נעילה מעורבת בבורסה בת"א; רבוע נדלן זינקה ב-7% על רקע עסקת קניון TLV

מדד ת"א 90 ננעל בירוק, ת"א 35 השיל 0.4% • מניית טבע איבדה 2.3%, שפיר ירדה ב-2.7%, אורמת ודלק איבדו 1.3% כ"א • אלומיי זינקה בכ-7% בעקבות מכירת תחנות כוח באיטליה

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל במגמה מעורבת, כך מדד ת"א 35 השיל 0.39%, ת"א 125 איבד 0.26% ומדד ת"א 90 ננעל בטריטוריה הירוקה עם עלייה בשיעור זניח.

מניית רבוע נדלן  זינקה ב-7% על רקע רכישת מניותיה של גינדי בקניון האופנה TLV תמורת 225 מיליון שקל.

מניית טבע  איבדה 2.3%, שפיר הנדסה  ירדה ב-2.7%, אורמת  ודלק  איבדו 1.3% כ"א. מניית אלומיי  זינקה בכ-7% בעקבות מכירת תחנות כוח באיטליה.

 מחזור המסחר הסתכם ב-1.7% מיליארד שקל.

15:00

יום המסחר השני לשבוע ממשיך להתנהל בנטייה שלילית. החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על מגמה חיובית לקראת פתיחת המסחר שם. סקרים שנעשו באחרונה בקרב המשקיעים האמריקאים, לקראת סיומה של 2019, הצביעו על עלייה בגישה האופטימית שלהם לגבי הכיוון בשווקים בהמשך, ביחס לסקר הקודם שבוצע, כשברקע המדדים המובילים שם נמצאים ברמות השיא שלהם, או סמוך לכך.

בצד השלילי של מדד ת"א 35, מניות חברות התשתיות והנדל"ן שפיר הנדסה  ושיכון ובינוי  נחלשות בכ-3%-2%. עוד בין היורדות במדד המוביל, מניית דלק  ויחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  הנמצאת בשליטתה נחלשות בכ-2%-1%.

בצד החיובי של ת"א 35, מניית בזן  מטפסת בכ-2.7% במחזור מסחר ער, וגם מניית פתאל החזקות  מרכזת עניין ונסחרה בשינויים קלים.

עוד במסחר, חברת רבוע כחול נדל"ן  דיווחה על כי חתמה על הסכם לרכישת החזקות שותפתה, קבוצת גינדי, בחלק מפרויקט השוק הסיטונאי בתל-אביב, הכולל גם את קניון TLV, תמורת 225 מיליון שקל, ומנייתה מטפסת בכ-6%-5% במחזור מסחר לא גדול.

חברת אנרג'יקס  מתחזקת בכ-3%-2%, אחרי שאתמול הוסיפה לערכה כ-2.5% על רקע הודעתה בדבר זכייה במכרז תעריף מובטח לייצור חשמל לשתי חוות רוח בבעלותה בפולין, בעלות השקעה מוערכת של כ-600-500 מיליון שקל. מניית המתחרה אנלייט  מרכזת מחזור מסחר ער, ועולה בכ-1%, כשברקע למסחר עלה מחיר היעד למנייתה במסגרת פרויקט האנליזה של הבורסה. עוד בענף, חברת האנרגיה הירוקה אלומיי  הודיעה על מכירת פעילות סולארית באיטליה, הצפויה להניב לה רווח של כ-19 מיליון אירו, ולסייע לה בפדיון מוקדם של אחת מסדרות האג"ח שלה, ומנייתה מטפסת בכ-5%-4%.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה חיובית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה דומה.

במבט קדימה, בהראל פיננסים העריכו בסקירתם השבועית, כי "התנודתיות סביב הסכם הסחר בין ארה"ב לבין סין צפויה להמשיך ללוות אותנו בתקופה הקרובה. שכן, מיד לאחר החתימה על השלב הראשון, הצדדים צפויים להמשיך במו"מ לעבר ההסכם המלא".

"לאור זאת", הוסיפו שם, "חשוב לוודא כי תיקי ההשקעות ערוכים לכך - בעיקר על-ידי פיזור מוגבר ושילוב אפיקי השקעה שונים", זאת כשבהראל פיננסים "ממשיכים להקצות את החלק המרכזי מהחשיפה המנייתית לישראל".

לגבי שוק האג"ח המקומי, ציינו בהראל פיננסים, כי "היציבות ברמות הריבית בארץ והסיכוי לירידתה עשויים להגביר עוד יותר את האטרקטיביות של האג"ח בישראל".

במבט קדימה, בהראל פיננסים "ממשיכים להעדיף אג"ח של חברות בדירוגים בינוניים-גבוהים, שנהנות מתזרים חזק ולכן גם מסיכון נמוך יותר. בניתוח היסטורי, ניתן גם לראות כי המרווח הממוצע של הדירוגים הגבוהים (AA-) קרוב לרמתו הממוצעת בעשור האחרון, וזאת לעומת מרווח נמוך מהממוצע בדירוגים הנמוכים יותר".

בהראל פיננסים, "ממשיכים לחפש הזדמנויות השקעה בדירוגים גבוהים, כאשר אחת החלופות המעניינות לבחינה בשוק המקומי בתקופה זו היא אג"ח בנקים COCO".

13:30

מתחזקת המגמה השלילית בבורסה, והמדדים המרכזיים מאבדים עד 0.5%. מניית שפיר הנדסה  ממשיכה להוביל את הירידות, ובזן  בולטת בצד החיובי.

מניית רבוע נדל"ן  מתחזקת פחות מ-1%. היום נחתמה העסקה של החברה לרכישת חלקה של גינדי בפרויקט TLV.

מניית אלומיי  מזנקת ב-6%. היום הודיעה החברה כי היא מוכרת תחנות כוח באיטליה

11:00

המסחר בת"א ממשיך להתנהל ללא כיוון מובהק עם נטייה לירידות בשני המדדים המובילים, ועלייה במדד ת"א-90. מדד ת"א-35 מאבד 0.3%, בהובלת מניית שפיר  שמאבדת 2.4%, ומניית קבוצת דלק , שיורדת ב-1.5%. דלק קידוחים  יורדת בשיעור דומה. מדד הנפט והגז מאבד קרוב ל-0.5%.  

בצד החיובי במדד בולטת בזן  בעלייה של 2.3%, ומניית פז  עולה בכ-1.7%. 

מניית קנביט  עולה ביותר מ-3%. אתמול הודיעה החברה על גיוס פרטי בהיקף של 26.5 מיליון שקל ממשקיעים פרטיים.

בתחום האנרגיה המתחדשת, מניית אנרג'יקס  מתחזקת בכ-2%, ואנלייט  עולה בכ-0.5%. אתמול דיווחו שתי החברות, בהתאמה, על זכייה במזרח בפולין ועל גיוס הון.   

09:45

המסחר בבורסת ת"א נפתח היום (ב') ללא שינויים מהותיים במדדים המובילים, שמשייטים סביב רמות הפתיחה. 

07:00

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בהמשך לעליות שנרשמו אתמול, וזאת בהמשך לשיאים שנקבעו בוול סטריט ביום שישי האחרון. 

המדדים המובילים עלו אתמול בכ-0.4%, בהובלת אופקו הלת'. מדד ת"א 35 עלה ב-0.35%, ת"א 90 טיפס ב-0.39% ומדד הבנקים השיל 0.3%. 

אל על תמשיך לרכז עניין לאחר זינוק של 9.5% אתמול, וזאת מבלי שהחברה הוציאה הודעה כלשהי. אייסקיור תרכז עניין גם היא לאחר זינוק של 29% אתמול.

לקראת שנת 2020 הקלנדרית, כלכלני פועלים מעריכים כי הצמיחה במשק הישראלי תאט, אך עדיין תהיה קרובה ל-3%. "בדומה לעולם, שנת 2020 תושפע מההתפתחויות הפוליטיות. לתוצאות הבחירות בישראל השפעה נמוכה יחסית על השווקים, ביחס לארה"ב לדוגמה, זאת כל עוד תוקם בסופו של דבר ממשלה יציבה. ההשפעה העיקרית על המשק נובעת לכן מהתמשכות המצב בו אין ממשלה קבועה. שנת 2020 תיפתח ללא תקציב מאושר ועם גירעון תקציבי שנאמד בכ-4% מהתוצר. התקציב ב-2020 יהיה בהתאם לזה שאושר ל-2019, כלומר הוא יהיה מרסן מאוד. כבר במחצית השנייה של 2019 הממשלה החלה לרסן את צד ההוצאות כשהתברר שהגירעון חורג באופן ניכר מהיעד. אנו מניחים שבמחצית השנייה של 2020 יתווספו לקיצוץ בהוצאות גם העלאות מסים. הריסון הפיסקאלי צפוי להערכתנו לבוא ידי ביטוי בגידול איטי יותר בצריכה הציבורית, וכן בהאטה קלה של התרחבות הצריכה הפרטית (בעיקר כשיעלו המסים).

"גורם שני שעשוי להשפיע לשלילה על הצמיחה זה הייסוף החד בשער החליפין הריאלי של השקל. בשנת 2019 חל ייסוף ריאלי של כ-6.5% בשער השקל מול סל המטבעות. השפעות הייסוף המתמשך הביאו לקיפאון ביצוא הסחורות של ישראל בחמש השנים האחרונות, וקשה לראות התאוששות משמעותית ביצוא הסחורות לאחר ייסוף כזה", כתבו כלכלני פועלים.

בשבוע החולף בבורסה בתל אביב גויסו כ-7 מיליארד שקל - בראשות ענקית הנדל"ן המניב עזריאלי שגייסה כ-2.5 מיליארד שקל והחברה הממשלתית נמלי ישראל שגייסה כ-1.5 מיליארד שקל. בסך הכול בוצעו בשבוע החולף 10 הנפקות חוב של חברות, ומלבד השתיים שהוזכרו כללו גם גיוס של כ-750 מיליון שקל שביצעה החברה לישראל, כ-400 מיליון שקל שגייסה חברת האנרגיה הירוקה אנרג'יקס וכמה חברות נוספות שגייסו כמה מאות מיליוני שקלים כל אחת.