מי השיקו את תוכנית המנטוריות בקנאביס, ומה הן חושבות על מגדר

וגם: על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על חינוך

איריס בינקוביץ ויעל מאיר/ צילום: רויטל ורשבסקי ישראל BDO
איריס בינקוביץ ויעל מאיר/ צילום: רויטל ורשבסקי ישראל BDO

אל אירוע ההשקה של תוכנית המנטוריות WoCC LEADERS בתחום הקנאביס הגיעו אמש מוזמנות ומוזמנים הפעילים בתחום. את התוכנית הקימה רשת WomenCanCann, שקמה לפני כשנה על-ידי מעיין וייסברג, לשעבר מנהלת קשרי החוץ של תיקון עולם; יעל זילברמן, סמנכ"לית הפיתוח העסקי של חברת גייניקה; ויועצת התקשורת רוית לברן. המחזור הראשון של התוכנית ייערך כשנה.

בשיאו של הערב, עלו העיתונאית איילה חסון, מנחת אולפן שישי, ואלה אלקלעי, יו"רית קרנות הנאמנות של אי.בי.אי, יו"רית שדולת הנשים, ומנטורית בתוכנית, לשיחה על דרכן אל מרכז הבמה, כל אחת בתחומה.

בבמשרדי פירמת BDO ישראל בתל אביב, התקבצו גם: ד"ר אורנה דריזן, מייסדת קרן ההשקעות בחברות קנאביס 'נקסטייג'' ומנטורית בתוכנית; שירי עדן, מייסדת ומנכ"לית חברת האנליסטים נישות; איריס בינקוביץ, מנכ"לית אינוקאן; דורון אראמי, ראש תחום קנאביס ב-BDO ישראל, וירדן ברבי, מנהלת צוות עסקאות בתחום הקנאביס בפירמה; פרופ' חיננית קולטאי, חוקרת קנאביס בכירה במכון וולקני; ענבל סיקורין, מנהלת מערך הסיעוד בניאמדיק; אינה ברודר, מייסדת שותפה במיס-וויד; ד"ר ענבר מימון פומרנצ'יק, מייסדת ביודיליג'נס ומנטורית; יעל מאיר, סמנכ"לית התפעול של קנטן; יותם הוד, מייסד-שותף ומנכ"ל גייניקה, אחרות ואחרים.

חסון אמרה כי "יש הבדל בין גברים ונשים, אין מה לעשות, גם ביחס של האנשים האלה לעצמם, וגם ביחס של הקולגות והמנהלים". חסון נזכרה כיצד "לפעמים הסאונדמן היה שומר לי על הילד בצד והייתי מסתדרת. יש יחסים מקצועיים בין נשים וגברים, ויש שמרשים לעצמם הערות מטונפות, שיש כל מיני דרכים להתמודד עמן - לא על כל דבר הולכים למלחמת עולם. לפעמים לא מודעים לכמה מה שהם אומרים נורא ומשפיל, ויש צורך לעצור את זה על המקום".

אלקלעי אמרה: "אם אנחנו רוצות להיות אפקטיביות ולהתקדם בארגון אנחנו חייבות להיות איפה שלא נוח לנו - זו המציאות במשחק הכוח, המאבק על להוציא את המגדר מהחדר. למשל בסוגיות של חופשת לידה, או גיל הפרישה - אלה לא סוגיות מגדריות, ואלה לא דברים שראוי שיקבעו למעסיק האם לשכור גבר או אישה. בעניין של שינויי מדיניות חשוב להבין איך הצעות חוק משפיעות אחרת על גברים ונשים, למשל, לשר משה כחלון היו שתי אפשרויות לבחור ביניהן שאחת היא דיור בר-השגה, והשנייה היא לשנע אוכלוסיות בין גדרה וחדרה, והוא בחר באפשרות השנייה, אבל זה בעייתי מבחינת נשים עובדות. אפשר היה לבחור בדיור בר השגה ולאפשר לגברים ונשים לחיות יותר קרוב למרכזי תעסוקה ולא לשלוח אותם לחיות רחוק מהם".

המועדון המדעי תוהה: על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על חינוך

המועדון המדעי של אגודת ידידי מכון ויצמן למדע ערך השבוע מפגש נוסף, בו נפרד פרופ' דניאל זייפמן, שסיים תפקידו כנשיא המכון, מהאגודה. זייפמן השתתף בפאנל יחד עם מייסדת אורמת דיתה ברוניצקי, הסופר מאיר שלו ומאמן הכדורסל בעבר דיוויד בלאט, בנושא "ההשקעה בחינוך בישראל במקום השני מהסוף". את המפגש הובילו שמשון הראל, יו"ר המכון ומבעלי אמריקה ישראל, ויעל גורן וגמן, מנכ"לית אגודת הידידים. 

"אני לא מסכים עם התלונות על מערכת החינוך", טען זייפמן, "כשמפרסמים כתבות על משבר החינוך ומבחני פיזה, אני תוהה לעצמי האם מטרת החינוך היא הצלחה בבגרויות. האם זה המדד היחיד שלנו מערכת החינוך שלנו". הראל העניק לפרופ' זייפמן שי בשם אגודת הידידים, ואמר כי "כאשר מדובר במדענים במכון ויצמן, אין באמת פרידות, דניאל חוזר למעבדה שלו. ואין צורך להיפרד, אפילו מחר יש לנו פגישה".

ברוניצקי אמרה כי "עד לפני מספר שנים חשבתי שאין מקום לפילנתרופיה במערכת החינוך, משום שזה תפקידה של המדינה. לאחר מכן, הבנתי שמערכת החינוך לא תעשה זאת לבד, אבל קיוויתי שאם הפילנתרופיה תפתח כלים חדשים, אז לאחר הוכחת הכלי, המדינה תוכל ליישם. היום, אני לא מאמינה לזה מכיוון שזה לא קורה. אני חושבת שלפילנתרופיה יש תפקיד חשוב מאוד, ואנו רואים זאת גם במכון דוידסון למדע. על מנת לשפר את מערכת החינוך יש צורך להקטין את הפיקוח של משרד החינוך ולתת יותר חופש פעולה למורים". היא סיכמה ואמרה כי "הייתי רוצה לראות חינוך הומני משולב בתוך החינוך הכללי, קצת יותר ממה שקורה היום, כדי שבעוד עשר שנים תהיה אוכלוסייה קצת יותר ליברלית ודמוקרטית".

עוד נכחו: הילה גולדנברג, ראשת בנקאות פרטית בקרדיט סוויס, שנתנה חסות לאירוע; אורנה ואלוף במיל' עידו נחושתן, יו"ר קנאשור; פרופ' רות ארנון ובן זוגה אוריאל ארנון; ואחרים.

שמשון הראל / צילום: אוהד הרכס ואיתי בלסון מכון ויצמן למדע
 שמשון הראל / צילום: אוהד הרכס ואיתי בלסון מכון ויצמן למדע