22 שנות מאסר לישראלית שהורשעה בארה"ב בהונאת משקיעים

לי אלבז, שהייתה מנכ"לית יוקום תקשורת, הורשעה באוגוסט האחרון בהונאה בהיקף של כ-140 מיליון דולר של אלפי משקיעים ברחבי העולם באמצעות "אופציות בינאריות"

מעצר / צילום: shutterstock
מעצר / צילום: shutterstock

בית המשפט בארה"ב גזר על הישראלית לי אלבז, שהייתה מנכ"לית יוקום תקשורת, 22 שנות מאסר. זאת לאחר שאלבז (38) הורשעה באוגוסט האחרון בהונאה בהיקף של כ-140 מיליון דולר של אלפי משקיעים ברחבי העולם באמצעות "אופציות בינאריות".

השופט המחוזי תיאורוד צ'ואנג אמר כי מעשיה של אלבז עלו למשקיעים בחסכונות שלהם, בבתים שלהם ואפילו בנישואים שלהם. "מדובר בפשע חמור מאוד עם פגיעה חמורה מאוד במשקיעים", אמר השופט. 

באוגוסט האחרון הורשעה אלבז בשלושה סעיפים של מרמה ובסעיף של קשירת קשר לביצוע הונאה. על כל סעיף אלבז הייתה עשויה לקבל 20 שנות מאסר. במהלך המשפט אלבז שוחררה בערבות והתגוררה עם קרובי משפחה בסן פרנסיסקו. היא נלקחה למעצר מיד עם החלטת חבר המושבעים להרשיע אותה באוגוסט. 

אלבז היא אחת מתוך 21 נאשמים בפרשה שעבדו ביוקום, והיא הראשונה שעמדה לדין. חמישה מהנאשמים הודו באשמה והסכימו לשתף פעולה עם הרשויות. התובעים במשפט טענו כי מעשיה של אלבז והנאשמים האחרים עלו למשקיעים ברחבי העולם במעל ל-137 מיליון דולר בין מאי 2014 ליוני 2017. השופט חישב כי אלבז עצמה אחראית להפסד בהיקף 28 מיליון דולר. 

לפי כתב התביעה, אלבז, הקרויה לעיתים גם לינה גרין, הנחתה עובדים לשקר בנוגע למקום הימצאם, לא לציין שהם עובדים מישראל - בעוד הם יושבים בקיסריה. העובדים התמחו בללכוד ברשתות אנשים ששהרוויחו זה עתה כספים טריים. לא מיליונרים, סתם אנשים פשוטים שירשו כסף או מימשו נכס. עובדי יוקום התחילו איתם בסכומים קטנים ואחרי הפסד הגדילו את "ההשקעות". בשלבים מתקדמים יותר, כאשר הלקוח הבין שהוא מפסיד כספים וביקש למשוך את כספו החוצה, לחלץ מה שנשאר, טמנו לו עובדי החברה פח. הם הזרימו סכום כסף יזום לחשבון הלקוח ואז "עימתו" אותו בפני מידע נפיץ לכאורה. אמרו לו שבשל הסכומים שנמצאו בחשבונו, יש מי שחושד בו, בלקוח התמים, שהוא מעורב בהלבנת הון. משם כמובן הציעו לו פתרונות של "השקעה", כלומר הימור נוסף. 

אלבז נעצרה על ידי ה-FBI ב-14 בספטמבר, בעת שירדה ממטוס בשדה התעופה JFK בניו יורק.

מד"ר צבי גבאי ועו"ד הדר ישראלי ממשרד ברנע, אשר ליוו את לי אלבז בשיתוף עם צוות ההגנה האמריקאי בתיק זה, נמסר: "ההרשעה וגזר הדין שהוטל על לי ממחישים את ההבדלים בין מערכות המשפט בישראל ובארצות הברית. ראשית, מידת ההחמרה במדיניות ההעמדה לדין והענישה בתחום העבירות הכלכליות בארה"ב גבוהה לאין ערוך ביחס למדינת ישראל. לי אלבז שילמה ומשלמת מחיר אישי כבד על כך שנשפטה על-ידי חבר מושבעים שראה בה כזרה. בנוסף, העידו במשפטה עדי מדינה שבניגוד לנהוג בישראל, עונשם נקבע רק לאחר שהעידו ועל-פי מידת "שביעות הרצון" של התביעה מעדותם. לא ניתן שלא לתהות לגבי אמינות העדויות האלה. הלקח שפרשה זו מלמדת הוא שישראלים הפועלים בישראל, גם במסגרת עבודה הנתפסת על-ידם כלגיטימית, עשויים למצוא את עצמם נותנים את הדין בפני חבר מושבעים אמריקאי, בהליך משפטי המושתת על כללים שחלקם אינם מוכרים כמקיימים הליך הוגן בישראל, ומשלמים על כך מחיר כבד ביותר.  מאז ההרשעה באוגוסט 2019 אנו מגבשים, ביחד עם עורכי הדין האמריקאים, את עילות הערעור ובקרוב תתקבל ההחלטה לגבי המשך הדרך".