בנק ישראל: מחירי הדירות עולים, אבל השכר עולה יותר מהר

כותבי הדוח מציינים כי נכון לאוגוסט עמד שיעור העלייה השנתי של מחירי הדירות על 1.9%, אך "בהסתכלות ארוכת טווח יותר, מחירי הדירות לא עלו בשנתיים האחרונות"

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, גלובס
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, גלובס

מחירי הדירות חזרו לעלות, אך היחס בין מחיר הדירה לשכר נמצא בירידה - כך עולה מדוח היציבות הפיננסית החצי שנתי שמפרסם היום (ד') בנק ישראל. כותבי הדוח מציינים כי נכון לאוגוסט עמד שיעור העלייה השנתי של מחירי הדירות על 1.9%, אך "בהסתכלות ארוכת טווח יותר, מחירי הדירות לא עלו בשנתיים האחרונות". השכר לעומת עלה בקצב שנתי של 2.5% נכון לאוגוסט, כך שבשורה התחתונה היכולת לרכוש דירות גדלה בשנתיים האחרונות.

דוח היציבות הפיננסית נועד להעריך את רמת הסיכונים ליציבות המשק מצד שוק הנכסים, שוק האשראי, הנזילות והסביבה הכלכלית הגלובלית. מהעדכון שפורסם היום עולה כי לא חל שינוי ברמת הסיכון באף אחד מהערוצים וכי הסיכון הגבוה ביותר, ברמה בינונית גבוהה נשקף למשל משוק האשראי. מדובר בחדשות טובות מבחינת בנק ישראל על-רקע קריאות להעלות את הריבית מחשש שריבית נמוכה תוביל ליצירת בועות במחירי הנכסים שיסכנו את יציבות המשק.

השכר עלה יותר ממחירי הדירות
 השכר עלה יותר ממחירי הדירות

בהקשר זה מציינים בבנק ישראל כי האשראי לדיור ממשיך לגדול, תוך שהמערכת הבנקאית חשופה בשיעור ניכר לאשראי (משוק הדיור ע"ב). שיעור הגידול השנתי באשראי לדיור עומד על 6.6% ומועמד בשלב זה כמעט במלואו על ידי המערכת הבנקאית. בבנק ישראל מציינים כי האשראי לדיור מהווה חלק משמעותי באשראי למשקי בית בישראל (שיעור של 65% מכלל האשראי שמועמד למשקי בית הוא אשראי לדיור, לעומת שיעור של 50% ברוב המדינות המפותחות). אולם החוב לדיור בישראל נחשב נמוך יחסית לעולם. בבנק מציינים כי גובה ההחזר החודשי של המשכנתא נמוך ביחס להכנסה ועומד על ממוצע של 26.4% (מההכנסה החודשית). במקביל, חלה ירידה בריבית הריאלית שמשוקללת על המשכנתאות, שנובעת מירידה בעלויות גיוס המקורות של הבנקים.

מי יהיו אנשי העשור בישראל? הצביעו והשפיעו על בחירת הגולשים