הוסר המכשול האחרון לפני תחילת הנישוב: נדחתה עתירת שומרי הבית

בנישוב יפלטו לאוויר בשני פרקי זמן של כ-8 שעות, 50 טון של מזהמים ובהם בנזן, כמות המותרת לפליטה בשגרה במשך כשנה וחצי • ביהמ"ש קבע כי מדובר בהחלטה מקצועית של המשרד להגנת הסביבה שלא מצדיקה התערבות

הפגנה של "שומרי הבית" ותושבי חוף הכרמל נגד אסדת לוויתן/ צילום: גלים הפקות
הפגנה של "שומרי הבית" ותושבי חוף הכרמל נגד אסדת לוויתן/ צילום: גלים הפקות

היום (שישי) הודיע המשרד להגנת הסביבה לחברת נובל אנרג'י, המפעילה את אסדת לוויתן, כי בהתאם לאישור תכנית ההרצה, המשרד מצא כי ביצוע הנישוב ביום ב' הקרוב אינו עומד בתנאי המשרד להגנת הסביבה, שכן החברה לא פרסמה את מועד הנישוב לציבור כפי שנדרשה. נובל אנרג'י פרסמה רק הבוקר את ההודעה הנדרשת לציבור על ביצוע הנישוב, ומפני שהיא נדרשת לפרסם 48 שעות לפני המועד ובימי עסקים בלבד, והנישוב יוכל להיערך לכל המוקדם ביום שלישי. עוד הודיע המשרד לחברה, כי על נובל אנרג'י להיערך לעמידה בכל התנאים טרם פעולת הנישוב. המשמעות היא כעת, דחייה נוספת בהליך הרצת אסדת הגז ובהתחלת הזרמת הגז לישראל ולירדן.

אמש העניק משרד האנרגיה את האישור הסופי להפעלת אסדת לוויתן והזרמת הגז הטבעי , לאחר שנדחו העתירות שהוגשו נגד ביצוע השלב האחרון בהרצת המאגר. למרות שהנישוב לא יכול להתחיל בלא אישור המשרד להגנת הסביבה ועמידת נובל בתנאים שנקבעו לה, הודיע משרד האנרגיה כי הבארות ייפתחו ביום שני בשעה 02:00 בבוקר והגז הטבעי יגיע למערכת ההולכה של נתג"ז באותו היום בשעה 15:00 בצהריים, ובכך תחל הפעלתו הרשמית והרציפה של המאגר. לוח הזמנים שפרסם משרד האנרגיה, אם כן, איננו בר ביצוע והנישוב יערך ככל הנראה ביום שלישי - בכפוף לאישור המשרד להגנת הסביבה.

לדברי המשרד להגנת הסביבה, ביום הנישוב, צוותי המשרד בשיתוף משרד האנרגיה יהיו נוכחים על האסדה ובחוף, כולל בתחנות הניטור ובמרכז הבקרה של נובל. המשרד להגנת הסביבה מחדד, כי אין כל הנחיות מיוחדות באשר להפסקת פעילות או שינוי בהתנהלות היום-יומית של תושבי האזור, גם לא בעת הנישוב באסדה. המשרד להגנת הסביבה תוקף את עמותת ״שומרי הבית״ אומר כי ״אין בסיס לאמירות חסרות האחריות הקוראות לתושבים להתפנות בתקופת הרצת האסדה והנישוב. ריכוזי המזהמים בחוף ינוטרו באופן רציף ובמקרה הבלתי סביר שתתגלה בזמן אמת עלייה בזיהום האוויר העלולה לסכן את האוכלוסייה - הפעילות באסדה תופסק״. עוד ממליץ המשרד לציבור להוריד את האפליקציה: "אוויר בסביבה" ולהתעדכן בזמן אמת בתוצאות תחנות הניטור, המשקפות את מצב איכות האוויר באזורו.

אי מענה הנתבעים לפניות העותרת

בתוך כך, בית המשפט בירושלים דחה היום את עתירת עמותת שומרי הבית בנוגע להפעלת אסדת לוויתן, והסיר למעשה את המכשול המשפטי האחרון שניצב בפני תהליך הנישוב - בו יפלטו לאוויר בשני פרקי זמן של כ-8 שעות, 50 טון של מזהמים ובהם בנזן, כמות המותרת לפליטה בשגרה במשך כשנה וחצי.

השופט אלי אברבנל דחה את העתירה וקיבל את טענות המשרד להגנת הסביבה, אך ציין כי "אשר לניטור כיוון הרוח ועוצמתה, המשרד להגנת הסביבה מאשר כי פטר את נובל אנרג'י מהקמת תורן מטאורולוגי בשתיים מתחנות הניטור, וכי חלף זאת ייעשה שימוש בתחנות של השירות המטאורולוגי הסמוכות למקום. אכן, כטענת העותרת, יש לתמוה על הכללת משימה זו בנוסח המעודכן של הוראת הממונה מיום 3.12.2019". ואמנם, קבע השופט כי אין בעובדה זו כשלעצמה כדי להפריך את טענות המשיבים, וכי מדובר בהחלטה מקצועית הנמצאת בליבת שיקול הדעת של המשרד, "ומשכך אין עילה לקבוע כי החלטתו בעניין זה בלתי סבירה במידה המצדיקה התערבות בה".

השופט לא פסק הוצאות לעותרים וקבע כי כל צד יישא בהוצאותיו, "בשל אי מענה הנתבעים לפניותיה של העותרת בטרם הגשת העתירה, ובשים לב לחשיבותם של הנושאים המועלים בה והדחיפות הכרוכה בעניין".

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", מסר בתגובה: "בידינו חוות דעת מומחים בכירים, שהתקבלה מעט לפני הדיון המשפטי השני ביום חמישי האחרון, אך לצערנו נובל אנרג'י סירבה בתוקף לצרפה לדיון. חוות הדעת מתייחסת למודל פיזור המזהמים בזמן הנישוב שפרסמה נובל אנרג'י ושומטת כליל את הקרקע מתחת לטיעוני משרדי הבריאות והגנת הסביבה, לפיהם הזיהום הצפוי להגיע לחוף נמוך מאד. חוות דעת זו קובעת, כי מודל פיזור המזהמים שפרסמה נובל אנרג'י מתעלם משורת פרמטרים חיוניים ולכן שגוי מיסודו ואילו הזיהום הצפוי להגיע לחוף גבוה בסדרי גודל מזה שמצביעים עליו נובל אנרג'י ומשרדי הממשלה. אין לנו כל כוונה לשבת בחיבוק ידיים, גם אם משרדי הממשלה בוחרים ליישר קו עם מסרי נובל אנרג'י ולגבותה. נתפנה מביתנו כאיש אחד ביום הנישוב".