האיחוד האירופי פועל להגדיר מהי השקעה ירוקה

עד כה העדר סיווג אחיד איפשר למשקיעים ולחברות להגיע למסקנות שונות, לפעמים סותרות בשאלה מהי השקעה בקיימות סביבתית

אג"ח ירוקות / צילום: שאטרסטוק
אג"ח ירוקות / צילום: שאטרסטוק

האיחוד האירופי הגדיר לראשונה בעולם כללי השקעות כספיות "ירוקות" אחרי דיון בקביעת סטנדרט עולמי למימון ירוק. זאת בניסיון לעשות סדר ברגולציה של המגזר הפיננסי בתחום הגואה הזה של מוצרי השקעות שקשורים לקיימות סביבתית.

כיום קיימת מערכת "טלאים" עולמית של הנחיות לגבי היבטים שונים של מימון ירוק, כמו אג"ח. אלא שהעדר סיווג אחיד מאפשר למשקיעים ולחברות להגיע למסקנות משלהם, שלפעמים סותרות זו את זו, בשאלה מהי השקעה בקיימות סביבתית. אי־בהירות זו יצרה אי־ודאויות ואף גררה חקירות רגולטוריות.

במסגרת דיון שנערך בבריסל, הושגה פשרה על הגדרת רגולציה של תקני קיימות באיחוד האירופי שצפויה להיות מאומצת על ידי הפרלמנט האירופי בקרוב. הכללים יתייחסו רק לאיחוד, אך תהיה להם השפעה חריגה בגלל שוקי ההון הגדולים באירופה, וההובלה שלה בהשקעות בקיימות.

על פי ההגדרות החדשות, הסעיפים הבאים צריכים להילקח בחשבון כאשר ניגשים להעריך האם מדובר בהשקעה ירוקה: הפחתה והתאמה של שינויי אקלים; שימוש בר־קיימא והגנה על מים ומשאבים ימיים; מעבר לכלכלה מעגלית, כולל מניעת פסולת והגדלת השימוש בחומרי גלם משניים; מניעה ובקרת זיהום; וכן הגנה ושיקום של המגוון הביולוגי ומערכות אקולוגיות.

ההגדרות מגיעות בעקבות התחייבות האיחוד האירופי מהחודש להגביר את המאבק בהתחממות העולמית על ידי צמצום פליטת גזי החממה לאפס נטו בשנת 2050. כדי לעמוד ביעד השאפתני הזה, האיחוד זקוק לטריליוני אירו בהשקעות. "זה מה שהיה נחוץ כדי לאפשר להשקעות הירוקות לזרום ולעזור לאירופה להשיג את היעד שהוגדר בשנת 2050", אמר ולאדיס דומברובסקיס, הממונה על מימון הקיימות בנציבות האיחוד. לדברי הלנה וינס פייסטס, סגנית הממונה העולמי על קיימת בחברת ניהול הנכסים של בנק BNP שגם מייעצת לנציבות האירופית, ההגדרה של "השקעה ירוקה", היא "כמו קביעת השיטה המטרית של המאה ה־21".

אי־הבהירות יצרה ספקנות ובלגן

משקיעים ספקנים מתחו ביקורת על מגזר ההשקעות ועל חברות שתיארו את עצמן כ"ירוקות" מבלי שתהיה הסכמה רחבה על מה זה אומר. זה הוביל לכמה פרדוקסים בולטים, כמו קרנות "הקיימות", שמשקיעות בחברות נפט וגז או באג"ח של ממשלת סעודיה.

רשות ניירות הערך הפדרלית בארה"ב, SEC ,שיגרה השנה מכתבי בדיקה לקרנות ESG, שמשקיעות לפי קריטריונים של סביבה, קהילה ומשילות. מכתבי ה־ SEC לא מפעילים קנסות נגדן, אך הם יכולים להמשיך לחקירה רשמית. הבדיקה האמריקנית של התאמת אסטרטגיות ההשקעות למציאות באה כאשר השנה הוזרם סכום שיא של 18 מיליארד דולר לקרנות הללו, פי שלושה מהסכום שהן קיבלו ב־2018, לפי מורנינגסטאר.

הרגולטורים בבריסל צריכים עדיין להגדיר את פרטי מסגרת ההשקעות הירוקות, וזו משימה מורכבת שתגזול זמן. הנציבות תבסס את כללי ההיבטים הנוגעים לאקלים של מימון קיימות (sustainable finance) בסוף 2020, ואת הרגולציה הסביבתית עד סוף 2021. התעשיות השונות יקבלו אורכה של שנה ליישם כל הגדרה.

השגת הסכמה רחבה על ההגדרה של השקעות ירוקות באיחוד האירופי, התעכבה בגלל מאבק שהתפתח סביב התפקיד של האנרגיה הגרעינית. ההתנגשות המחישה את האתגרים של האיחוד בחתירה לאנרגיה נקייה ולהפחתת פליטת גזי החממה במגזרים כמו תעבורה, דיור וחקלאות.

מחוקקים וממשלות אירופים התחמקו מהנושא הזה השבוע כדי להסכים על הגדרת פשרה של טכנולוגיה ירוקה. במקום להוציא מהרשימה את האנרגיה הגרעינית, כפי שהם עשו עם הפחם, נציגי המדינות הידקו את כללי הטיפול בפסולת. אבל המאבקים סביב האנרגיה הגרעינית צפויים להימשך בשנה הבאה, כאשר הנציבות האירופית תגדיר את פרטי הגדרת המימון הירוק בתחומי האיחוד, העריכו מקורבים לדיונים. מה שמוטל על הכף הוא כ־2 טריליון דולר של השקעות שהאיחוד האירופי זקוק להן עד שנת 2030 כדי לעמוד ביעדי ביניים אקלימיים. עם יותר מנהלי כספים ברחבי העולם שמחפשים השקעות ירוקות, הפיכת אירופה לאטרקציה הגדולה ביותר תלויה ביישום כללי המימון הירוק.