בית חכם | ניתוח

קטן יותר ושימושי יותר: כך ייראו בעתיד הבתים שלנו

קטן יותר, פונקציונלי יותר: בזכות השינויים הטכנולוגיים הבית העתידי שלנו צפוי להיראות אחרת לגמרי מכפי שהוא נראה היום, ולאפשר לנו לעשות הכול בלי לזוז מהספה

בית חכם / אילוסטרציה: שאטרסטוק
בית חכם / אילוסטרציה: שאטרסטוק

איך ייראו החיים שלנו ב-2040? אף שזה נשמע רחוק, ישנן כמה מגמות עולמיות שמאפשרות לנו להסתכל קדימה, וספק להעריך-ספק לנחש באיזה עולם נחיה בעוד 20 שנה. המומחים מסכימים: העולם יהיה צפוף מאוד, התלות בטכנולוגיה תגדל, הכול יהיה מהיר יותר, וכמובן שנצטרך עוד ועוד אנרגיות מתחדשות כדי להפעיל את כל היופי הזה. למגמות האלה תהיה השפעה ישירה גם על הבתים שלנו - איך הם ייראו? "גלובס" מסמן שישה טרנדים עתידיים בעיצוב הבית.

כשהקירות יוכלו לדבר / איור: גילי תל אורן
 כשהקירות יוכלו לדבר / איור: גילי תל אורן

1. דירות בגודל חדר עם הרבה שטחי אחסון

לפי הערכות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), ב-2040 יחיו בישראל בין 12.3 מיליון ל-14.2 מיליון תושבים. בני ה-65 פלוס צפויים להוות באותה שנה כ-14% מסך האוכלוסייה, ובמקביל יעלה גם מספר הרווקים שחיים לבד. כך שלא רק שיהיה פה צפוף מאוד, יהיו גם הרבה מאוד משקי בית של אדם אחד או שניים. את השפעת השינויים הדמוגרפיים האלה נראה בבתים עצמם.

כבר עכשיו נאלצים רבים להתפשר על דירות קטנטנות כדי לנסות ולחסוך עלויות שכר דירה, אך בעתיד לא תהיה ברירה. אנחנו נראה יותר ויותר דירות ששתי מילות המפתח בהן יהיו שטח אחסון ומינימליזם. הכול יהיה ארוז טוב ויעיל יותר: המיטה תתקפל לתוך הארון, השולחן יתחבא בתוך המטבח, ויהיו הרבה מאוד מגירות.

טוקיו היא כנראה מלכת הבתים הקטנטנים כבר היום. המטרופולין של טוקיו הוא המקום המאוכלס בעולם, עם כ-38 מיליון תושבים. מחירי הדיור גבוהים, וצעירים רבים מתפשרים על דירות קטנות מאוד - חלק מהן בגודל של 9 עד 13 מ"ר בלבד - אך קרובות למקומות העבודה והבילוי שלהם. הדירות קטנות כל כך, שהדיירים יכולים להגיע לכל מקום בהושטת יד. האם זה העתיד שלנו? אולי לא כל כך קטן, אבל קרוב.

2. פאנל סולארי לכל בניין

ישראל היא המדינה עם מספר ימי השמש הגדול ביותר בשנה מבין המדינות המפותחות, אך שיעור הייצור של חשמל מאנרגיה מתחדשת בה הוא אחד הנמוכים בעולם המערבי. לפי הערכות משרד האנרגיה, הוא יעמוד בסוף השנה על 6.8% מסך כל ייצור החשמל בישראל, בעוד שב-OECD הממוצע עמד ב-2016 על 24%.

עם זאת, בעתיד המצב צפוי להשתנות לטובה, בזכות הירידה במחירי הפאנלים הסולאריים - לפי רשות החשמל, המחיר ירד בכ-80% בשנים האחרונות - והניסיון של הרשויות לעודד את התושבים להתקין אותם על גגות הבתים.

כשהקירות יוכלו לדבר/ איור: גילי תל אורן
 כשהקירות יוכלו לדבר/ איור: גילי תל אורן

אילת היא דוגמה טובה לכך. העיר מייצרת 75% מהחשמל שנצרך בה במהלך היום באמצעות אנרגיה סולארית. עיריית אילת פועלת להתקין פאנלים סולאריים ברחבי העיר, וגם משתפת פעולה עם הסטארט-אפ SolView, שמעודד את תושבי העיר לרתום את הגגות שלהם לטובת אנרגיה ירוקה.

רשות החשמל גם מנסה לעודד בעלי בתים פרטיים להתקין פאנלים סולאריים על הגגות, ואף יצאה השנה בקמפיין שקורא לתושבים "לעשות כסף מהשמש". כך, הרשות מתחייבת לרכוש את החשמל שייווצר מהתקנת הפאנלים במשך 25 שנה.

אולי זה מרגיש כמו מדע בדיוני כרגע, אבל העתיד שלנו יהיה סולארי. מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר אף הבטיחה בוועידת האקלים הישראלית הרביעית, שהתקיימה בסוף נובמבר בתל אביב, כי "פאנלים סולאריים יהיו נפוצים כמו דודי שמש".

3. שליטה במערכות הבית מכפתור אחד

לפני כמה חודשים הצליחה הטכנולוגיה להפוך את חיי בבית לנוחים יותר. לא מדובר במשהו חדשני, בסך הכול מכשיר שמאפשר לי לשלוט במזגן דרך הסמארטפון שלי. חם לי? לחיצת כפתור אחת והנה הטמפרטורה נעימה יותר, בלי שאצטרך להטריח את עצמי לצד השני של הדירה. כמובן שכבר היום יש בתים חכמים, עם טכנולוגיה הרבה יותר מתוחכמת ממכשיר הפלא הקטן שרכשתי לעצמי, אבל עדיין מדובר בפרקטיקה שנפוצה בעיקר אצל בעלי הממון - אך לא לעוד הרבה זמן.

בשנות ה-30 של המאה ה-21, הטכנולוגיה תהיה כמעט בכל מקום, ובו זמנית היא גם תהיה מוסתרת מהעין. ילדי העתיד לא רק שלא ידעו מה זו קסטה, יכול להיות שגם נורת הלהט הפשוטה ומתג האור ייראו בעיניהם כקישוט אנכרוניסטי.

"טכנולוגיה שמפריעה, שמסיחה ושמצלקת את החזות של הבית, תיעלם, ובמקומה תהיה טכנולוגיה אינטליגנטית ובלתי נראית", אומר המעצב התעשייתי עטור הפרסים איב באר למגזין העיצוב האמריקאי Architectural Digest, שפרסם תחזית לבית המודרני של 2039. "הבית בעוד 20 שנה יהיה שקט. המרכז יהיה האינטראקציה האנושית, קיימות, בריאות ועיצוב ייחודי שמותאם לדיירים. המערכות של הבית יהיו פסיביות ויעילות".

נוכל לשלוט בכל אספקט של הבית שלנו - בטמפרטורה, בתאורה או בסאונד למשל - וכל השליטה תתבצע מהתקן אחד. איזבל אולסון, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי של מוצרי השוק הביתי בגוגל, הסבירה ל-Architectural Digest כי בסופו של דבר "הגידול במספר הטכנולוגיות יאפשר לנו להשתמש בפחות טכנולוגיה. המוצרים שאנחנו מייצרים עכשיו הם ההתחלה של זה. למשל, מוצר אחד שמאגד בתוכו הרבה מוצרים פיזיים, כמו לוחות שנה, רשימת קניות ודפי תזכורות".

4. קירות מסך אינטראקטיביים ואווירת קולנוע

לצד אין ספור סרטים וסדרות, ענקית הסטרימינג נטפליקס מציעה גם משהו אחר: להפוך את מסך הטלוויזיה שלכם לאח דיגיטלי. אתם יכולים להתרווח על הספה, ובלחיצת כפתור לשנות את כל האווירה בסלון. במקום צפירות מהרחוב וצעקות השכנים, אפשר לשמוע ולראות את האש מלחכת את גזעי העצים, ולשעה אחת להרגיש במקום אחר.

בעתיד, האפשרות הזו תצא ממסך הטלוויזיה, ותאפשר לברוח מהסביבה בלי לצאת מהבית. נוכל לכסות את כל קירות הבית במסכים מתוחכמים, שברגע שנפעיל אותם, יהפכו לחלונות שמשקיפים לכל מקום שרק נרצה, ומשדרים כל דבר שרק נחשוק בו.

המעצב קארים ראשיד תיאר את הקירות האלו ל-Architectural Digest: "אידיאלית המשטחים האלו יהיו עשויים מפולימרים רכים למגע, כמו גומי סינתטי וסיליקון, שיהיו שקופים או שקופים למחצה, וניתנים לשינוי באופן דיגיטלי. על ידי נגיעה במשטחים האלו ניתן יהיה לשנות את התמונות, הטקסטים והקול לפני רצוננו".

5. חפצי הנוי והרהיטים יהפכו לקסומים

לא רק הקירות יהיו אינטראקטיביים. הבית העתידי שלנו עשוי להידמות לסצנה מתוך סרטי הארי פוטר. כך, במגע יד נוכל לשנות את צבע הספה, להגדיל את מפת השולחן, או לשנות את עיצוב המגבות.

חלק מהטכנולוגיה הזו קיימת כבר היום. באוניברסיטת ניוקאסל פיתחו מפת שולחן שזזה ויכולה לשנות את הצבע שלה לפי מגע. המפה עשויה מבד תרמוכרומי, שמשנה את צבעו עם שינוי טמפרטורה, מסגסוגות זוכרות - חומר שיכול לחזור לצורתו המקורית - ומטקסטיל שמאפשר לשלב בתוכו טכנולוגיה.

שרה נביל, דוקטורנטית ליחסי אדם-מחשב באוניברסיטת ניוקאסל, ואחת החוקרות מאחורי המפה, כתבה במאמר ב-The Conversation: "אני רואה עתיד קרוב שבו טכנולוגיה תהיה ארוגה, פשוט כמשמעו, בתוך בדים של חפצים יומיומיים, שעיצוב הפנים יהיה אינטראקטיבי, וחפצי נוי כבר לא יהיו סטטיים".

6. העציצים יספרו לנו אם החתול ברח

גידול עציצים זו אמנות מסוכנת. עם זאת, נראה שיותר ויותר צעירים ברחבי העולם נענים לאתגר, ומנסים לשמור על העציצים שלהם בחיים.

בארה"ב, למשל, היקף המכירות של צמחי בית זינק ב-50% בשלוש השנים האחרונות, ל-1.7 מיליארד דולר, לפי איגוד הגינון הלאומי האמריקאי. היקף המכירות גדל גם בבריטניה.

לפי הגרדיאן הבריטי, שוק צמחי הבית גדל מדי שנה ב-10%-15% מאז 2013. מדובר במגמה שלא תיעלם במהרה, וכנראה שרק תמשיך ותתפשט. בכל זאת, העציצים תורמים לאיכות האוויר, משפרים את מצב הרוח, הופכים את הסביבה ליפה יותר, ובעתיד, אולי יהיה להם תפקיד נוסף.

ב-MIT חוקרים בימים אלה שילוב סימביוטי בין צמחים לבין טכנולוגיה. ייקח עוד זמן עד שנראה את התוצאה במציאות, אבל הממצאים בינתיים מרתקים.

החוקרים במכון הטכנולוגי פיתחו את Elowan - צמח-רובוט שמגיב לאור. החוקרים הצמידו לצמח אלקטרודות שקולטות את האותות החשמליים שהוא מייצר, במקרה זה בחשיפה לאור. האלקטרודות מחוברות לרובוט שנמצא מתחת לעציץ. כשהצמח קולט אור, האותות החשמליים גורמים לגלגלי הרובוט לנוע. כן, קראתם נכון - הצמח מזיז את עצמו על גלגלים לעבר מקור האור. אם המחקר יתפתח למוצר אמיתי, בעתיד נוכל לטעון את המוצרים האלקטרוניים הביתיים שלנו בדרך טבעית ולא מזהמת.

הצוות חוקר את הקונספט של סייבר בוטניקה בפרויקט נוסף. תחילה החוקרים "גידלו" אלקטרודות חשמליות בתוך צמח טורף - על ידי תמיסת פולימר שהחדירה מולקולות מוליכות לתוך הגבעול. לאחר מכן, חיברו את הצמח למחשב וגרמו לו להיפתח ולהיסגר לפי פקודה.

איזה שימוש נוכל לעשות בזה? בין השאר, ניתן יהיה להפוך את הצמחים לחיישני תנועה, שיעזרו לכם לעקוב אחרי חיות המחמד שלכם או לאבטח את הבית.