אחרי ארבע שנים: מנכ"ל מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח אסף רפפורט עוזב את החברה להקמת סטארט-אפ חדש

רפפורט עוזב את תפקידו כמנכ"ל מיקרוסופט ישראל מו"פ והודיע כי הוא מתכנן להקים סטארט–אפ חדש • עזיבתו מגיעה לאחר כהונה קצרה אך מתוקשרת, שבה גדלה המעורבות החברתית של מרכז הפיתוח המקומי • "היה לי חשוב להעלות את המודעות במגזר העסקי", כתב בפוסט שפרסם

אסף רפפורט, מנכ"ל מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח, הודיע על עזיבתו את התפקיד לאחר שנתיים בלבד, וארבע שנים בחברה. רפפורט הודיע על כוונתו לעזוב בתוך חודש לטובת הקמת סטארט-אפ חדש. עוד לא ידוע מי יחליף את רפפורט בתפקידו. העזיבה הפתיעה רבים בתעשייה, אך מנגד, אנשים שמכירים את רפפורט ציינו כי העזיבה והרצון להקים סטארט-אפ חדש אינם מפתיעים. עוד הוסיפו כי הוא הגיע להישגים יפים בשנותיו בחברה וחלקם העריכו כי הסיבה לעזיבתו היא העובדה כי מדובר בתפקיד שוחק.

העזיבה של רפפורט מצטרפת גם לעזיבה של שלי לנצמן, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל, שהובילה את הזרוע העסקית של החברה וסיימה את תפקידה בחודש מאי האחרון. לנצמן הוחלפה על ידי רונית אטד.

רפפורט עבד במיקרוסופט מאז שהחברה רכשה את אדאלום, סטארט-אפ שניהל והיה אחד ממייסדיו, תמורת 320 מיליון דולר. על בסיס הסטארט-אפ הקימה מיקרוסופט חטיבת אבטחה בענן בניהולו של רפפורט. בינואר 2018 הודיעה מיקרוסופט על מינויו של רפפורט, אז בן 34 בלבד, למנכ"ל המו"פ של החברה בישראל, ובמקביל הוא המשיך לנהל את חטיבת אבטחת הענן. רפפורט החליף בתפקיד את יורם יעקובי, שפרש לאחר כהונה של 20 שנה. מינויו של רפפורט היה מפתיע, במיוחד בגלל הזמן הקצר שלו בחברה והניסיון הניהולי המצומצם שלו.

בפוסט שפרסם רפפורט בפייסבוק ובו הודיע על העזיבה הוא ציין כי "המרכז בישראל גדל בלמעלה מ-50% בשנתיים האלו, מאות עובדים חדשים הצטרפו, פתחנו משרדים בתל אביב והפכנו את נצרת למרכז פיתוח פעיל. שמנו דגש על אבטחה, בינה מלאכותית וביג דאטה, וכך הובלנו את מרכז הפיתוח בישראל להיות לא רק מרכז הפיתוח החדשני ביותר, אלא גם המקום הכי טוב לעבוד בו בישראל.

"קבוצות הסקיוריטי שלנו מובילות ביזנס שחצה כבר מזמן היקף פעילות של יותר ממיליארד דולר עם מוצרים המגנים על יותר מ-100 מיליון משתמשים בעולם".

מחאת הנשים והעסקה ישירה של עובדי קבלן

אחד השינויים הבולטים שהוביל רפפורט במיקרוסופט היה בנראות הציבורית ובמעורבות החברתית שלה. ביולי 2018 הצהירה מיקרוסופט כי תעניק 60 אלף שקל לכל עובד שלה שיתחיל בהליך פונדקאות, ובכך תשווה את התנאים לזוגות סטרייטים שמקבלים תקצוב דומה מהמדינה. מיקרוסופט משכה אחריה חברות הייטק רבות שתמכו במחאה. חמישה חודשים לאחר מכן, החלה מחאה נגד אלימות כלפי נשים. מיקרוסופט פרסמה סרטון מחאה שבו הופיעו נשים מובילות בתעשיית ההייטק. פעולה נוספת שביצע רפפורט לפני כחצי שנה הייתה העברה של עובדי קבלן להעסקה ישירה.

"בתקופה זו היה לי חשוב להעלות את המודעות במגזר העסקי בכלל, ובהייטק בפרט, לצורכיהם של עובדים מקהילות שונות", ציין רפפורט בפוסט. "הייתה לי זכות גדולה להכיר ולעבוד עם אנשים מדהימים במיקרוסופט. חוויית הלמידה שלי בחברה היתה מעבר לכל מה שציפיתי ועל זה אני אסיר תודה לכל אחת ואחד מעובדי החברה".

ביולי האחרון אמר רפפורט בראיון ל"רוד שואו", פודקאסט ההייטק של "גלובס", כי "הראייה שלי ושל מיקרוסופט בעולם בכלל זה שעם הכוח של חברה גדולה יש אחריות מאוד גדולה. מיקרוסופט משתתפת בהרבה מאבקים שקשורים לערכים שלה בארה"ב. החיבור בישראל קריטי כי זה חשוב לערכים, אבל יותר מזה כי זה קשור לעובדים שלנו. אנחנו מדברים הרבה על בועת ההייטק והניתוק אבל אנחנו חלק מהחברה בה אנחנו נמצאים. חשוב לנו להתחבר לקהילה, לקחת חלק באג'נדה ובערכים ולנסות אפילו להשפיע ולהצליח לשנות.

"קשה למצוא קונצנזוס במדינה כמו שלנו, אבל המטרה שלנו היא לא לחפש קונצנזוס ולא להשתתף בכל המחאות. כל הפעילויות שלנו - ולדעתי זה המצפן הטוב ביותר - לא צמחו מישיבת הנהלה שבה ישבנו והצבענו אם מחאה היא לגיטימית או לא. אלו דברים שצמחו מלמטה - תשוקה של העובדים שלנו לקחת חלק בפעילויות ולרתום ציבור שלם. כמו בפיתוח טכנולוגיות, שגם שם דברים צומחים מלמטה. כל אחת מהפעילויות התחילה ממקום אחר. מחאת הנשים, למשל, החלה משתי עובדות שפנו אליי לאחר הרצאה שערכתי בפני החברה. הן רתמו אחריהן חברה שלמה", אמר רפפורט.

המשמעות עלולה להיות שאוכלוסיות שלא מיוצגות במיקרוסופט לא יהיו במוקד מחאה של החברה, כמו למשל המחאה של קהילת יוצאי אתיופיה. על כך אמר רפפורט בראיון כי "יש המון מחאות ועוד יהיו הרבה מחאות מוצדקות שלא נהיה חלק מהן. יש לנו גם את מגבלות הכוח שלנו. אחד הדברים שחשובים לנו זה הנושא של גיוון ולהיות פתוחים לאוכלוסיות שונות. זה חלק מהדברים שאנחנו מתעסקים בהם".

"חשבתי שאעזוב אחרי שנתיים אך התאהבתי"

רפפורט גדל בתל אביב. הוא בוגר תוכנית תלפיות ובעל תואר שני במדעי המחשב מהטכניון. הוא שירת ביחידת 8200 של חיל המודיעין ועבד בחברת הייעוץ מקינזי באוסטרליה, לפני שהקים את חברת אדאלום ב-2012 עם עמי לוטבאק ורועי רזניק, אותם הכיר במהלך שירותו הצבאי. אדאלום פיתחה מערכת לניטור ואבטחה של שימושים ארגוניים בתוכנות מקוונות, המכונה מתווך גישה מאובטחת לענן (CASB). מדובר במעין שכבה שעוטפת את האפליקציה והמידע הארגוני שיושבים בחוות שרתים מרוחקת או בענן, ומתווכת את הגישה אליהם כך שהיא עוברת דרך מנגנון השליטה והבקרה של החברה.

עם רכישת אדאלום התחייב רפפורט לעבוד במיקרוסופט כשנתיים, אך לבסוף החליט להישאר בחברה תקופה ארוכה יותר. "אחרי שהעסקה דלפה לתקשורת שאלתי את העובדים מי פה חשב אי פעם להתראיין למיקרוסופט. אף אחד לא הרים יד ואמרתי לעצמי - ‘OMG, מה עשיתי?'", סיפר רפפורט באותו ראיון. "התחייבתי להיות שנתיים במיקרוסופט, וביום הראשון הפכתי את שעון החול לזמן שבו אעבור להקים את הסטארט-אפ הבא. זה לא קרה - הייתה התאהבות מהירה. אמרו לי להמשיך לעשות מה שאני עושה, ושלא קנו אותי כדי ללמד אותי אלא כדי שאני אלמד אותם.

"בפגישה הראשונה עם המנכ"ל סאטיה נאדלה, חודש לאחר הרכישה, הוא אמר לי: ‘אני כאן כדי להציב תנאים, ואתה כאן כדי לשבור אותם'. זאת רוח העצמה מדהימה. זה מעורר אותך, כיזם. חשבת שתיכנס לחברה כמו מיקרוסופט ו'תתפייד', ואז אומרים לך הפוך. קח את מה שיש בחברה ותעוף הרבה יותר גבוה. יש פחד ומגבלות כוח אפילו בצד החברתי, אבל האפשרות לעשות, לטעות, לקום ולעשות משהו נכון וגדול יותר מאפשרת לנו לצמוח".

אולם, באותו ראיון ביולי רפפורט גם סיפק רמז עבה לגבי התוכניות העתידיות שלו: " יש משהו קסום בסטארט-אפ קטן, במלחמה על החיים, בלהיות האנדרדוג. אני חושב שאולי זה נוסטלגיה, כמו שאני מתגעגע לטירונות - ושזה בעצם היה יותר קשה".

האופי שאנחנו מצליחים לשמר, לתת את החופש, לרוץ קדימה - זה מתחבר גם לעשייה החברתית שלנו. השינוי התרבותי מאוד גדול - מחברה שיודעת הכול לחברה שלומדת הכול. החברה עשתה הימורים בגלל שינויי תרבות, ומדהים לראות איך זה משפיע על עסקים ואיך החברה גדלה", הוא אמר על עבודתו במיקרוסופט תחת המנכ"ל סאטיה נדלה.