הפגנה נגד האוצר: לאוטובוסים אין כסף לדלק

הבוקר יצאו שתי שיירות מחאה בנות 50 אוטובוסים כל אחת, של כלל חברות התחבורה הציבורית הפרטיות וחברת דן, לכיוון קריית הממשלה בירושלים, במחאה על החלטת החשב הכללי באוצר שלא להעביר תקציבים הנדרשים לדלק ולהפעלת התחבורה הציבורית

מחאת האוטובוסים / צילום: שני אשכנזי, גלובס
מחאת האוטובוסים / צילום: שני אשכנזי, גלובס

הבוקר (ד') יצאו שתי שיירות מחאה בנות 50 אוטובוסים כל אחת, של כלל חברות התחבורה הציבורית הפרטיות וחברת דן לכיוון קריית הממשלה בירושלים ומחלף השלום בתל אביב, במחאה על החלטת החשב הכללי באוצר שלא להעביר תקציבים הנדרשים לדלק ולהפעלת התחבורה הציבורית.

השיירות יצרו פקקים ועומסי תנועה משמעותיים לנהגים בדרך. המחאה נוצרה בעקבות עדכון החשב הכללי, ביום חמישי האחרון, 12.12.19, לחברות התחבורה הציבורית כי הן לא יקבלו את כלל התשלומים שאמורות לצורך הפעלת שירותי התחבורה הציבורית.

לדברי החברות, ההחלטה התקבלה על ידי החשב הכללי ללא התראה מראש, ומציבה את החברות בבעיה מהותית הפוגמת ביכולתן להמשיך להפעיל את התחבורה הציבורית כסדרה. ההחלטה גוררת את החברות לבעיה תזרימית ותקציבית חמורה ובהעדר הכסף הודיעו כי כלל התשלומים לספקיהן הוקפאו וכי לא יהיה ביכולתן לשלם את שכר המועסקים והנהגים. עקב עצירת התשלומים לספקים הובהר לחלק מהחברות כי אספקת הדלק תיעצר בימים הקרובים, וחברות קווים ואפיקים כבר הודיעו השבוע לממשלה, בהודעות רשמיות, כי אם עד סוף השבוע לא יועברו התקציבים , הן תאלצנה להשבית את פעילות התחבורה הציבורית במלואה.

מפורום חברות התחבורה הציבורית נמסר כי "לצערנו, משרד האוצר בוחר להפקיר את אחד השירותים החשובים ביותר במדינה בצורה שעלולה להוביל למשבר תחבורתי מהחמורים שידענו עד היום. נדרש למצוא פתרון מידי וארוך טווח לטובת משתמשי התחבורה הציבורית והנהגים".

תגובת משרד האוצר: "על שולחן ועדת הכספים מונחות פניות תקציביות בהיקף של מיליארדי שקלים, עבור פעולות שונות וחיוניות של הממשלה. דיון הוועדה שנקבע במטרה לדון בפניות בוטל, וכרגע לא פורסם בלוז הוועדה מתי, אם בכלל, היא צפויה להתכנס ולדון בהן".