דעה: משלט חוצות, דרך צה"ל ועד לכנסת - בישראל 2020 הגיע הזמן שנרגיש שוות

יש כמה אנשים בישראל שהכריזו מלחמה על זכותן של נשים להתקיים במרחב הציבורי • דעה

רק בשבוע שעבר הושחתו פניה של הדוגמנית ומגישת הטלוויזיה גלית גוטמן, בשלטי חוצות, לאור יום בפאתי בני ברק, כשהכל מתועד. והנה כלאחר יד, מרחק מטרים ספורים משם, שוב מושחתות פניה של דוגמנית המוצגת לראווה על שלט חוצות. הפעם היה זה תורה של רוסלנה רודינה להיחרב, ומי תהיה הבאה בתור? סביר להניח שמדובר רק בעניין של זמן עד שנשמע שוב על מקרה כזה, ואם לא נשמע זה רק משום שהאישה שפניה מתנוססות על גבי שלט החוצות לא תהיה ידוענית מספיק בכדי שהמקרה יגיע לכותרות ויעורר את ההד הציבורי שהוא ראוי לו.

חדשות לבקרים אנחנו בשדולת הנשים מקבלות פניות על מקרים מעין אלו על השחתת של שלטי חוצות. בצידי הכביש, על גבי תחנות אוטובוס ועל גבי האוטובוסים עצמם. רק בחודש האחרון פנו אלינו מחנות בגדים באשקלון ומחנות פרחים במודיעין, עסקים קטנים שהשקיעו הון עתק מבחינתם כדי לפרסם מודעות במרחב הציבורי, והעזו לבחור בנשים שתייצגנה את מרכולתם. אלא שלא עבר יום וכבר הוחרבו השלטים כליל.

בני ברק, מודיעין או אשקלון - בישראל 2019 יש כמה אנשים שהכריזו מלחמה על זכותן של נשים להתקיים במרחב הציבורי, להופיע בשלטי חוצות או על במות, לשבת בקהל, אפילו ללכת ברחובות מסוימים. ואסור לנו להקל ראש, להעלים עין, גם אם לא מדובר ברודינה או בגוטמן, גם אם פניהן של אותן נשים לא מוכרות, אנחנו עדיין מהוות לפחות 50% מהציבור, ואם אותם העבריינים המשחיתים רואים בנו מפגע צניעות, אז שילכו לטפל בעצמם ובחשקים שלהם.

אלא שלצערי משטרת ישראל לא ממהרת לטפל במקרי ההשחתה, גם כאשר מוגשות בפועל תלונות במשטרה. אנחנו יכולות לזעוק, להעלות כל מקרה לכותרות, הציבור יכול להזדעזע אבל עד שגורמי האכיפה לא יעשו את העבודה שלהם והעבריינים ישלמו מחיר כספי, אישי ויוענשו במלוא חומרת הדין על המעשים שלהם, אז מה שהיה הוא שיהיה גם בישראל 2020.

יכולה להיות כאן מציאות אחרת, איכשהו אנחנו לא מעזות לחלום עליה, או לא עוצרות רגע לחשוב מי תילחם עבור הזכויות שלנו, איך יכול להיות שאין כאן שוויון אמיתי. יש מי שכלל לא מכיר בעובדה שאנחנו מופלות כמעט בכל תחום אפשרי, מרוב שהדבר כל כך מושרש, זה נראה לנו טבעי. העובדה שעוד ועוד מקרים כאלה עוברים על סדר היום ואף אחד לא נותן על כך את הדין מראה כמה אנחנו עוד רחוקים מלהיות חברה שוויונית באמת.

אנחנו יכולות להיות משכילות, מוכשרות, חיילות מצטיינות, מדעניות, שופטות, כדורגלניות, אבל אז יבוא גבר אחד ויקרע לנו את הפנים או ירסס אותנו, אפילו לא ממש אותנו - אלא פלקט שלנו, ויערער את כל הביטחון שלנו בהיותנו חלק אינטגרלי מהציבור.

אנחנו, אנחנו צריכות לקוות שפעם הבאה שיוחרבו פניה של אישה היא לא תהיה כאחת האדם אלא מפורסמת מספיק כדי שזה יעניין מישהו. אולי הגיע הזמן שאנחנו הנשים נבין את הכוח שיש לנו דווקא בתקופה הזו שלפני בחירות ונקבל את ההחלטות שלנו על פי מי שיבחר לקדם כאן מציאות שאנחנו כוללות בתוכה - גם על שלט חוצות, גם בצה"ל, גם באקדמיה ובכל מקום שנבחר. 

הכותבת היא דוברת שדולת הנשים בישראל