לצד פיצול מדד הנדל"ן: הבורסה משיקה עוד 3 מדדי נדל"ן חדשים

הבורסה תשיק מדד ת"א-בנייה, מדד ת"א-מניב ישראל ומדד ת"א-מניב חו"ל, זאת בהמשך לסיווגים החדשים של ענף הנדל"ן עליהם הוחלט לאחרונה: פיצול והבחנה בין הפעילות בחו"ל לבין נדל"ן מניב בישראל - המדד הישראלי יכלול 31 חברות בשווי שוק של כ–118 מיליארד שקל • שי ליפמן מווליו בייס: "הפיצול טוב למשקיעים הקטנים"

 

 

לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי
לוח מסחר בבורסה - תל אביב / צילום: תמר מצפי

הבורסה לניירות ערך הודיעה היום (א') על השקת שלושה מדדי נדל"ן חדשים: מדד ת"א-בנייה, מדד ת"א-מניב ישראל ומדד ת"א-מניב חו"ל, זאת בהמשך לסיווגים החדשים של ענף הנדל"ן עליהם הוחלט לאחרונה. מדובר בשלושה מדדים נוספים למדד ת"א-נדל"ן הוותיק. עם השקת המדדים, תמנה משפחת מדדי הנדל"ן של הבורסה 4 מדדים רציפים.

ההשקה של המדדים החדשים נועדה לאפשר למשקיעים המבקשים להשקיע בחברות נדל"ן מניב, הבחנה גיאוגרפית בין נדל"ן מניב בישראל לבין נדל"ן מניב בחו"ל וכן לאפשר השקעה בסל של חברות בנייה. המדדים החדשים מושקים במסגרת הרחבת סל השירותים והמוצרים - אחד היעדים האסטרטגיים של הבורסה לניירות ערך.

מועד ההשקה של המדדים החדשים יהיה מועד העדכון החצי שנתי של המדדים ב-9 בפברואר, 2020. המועד הקובע לקביעת הרכבי המדדים יהיה תום המסחר ב-16 בינואר, 2020 וההרכבים יפורסמו שבוע לאחר מכן ב-23 בינואר, 2020.

נזכיר כי ב-1 ביולי האחרון נכנס לתוקף סיווג ענפי חדש כך שתחת ענף נדל"ן ובניה נקבעו שני תתי ענפים חדשים - נדל"ן מניב ובנייה. 

בסוף דצמבר תפצל הבורסה לניירות ערך בתל אביב את תת-ענף הנדל"ן המניב לשני תתי-ענפים: נדל"ן מניב בישראל ונדל"ן מניב בחו"ל. כיום מדד הנדל"ן בבורסה בתל אביב כולל 51 חברות בשווי שוק כולל של 150 מיליארד שקל. עם הפיצול, מדד נדל"ן מניב ישראל יכלול 31 חברות ששווי השוק שלהן הוא יותר מ-118 מיליארד שקל, ומדד נדל"ן מניב חו"ל יכלול 20 חברות בשווי שוק של כ-32 מיליארד שקל.

החברות שיצטרפו למדד נדל"ן מניב חו"ל יהיו צריכות לעמוד בשני קריטריונים. האחד, 60% מהכנסותיה של אותה חברה ינבעו מתחום הנדל"ן מניב בחו"ל; השני, 60% לפחות מנכסי הנדל"ן המניב במאזן יהיו נכסים בחו"ל. רף היציאה ממדד חו"ל יהיה ירידה מתחת ל-50% לחברות שהכנסותיהן בתחום הנדל"ן מניב שמקורן בחו"ל, וגם אם נכסיה בחו"ל לא יעלו על 50% לפחות במאזן.

מדד נדל"ן מניב בישראל יכלול למעשה את החברות שלא עומדות בקריטריונים למדד חו"ל. הבדיקה לעמידה בקריטריונים תתבצע על סמך דוחות כספיים שנתיים כך שעדכון הסיווג הענפי של החברות יבוצע אחת לשנה בסוף חודש יוני, אמצע השנה.

בין החברות שכבר נכללות במדד נדל"ן מניב חו"ל ניתן למצוא את אביב ארלון, אדגר השקעות, אופטיבייס, איידיאו גרופ, אלקטרה נדל"ן, אלרוב נדל"ן, אפי נכסים, גזית גלוב, רבד, מישורים, להב ועוד. החברות אירפורט סיטי, אלוני חץ, אשטרום נכסים, ביג, בית הזהב, הכשרת היישוב, נכסים ובנין, עזריאלי ועוד, צפויות להיכלל במדד נדל"ן מניב ישראל.

שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של בית ההשקעות ווליו בייס, מסביר כי "לפני הפיצול לא הייתה שום משמעות למדד כי הוא לא היה הומוגני. המדד כלל את כל מי שקשור לפעילות נדל"ן מניב, בין אם הוא בונה דירות, בין אם הוא מבצע, ובין אם הוא משקיע בישראל או בחו"ל, בעוד שיש הבדל בין פעילות בישראל לבין פעילות בחו"ל כאשר תנאי הסיכון שונים".

"לדעתי עיקר החשיבות היא ההפרדה בין החברות לחו"ל לבין אלו שבישראל. עכשיו ניתן לראות דיפרנציאציה והמדד יכול להיות אפקטיבי יותר. לגבי החלוקה בחו"ל, אמנם יש הבדל בין חברה שמשקיעה בצפון אמריקה לבין חברה שמשקיעה במזרח אירופה, אבל עדיין מדובר ביוזמה מבורכת, כי ההפרדה הרלוונטית היא בין הפעילות בישראל לבין זו שבחו"ל".

מה תהיה ההשפעה מבחינת גופי ההשקעה?

"זה קריטי יותר לאינדקסים, כך תהיה עוד חשיפה בצורה של סל, חשיפה ספציפית יותר רלוונטית למשקיע. זה עיקר הסיפור וזה צעד נכון מאוד של הבורסה בעיני. אני לא יודע אם המהלך צפוי להגדיל את הפעילות אבל הוא רלוונטי יותר לפעילות הקרנות המחקות ותעודות סל. גוף מוסדי שיש לו 200 מיליון שקל יודע לחלק את ההשקעה, כך שהצעד הנוכחי מיטיב עם המשקיעים הקטנים, זה עושה להם סדר".

באופן כללי, לאחר העליות שנרשמו בשנה האחרונה נוכח הריבית הנמוכה, מה אתה צופה להמשך במדד הנדל"ן?

"לפני שבע שנים כתבתי כי הריבית הנמוכה היא תעודת ביטוח למניות הנדל"ן המניב, הריבית הייתה אז 2.5%, זה תקף גם היום. כלכלת ישראל, למרות היעדר המשילות, היא כלכלה חזקה, הריבית נמוכה, הצמיחה בסך הכל טובה יחסית לעולם, אלו הפרמטרים שמשפיעים על חברות הנדל"ן".