פרקליט המדינה - אוחנה ממנה אדם שאין לו את הכישורים הנדרשים לביצוע אותו תפקיד.

"אי-אפשר למנות סגן פרקליט מחוז לפרקליט מדינה, כמו שאי-אפשר למנות מח"ט לרמטכ"ל, בטח לא באמצע מלחמה. ברור שכל זה נעשה בכוונת מכוון, בכדי שבג"ץ יפסול את המינוי, כך שגם לאוחנה, גם לנתניהו וגם לצאן מרעיתם יהיה הרבה חומר בעירה נגד המערכת המשפטית לקראת הבחירות.

"לצערי הרב, בסיפור הזה ניצלו את הגברת בן-ארי, עשו על הגב שלה 'סיבוב', ואחרי שבית המשפט העליון יפסול את המינוי הזה - הם יזרקו אותה לכלבים". 

בתוך כך, השופט נעם סולברג פסל את עצמו מלדון בעתירה בעניין מינוי אורלי בן-ארי לתפקיד ממלאת-מקום פרקליט המדינה. לדברי סולברג, הוא נמצא בקשרים חברתיים עם עו"ד שלמה למברגר, שהיה מועמד גם הוא לתפקיד. התיק הועבר לשופט מני מזוז.  

"לא עניין אישי"

בעקבות הוצאת הצו על-ידי בג"ץ, טקס חילופי פרקליט המדינה הפך לטקס פרידה מפרקליט המדינה היוצא, עו"ד שי ניצן.

שר המשפטים אוחנה, שנשא דברים בטקס, הביע תסכול על החלטת בג"ץ ואמר כי "חבל לי שלא תוכלו לשמוע היום את דבריה של עו"ד בן-ארי גינזברג, בנסיבות מצערות".

שר המשפטים הוסיף כי "הזמנים הם זמנים מורכבים ורגישים למערכת המשפט ולפרקליטות, וזה כמעט מתבקש לקחת את האירוע ולהפוך אותו לזירת התגוששות. לא היום. יש כאן חברים ומשפחה. מבחינתי זה יישמר אירוע ממלכתי". 

שר המשפטים אמיר אוחנה בטקס הפרידה מפרקליט המדינה היוצא שי ניצן / צילום: רפי קוץ
 שר המשפטים אמיר אוחנה בטקס הפרידה מפרקליט המדינה היוצא שי ניצן / צילום: רפי קוץ

אחרי שאוחנה סיים לדבר, עלה אל הפודיום היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, והתקבל במחיאות כפיים סוערות על-ידי הנוכחים בטקס.

היועמ"ש אמר כי הוא "לא מעוניין להתנגח עם אף אחד, בטח לא עם שר המשפטים, שאני מאוד מכבד אותו". לדברי מנדלבליט, "גם השר וגם אני השקענו מאמצים רבים, קיימנו שיח מכבד וענייני, במהלכו הצעתי מספר מועמדים. לצערי העניין הזה לא הסתייע. אני אומר את זה בצער אמיתי, כי התפקיד של ממלא-מקום פרקליט המדינה לא אמור להיות חלילה זירה למאבק בין שר ליועמ"ש. לא מדובר בעניין אישי". 

היועמ"ש אביחי מנדלבליט מטקס הפרידה מפרקליט המדינה היוצא שי ניצן / צילום: רפי קוץ
 היועמ"ש אביחי מנדלבליט מטקס הפרידה מפרקליט המדינה היוצא שי ניצן / צילום: רפי קוץ

מנדלבליט בירך את עו"ד שי ניצן ואת בני משפחתו והצהיר כי המתקפות האחרונות עליו ועל ניצן לא יסיטו אותו ואת הפרקליטות מדרכם. "בתקופה האחרונה מצאנו את עצמנו לא פעם תחת התקפות לא ענייניות שונות. שי ניצן היה נתון להכפשות חסרות ביסוס, ולאחרונה גם הוצמדה לו אבטחה. מובן מאליו שההתקפות האלה לא הסיטו אף אחד ולא יסיטו אותנו מדרכנו. בוודאי שהן לא גרמו ולא יגרמו לכך שנוותר על גישתנו המערכתית, שמהווה חלק בלתי נפרד מתפיסת העולם שלנו. פרקליטות המדינה תמשיך להיות גוף עצמאי וא-פוליטי". 

אמיר אוחנה ואורלי בן-ארי גינזברג בטקס הפרידה מפרקליט המדינה שי ניצן / צילום: רפי קוץ
 אמיר אוחנה ואורלי בן-ארי גינזברג בטקס הפרידה מפרקליט המדינה שי ניצן / צילום: רפי קוץ

אנשי העשור של ישראל - הצביעו והשפיעו על בחירת הגולשים